Yleistyvät peruutuspeilin tilalla olevat kameranäytöt ja ikänäkö?
Eli tavallisesta peruutuspeilistä pystyy näkemään näkymät, mutta nyt on yleistymässä näytöt peruutuspeilin tilalle. Eihän ikänäköinen sellaisesta pysty liikennettä seuraamaan.
Ja lähilaseilla ei näe kunnolla sitten taas kauas. Kaksiteholasitkaan ei oikein toimi, kun se lähialue on alareunassa ja kaikki ei kaksiteholaseihin edes totu. Esim minä en.
Onko tähän mitään ratkaisua, jos ei kohta ole takalaseja ollenkaan (luin lehtijutun, että sellaiseen ollaan menossa)
Kommentit (43)
"Joo, nyt on noin, mutta on ollut uutisia, että autovalmistajat alkaa tehdä takalasittolia autoja, joissa joutuu käyttämään näyttöjä peilien sijaan. "
Ja sinä kuvittelit että sitten ei enää muita saakaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaukset olivat omituisia. Kävin silmälääkärillä tarkastuksessa. Totesi minun näköni olevan ajokelpoinen. Eli näen kauas riittävän hyvin ilman laseja. (Vanhanaikaisesta peruutuspeilistä näkyy siis samalla tavalla kuin kauas katsoisi.)
Mutta näytöstä en näkisi, sillä tarvitsen näyttöjen kanssa lähilasit.
Ap
Älä osta sellaista autoa, jossa ei ole taustapeiliä.
Ja mikä oli tuo "takalasit poistuu?" viittaus tuolla aiemmin? Siis miten muka auton takalasi voisi poistua, tarkoitatko, että se korvautuisi pellillä eikä siinä enää olisi ikkunaa ollenkaan taakse?
Vanhus on lukenut iltapaskalehtien klikkiotsikoita ja alkanut miettimään miten jatkossa näkee peruuttaa kun kaihi on niin pahana eikä vuonna 2038 joissain uusissa autoissa ole enää takaikkunoita vaan kamerat.
Mut näköjään ylivoimaisen vaikeaa miettiä jarrua painaessa ennekun pakin laittaa päälle,et ottaa lukulasit. Itsekkin joskus ajaessa joudun vaihtamaan silmälasit aurinkolaseihin, että näkee paremmin.
Taustapeiliin joutuu katsomaan muutenkin kuin peruuttaessa.
Kun kävin autokoulua, ope sanoi, että taustanäkymä on yhtä tärkeä kuin etunäkymä.
Ap
Ratkaisuhan on tietty peruutuskamera. Asennat kameran taakse ja sille ylimääräisen 15-tuumaisen näytön, josta tiirailet takaa tulevaa liikenettä. Nykyaikaiset vahdit kyllä varoittavat jos joku meinaa takaviistosta ohi tulla.
Vierailija kirjoitti:
"Joo, nyt on noin, mutta on ollut uutisia, että autovalmistajat alkaa tehdä takalasittolia autoja, joissa joutuu käyttämään näyttöjä peilien sijaan. "
Ja sinä kuvittelit että sitten ei enää muita saakaan?
Sillä tavalla asia kerrottiin, että tulevaisuuden kehitys on tuo.
Valmistajat apinoivat toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisuhan on tietty peruutuskamera. Asennat kameran taakse ja sille ylimääräisen 15-tuumaisen näytön, josta tiirailet takaa tulevaa liikenettä. Nykyaikaiset vahdit kyllä varoittavat jos joku meinaa takaviistosta ohi tulla.
Tuo näyttö on juuri se ongelma. Näyttöä katsoessa ikänäköinen tarvitsee lähilasit.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vastaukset olivat omituisia. Kävin silmälääkärillä tarkastuksessa. Totesi minun näköni olevan ajokelpoinen. Eli näen kauas riittävän hyvin ilman laseja. (Vanhanaikaisesta peruutuspeilistä näkyy siis samalla tavalla kuin kauas katsoisi.)
Ap
Ethän sinä sitten pysty ajamaan. Jos et näe näyttöä, et kyllä näe mittaritauluakaan kunnolla. Eli et näe moottorin kierroksia, nopeuttasi, polttoaineen määrää, varoitusvaloja sun muita mitättömiä pikku juttuja.
