Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltavirkkujen valitusketju. Mitä aamuvirkut ja lääkärit eivät aina ymmärrä.

Vierailija
06.04.2026 |

1.) Sen 8-9 tunnin yöunien ajankohta on tärkeä. 

Mä EN ole virkeä jos olen nukkunut 22-06, vaan jos olen nukkunut vaikka 23.30-8. Vasta silloin olo tuntuu virkistyneeltä ja voimia on kuin pienessä kylässä.

2) Monien aikakauslehtien ja unilääkärien ohje "herää viikonloppuisin aina samaan aikaan kuin työaamuina tai korkeintaan max 1 h sen jälkeen" on pyllystä. 

Jos ma-pe mun jokainen aikainen aamu on tuskaa ja kroppa&mieli on kireällä, niin en halua sitä viikonloppuunkin. Elämä olisi silloin pilalla 7 pv viikossa.

Jos arkena herään 6-7 välillä, olen viikonloppuna oikeasti levännyt vasta 8-9 aikaan herättyäni, koska kohta 1.). 

Vaikka 100 lääkäriä sanoisi mitä, niin haluan edes parina päivänä kokea olon ja mielen virkistyneeksi. 

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin nuorempana iltavirkku: piti katsoa tv:stä kaikki Salaiset kansiot, Rekkakuskit jäillä ... :) ja muut. Nykyään sippaan jo iltaysin jälkeen.

Huomasin itsessäni sen, että se uni-ikkuna on iän myötä tullut aika "tarkaksi" - jos menen liian aikaisin sänkyyn, niin herään sitten myös liian aikaisin (jotain klo. 2-4). Jos taas yritän sinnitellä valvoa pitempään, niin herään silloinkin liian aikaisin ja se yöuni jää liian lyhyeksi ja siitä seuraa päiväväsymys.

Lapsuudesta muistan kesät: heräsin monesti siihen, kun äiti teki jo lounasta, siinä jotain klo. 11. Niin vetämätön olo sitten koko päivän. 

Asun keskiosassa maata, yöt on valoisia, muttei täällä nyt mitään yötöntäyötä ole, muutama tunti hämärää auringonlaskun ja -nousun välissä. Juuri kun tuohon tottuu, niin alkaakin taas elokuun pimeät illat.

Nykyään lääkärit puhuvat unipaineesta ennen nukahtamista: pitäisi olla mahdollisimman pitkään nukkumatta ennen yöunia eli kasvattaa unipainetta, jolloin nukahtaisi hyvin ja nukkuisi sikeästi. 

Vaan vaikka mulla olisi mitkä unipaineet ja sammuisin klo 21, niin joidenkin klo 21-5.30 unien jälkeen olen silti nuutunut ja äreä. Pitää saada ne unet hilattua klo 7.30-8 paikkeille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan