Ymmärrätkö, että ruuvassa voipi käyttää maustehia?
Kommentit (36)
Laitan aina aromisuolaa hunajamarinoituun kanaan niin saa kunnolla makua
Vierailija kirjoitti:
Ja monelle mausteita ovat paprikajauhe, suola, pippuri ja oregano. Minulle mausteet ovat kaikkea muuta.
Ap
Pinaattipannariin puolukka mausteeksi. Sitä tein viimeksi.
Joo köyhissä maissa paskaruoka peitetään tulisilla mausteilla ja sitten se ruoka on mukka turistin mielestä niin maukasta ei helvata saa kalan ja riistanmakua pilata turhilla mausteilla ainakaan suomessa, en halua palovammoja kieleeni väkevien mausteiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Joo köyhissä maissa paskaruoka peitetään tulisilla mausteilla ja sitten se ruoka on mukka turistin mielestä niin maukasta ei helvata saa kalan ja riistanmakua pilata turhilla mausteilla ainakaan suomessa, en halua palovammoja kieleeni väkevien mausteiden takia.
Niin, tai sitten jotkut nauttivat mauista, kävikö mielessä? En tiedä mitään ällöttävämpää kuin hempeän kermainen mössösoosi. Tyyliin nakkikastike ja perunamuusi. Jos siinä on VÄHINTÄÄN chiliä tuomassa potkua, niin okei, ihan hyvää, mutta mieluiten syön oikeasti MAISTUVAA ruokaa. Maku tulee mausteista, usko vaikka huviksesi. Mikään liha ei ole sellaisenaan maukas. Ehkä hyvää, muttei MAUKASTA.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Puhumattakaan mitä se tekee vatsalle.
Asia mikä kauhistutti muuttaessa suomeen ja sukulaisia tavatessa oli juuri tämä ruoka asia. että suomalaiset eivät mausta ruokia. Monella paikkaa käytiin syömässä, tutuilla, sukulaisilla, ravintoloissa ja harvoin mitään makua. Nuorilla joillain ja ulkomaalaisissa ravintoloissa kunnon ruokaa. Sitten piti kutsua ihmisiä meille syömään ja valitettiin mausteesta. Opettelin tekemään niin että mausteet pois jos vieraita ja kaikki ovat sitten tykänneet. Paitsi me itse. 😀 Miksi suomalaiset eivät tykkää että ruoka saa maistua?
Itse tykkään mausteisesta ja tulisesta. Muuta em syökkään. En pysty nauttimaan yhtään mauttomasta, pliisusta ja mitään sanomattomasta pelkällä suolalla ja pippurilla maustetusta ruoasta, jätän sit ennemmin vaan kokonaan syömättä. Toisaalta mulle on kyllä aivan sama miten muut ruokansa maustaa, mä syön sit vaan himassa jos vaikuttaa sille että tarjolla oleva on suomalaiseen makuun tehtyä, hennosti maustettua. En osaa asetella naamaani esittämään että pidän jostain mistä en pidä, joten välttääkseni isäntäväen loukkaamisen totean vain juuri syöneeni, olevani ihan täysi ja kiitä kauniisti, sillähän siitä mauttomasta ruoasta pääsee luistamaan eikä kukaan ota nokkiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Milloin viimeksi käytit garam masalaa? Entä sahramia? Tai cajunmaustetta? Salviaa?
Ap
No viimeksi perjantaina kun tein daal muhennosta. Tosin salviaa en laittanut, sitä käytän enimmäkseen tiettyihin keittoihin, ei istu omaan suuhun oikein muualla. Enkä käytä valmiita masala sekoituksia vaan minulla on niihin oma sekoitus johon esim. Chilit kasvaa ihan omasta takaa.
Maustehia, piimähiä, maitohia, leipähiä hiä hiä hiä.
Toki ymmärrän. En koskaan tee ns. "suomalaiseen makuun sopivaa" eli mielestäni täysin mautonta ruokaa. Itse kun pidän vahvoista mauista ja reippaasta tulisuudesta. Mutta ymmärrän myös sen että maku asioista on ihan turha kiistellä. Toiset ei tykkää että sopassa on potkua, toiset taas ei potkutonta soppaa saa alas. Sellaista se on kun on erilaisia ihmisiä. Onneksi aina voi jättää ottamatta sitä mistä ei tykkää. Ei ole vielä kukaan aikuisiällä pakottanut väkisin jotain suola pippuri jauhokastiketta lutkusta alas. Turha valittaa muiden maustamisista kun niitä mauttomia pöperöitä ei ole pakko syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja monelle mausteita ovat paprikajauhe, suola, pippuri ja oregano. Minulle mausteet ovat kaikkea muuta.
Ap
Kylläpä olet kultturelli kulinaristi. Itse viljelen esim minitomaatteja, paprikaa, salviaa, minttua, sitruunamelissaa, timjamia, rosmariinia, mäkimeiramia, valkosipulia, tilliä, basilikaa yms. Ja lannoitan ryytimaatani kompostoiduilla metsäkauriin papanoilla. Lisäksi kerään pihalta ja lähimetsästäni katajanmarjoja ja erilaisia sieniä, en tarvitse mitään kehitysmaiden mädänpeittämismaustesekoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kylläpä olet kultturelli kulinaristi. Itse viljelen esim minitomaatteja, paprikaa, salviaa, minttua, sitruunamelissaa, timjamia, rosmariinia, mäkimeiramia, valkosipulia, tilliä, basilikaa yms. Ja lannoitan ryytimaatani kompostoiduilla metsäkauriin papanoilla. Lisäksi kerään pihalta ja lähimetsästäni katajanmarjoja ja erilaisia sieniä, en tarvitse mitään kehitysmaiden mädänpeittämismaustesekoituksia.
Miksi sua kiukuttaa noin kovasti että toiset käyttää mausteita? Itsekkin viljelen yrttini, sipulini, chilini, kasviksia jne. Eikä estä millään tavalla mua rakastamasta mausteista tulista ruokaa. Eikä pistä mua kiukuttelemaan ja haukkumaan tuolla tavalla. Mausteseokset kylläkin mixaan itse lähinä luomu mausteista (saa just omaan makuun sopivia) ja chili/valkosipuli soosit teen oman tarhan tuotteista. Minä myös kalastan, metsästän, sienestän ja marjastan, miten tää liittyy millään tavalla asiaan? Sekään kun ei ole estänyt mua käyttämästä ruoissani myös eksoottisia makuja joista kovasti pidän. Eikä sido mua syömään vain perinteisiä suomalaisia hennosti maustettuna ruokia. Riistaakin kun voi katsos laittaa niin kovin monella eri tavalla, niitä kun laitetaan myös muualla kuin suomessa, suomalaiseen tapaan ja makuun. Eihän sun tarvitse tykätä, mut miksi sä ole niin helvetim hyökkäävä kun joku muu tykkää ja tarvitsee? Luuletko oikeasti olevasi jotenkin parempi kun et tykkää mausteista joita suurin osa maailmasta käyttää?
Minäpä olen barbaari! 🧔 Laitan ketsuppia muushiin!💪
Mitäs siihen sanotte?😲