omani syntyi 32+6
Onko muilla vastaavia kokemuksia? miten on kehitykseen vaikuttanu ym?
Kommentit (2)
Tyttö kotiutui 6 päivän ikäisenä, pojat kahden viikon ikäisinä. Ekan päivän aikana muutaman tunnin hengitystukea (ei happea, vaan painetukea). Valohoitoa keltaisuuteen saivat. Imetys alkoi sujua tytöllä vajaan kahden viikon ikäisestä, pojilla n. 3 viikon iästä, sitä ennen osa hörpyttämällä tai tuttipullolla, ihan alkuun nenämahaletkulla.
Kehitys aivan normaalia, ekan vuoden aikana käytettiin vielä korjattua ikää (lasketun ajan mukaan). Pojat oppi kävelemään jo 11-kuisina eli lasketun ajan mukaan 9-kuisina. Puhuminen on ollut ikäisiään edellä kaikilla.
Mitään vastustuskyvynkään ongelmia ei ole ollut. Toki päiväkodin alkaessa alkaessa flunssa flunssan perään kuten useimmilla lapsilla, mutta ei kuumetta.
Meille syntyi rv 32+0 aivan ihana pikkumies..keuhkoja ei keritty kypsyttämään, joten neljä ekaa päivää hän vietti keskoskaapissa.. keskolassa hän vietti elämänsä ensimmäisen kuukauden, jossa hänet tutkittiin päästä varpaisiin, ja kun herra jaksoi itse syödä, pääsimme kotiin..
Ensimmäisen vuoden kuljimme polilla kontrolleissa sekä fysioterapiassa..poika kehittyi lasketun ajan mukaan eli ihan hyvin..molemmat käynnit lopetettiin siis vuoden jälkeen, ku poika voi ja kehittyi hyvin..eli päällisin puolin hänelle ei ollut keskosuudesta " jäänyt" mitään (lääkärin suusta)
Kaksi vuotta hoidettiin häntä kotona (lääkärin ja minun toive, koska keskosten vastustuskyky on heikko kuten hänenkin) mutta joka pöpön sai mitä isoveli kotiin kantoi..onneksi olin kotona häntä hoitamassa ei töistä olisi tullut mitään..
Kahden vuoden jälkeen hän meni päiväkotiin, kaikki meni oikein hyvin mitä nyt ne pöpöt taas..
Motorinen kehitys on ollut hyvää, kävelemään hän oppi 1v2kk vanhana syntymästä. Puhetta ei kuitenkaan alkanut tulemaan ennen kolmea ikävuotta..suunnitelmissa oli puheterapia, mutta poika alkoikin yhtäkkiä puhumaan..Tässäkin osassa tän jälkeen meni hyvin, ainoastaan r-vika on ollut mutta se nyt oli isoveljelläkin..
Koulun hän aloitti viime syksynä..kirjaimet oppi heti, mutta kirjaimista ei meinannu millään tulla tavuja eikä tavuista sanoja..jotenki vain " logiikka" ei menny läpi..yhtäkkiä hän " oivalsi" sen ja nyt jo lukee television tekstityksiä, melkein kerkiää lukea ne kaksi riviä..
R-kirjainta ollaan harjoteltu koulun terapeutilla, joka huomasi hänellä yhden " vian" , joka ilmeisesti on jäänyt keskosuudesta jäljelle (huonon vastustuskyvyn lisäksi) hänellä on asioiden nimeämisessä ongelmia..esim hän sekoittaa naulan ja neulan, tavalliset asiat tai niiden nimet " unohtuvat" , testissä (jonka siis terapeutti teki) katsellaan kuvakortteja joita lapsen täytyy nimetä ja noin sadasta yli kolmekymmentä jäi nimeämättä, korttien joukossa oli kuvia mm. enkelistä, vasarasta, vatkaimesta yms. ns. joka päiväisistä asioista..tätä nyt harjoitellaan kirjojen ja puheen avulla toistamalla asioita..
Alun peloista huolimatta meidän pikkuisesta on kasvanut erittäin tunnepitoinen ja reipas poika, eikä keskosuudesta oikeastaan en edes " puhuta" !
Onnea teille pikkuisesta, toivon että teilläkin kaikki sujuisi hyvin!
Nani