Iltavirkkujen valitusketju. Mitä aamuvirkut ja lääkärit eivät aina ymmärrä.
1.) Sen 8-9 tunnin yöunien ajankohta on tärkeä.
Mä EN ole virkeä jos olen nukkunut 22-06, vaan jos olen nukkunut vaikka 23.30-8. Vasta silloin olo tuntuu virkistyneeltä ja voimia on kuin pienessä kylässä.
2) Monien aikakauslehtien ja unilääkärien ohje "herää viikonloppuisin aina samaan aikaan kuin työaamuina tai korkeintaan max 1 h sen jälkeen" on pyllystä.
Jos ma-pe mun jokainen aikainen aamu on tuskaa ja kroppa&mieli on kireällä, niin en halua sitä viikonloppuunkin. Elämä olisi silloin pilalla 7 pv viikossa.
Jos arkena herään 6-7 välillä, olen viikonloppuna oikeasti levännyt vasta 8-9 aikaan herättyäni, koska kohta 1.).
Vaikka 100 lääkäriä sanoisi mitä, niin haluan edes parina päivänä kokea olon ja mielen virkistyneeksi.
Nykyään lääkärit puhuvat unipaineesta ennen nukahtamista: pitäisi olla mahdollisimman pitkään nukkumatta ennen yöunia eli kasvattaa unipainetta, jolloin nukahtaisi hyvin ja nukkuisi sikeästi.
Vaan vaikka mulla olisi mitkä unipaineet ja sammuisin klo 21, niin joidenkin klo 21-5.30 unien jälkeen olen silti nuutunut ja äreä. Pitää saada ne unet hilattua klo 7.30-8 paikkeille.