Toisekseen kaksiteholaseja ei ole ollut kai vuosikymmeniin, vaan moniteholaseja, joissa miinus vaihtuu plussaksi lähes portaattomasti. Juuri siksi, että kaksiteholaseihin ei osa tottunut.
Peruutuspeilit tuskin on mihinkään häviämässä, vaikka näyttö ja kamerat tulee lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ja mikä oli tuo "takalasit poistuu?" viittaus tuolla aiemmin? Siis miten muka auton takalasi voisi poistua, tarkoitatko, että se korvautuisi pellillä eikä siinä enää olisi ikkunaa ollenkaan taakse?
Varmaan samaan tapaan kuin pakettiautoissa, eihän niistäkään näe lasista taakse. Ongelma ratkeaa sitten isommilla sivupeileillä. Sivupeileillähän sitä muutenkin enimmäkseen peruutetaan, en minä ainakaan "peruutuspeiliä" käytä muuta kuin seuratakseni takana olevaa liikennettä -ja pakettiautolla tosiaan sekin tehdään sivupeileillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ethän sinä sitten pysty ajamaan. Jos et näe näyttöä, et kyllä näe mittaritauluakaan kunnolla. Eli et näe moottorin kierroksia, nopeuttasi, polttoaineen määrää, varoitusvaloja sun muita mitättömiä pikku juttuja.
Toisekseen kaksiteholaseja ei ole ollut kai vuosikymmeniin, vaan moniteholaseja, joissa miinus vaihtuu plussaksi lähes portaattomasti. Juuri siksi, että kaksiteholaseihin ei osa tottunut.
Peruutuspeilit tuskin on mihinkään häviämässä, vaikka näyttö ja kamerat tulee lisäksi.
Peruutuspeilien on pakko hävitä, kun muotiin tulee takalasittomat autot.
Hahmotan nopeusmittarin. Se on sen verran iso.
Ap
Minulla on moniteholasit ja ihan samalla tavalla näen sekä taustapeilistä, sivupeileistä kuin näytöltä, mitä takanani tapahtuu. En ymmärrä, miksi siitä näytöltä ei näkisi, jos on oikeanlaiset lasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Varmaan samaan tapaan kuin pakettiautoissa, eihän niistäkään näe lasista taakse. Ongelma ratkeaa sitten isommilla sivupeileillä. Sivupeileillähän sitä muutenkin enimmäkseen peruutetaan, en minä ainakaan "peruutuspeiliä" käytä muuta kuin seuratakseni takana olevaa liikennettä -ja pakettiautolla tosiaan sekin tehdään sivupeileillä.
Sivupeilit voi laittaa joo. Itse en haluaisi edes kokeilla ajaa mitään takaikkunatonta pakua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miettikää niitä uusia autoja, joissa ei ole takalasia lainkaan. Sitten auton näyttöjärjestelmä pettää :p
Tyhmää valmistaa autoja, jotka eivät toimi kaikissa tilanteissa. Kiva myös takapenkkiläisille tukehtua siellä kattoon tuijotellen...
Maailma on väärällään autoja joissa ei ole takalaseja. Kuten nyt vaikka pakut. Niissäkin voi silti olla takapenkit.
Vaatii aikamoisia lainsäädännöllisiä muutoksia että autoista poistuu peilit kokonaan. Mitään tuskin on tapahtumassa vuosikymmeniin, kun Suomessa tupataan ajamaan aika vanhoilla autoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on korkea aika viedä ajokortti poliisilaitokselle ja hommata bussikortti tilalle. Sinun ajelut on ajettu.
Jokaiselle nuorena lasittomalle tulee vanhemmiten ikänäkö. Eli ei näe lähelle ilman laseja.
Ap
Väärin. Kaikille ei tule ikänäköä lainkaan, vaan pärjäävät koko elämänsä ilman silmälaseja. Harvinaista, mutta mahdollista.
Ja likinäköisille tulee vähemmän ja myöhemmin ikänäköä.
Tunnen muuten yhden nyt 78-vuotiaan daamin, joka oli todella likinäköinen. Hänelle ei koskaan tullut ikänäköä, ja nyt vanhemmiten ei tarvitse silmälaseja enää ollenkaan. Sen silmät ikänäön kehittämisen asemesta korjasi -7 taittovirheen itsekseen.
Vierailija kirjoitti:
Myynnissä taitaa olla yksi takaikkunaton auto tällä hetkellä. Ne muut autot joissa on näytöllinen taustapeili sisältävät kyllä sitten mahdollisuuden käyttää sitä myös perinteisenä peilinä.
Oletko koskaan kuullut pakettiautoista, rekoista ja sen sellaisista? Niitä on aika montaa merkkiäkin vielä.
On täysin mahdollista peruutella isoakin ajoneuvoyhdistelmää ilman takalasia ja taustapeiliä. Sivupeilit on sitä varten.
Jotenkin yllättävää tajuta, että tällä palstalla aikuiset naiset ei ole ilmeisesti ikinä ajaneet edes pakua?
Vierailija kirjoitti:
Miettikää niitä uusia autoja, joissa ei ole takalasia lainkaan. Sitten auton näyttöjärjestelmä pettää :p
Tyhmää valmistaa autoja, jotka eivät toimi kaikissa tilanteissa. Kiva myös takapenkkiläisille tukehtua siellä kattoon tuijotellen...
Miettikää niitä autoja joissa on takalasi joka on kymmeninä aamuina vuodessa jään ja/tai lumen peitossa eikä siitä näe läpi. Miettikää pakettiautoja joissa ei ole takalasia ollenkaan. Miten silloin selvitään? Miten on selvitty koko autoilun vuosisata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sivupeilit voi laittaa joo. Itse en haluaisi edes kokeilla ajaa mitään takaikkunatonta pakua.
Ap
Sivupeilit ovat autoissa vakiovarusteena, ihan laki määrää niin. Ei niitä tarvitse laittaa. Miten ihmeessä olet pysynyt hengissä, jos et osaa sivupeileistä katsoa?
Toisekseen, se että tällä hetkellä ennustetaan että takalasittomat autot yleistyvät, ei tarkoita, että niin kävisi a) kovin nopeasti, b) niin ettei muunlaisia autoja olisikaan tai c) yhtään olleskaan. Luulisi että ikänäköikään ehtinyt ihminen olisi jo huomannut, että ennustajien ennustukset ovat yleensä niin oikeita, että parempia tuloksia saisi heittämällä kolikkoa -tätä on ihan tutkittukin ekonomistien ennustusten kohdalla.
Edelleen, vaikka kaikki maailman uudet autot olisivat huomispäivänä takalasittomia, ellei lainsäädäntö muutu, kukaan ei estä sinua ajamasta vanhalla vaikka maailman tappiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Mikä ihme siinä on vaikeaa tai pelottavaa? Peilit on pakolliset kaikissa autoissa ja ovesta pääsee ulos katsomaan jos peileistä ei saa täyttä varmuutta?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vissiin erikoinen auto. Siinä kun on sekä peruutuspeili että kameranäyttö. Jostain syystä kuvittelin sellaisen järjestelyn olevan aivan tavallinen nykyautoissa.
No niinhän se onkin. Enpä ole kuullut autosta jossa ei olisi taustapeiliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Sivupeilit ovat autoissa vakiovarusteena, ihan laki määrää niin. Ei niitä tarvitse laittaa. Miten ihmeessä olet pysynyt hengissä, jos et osaa sivupeileistä katsoa?
Toisekseen, se että tällä hetkellä ennustetaan että takalasittomat autot yleistyvät, ei tarkoita, että niin kävisi a) kovin nopeasti, b) niin ettei muunlaisia autoja olisikaan tai c) yhtään olleskaan. Luulisi että ikänäköikään ehtinyt ihminen olisi jo huomannut, että ennustajien ennustukset ovat yleensä niin oikeita, että parempia tuloksia saisi heittämällä kolikkoa -tätä on ihan tutkittukin ekonomistien ennustusten kohdalla.
Edelleen, vaikka kaikki maailman uudet autot olisivat huomispäivänä takalasittomia, ellei lainsäädäntö muutu, kukaan ei estä sinua ajamasta vanhalla vaikka maailman tappiin.
Ei täti ymmärrä tällaisesta mitään. Täti vaan ajaa vaikka kaihi sumentaa näkökentän eikä auton tekniikasta ole alkeellisintakaan käsitystä. Tieto ammennetaan iltapaskalehdistä ja vauvapalstalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sivupeilejäkin korvataan jo innolla kameroilla joten tuo siirtää ongelman vain toisaalle.
". Luin uutisen, että muotiin on tulossa takalasittomat autot. "'
Eli niitä on kohta myynnissä peräti kaksi mallia nykyisen yhden sijaan. Sinulle jää enää ne 98 muuta automallia valittavaksi.