Köyhän elämää: Heta, 22, tietää, millaista on olla oikeasti köyhä
"Ympärillä ihmisillä oli kärryt täynnä kaikkea hyvää ja itse meni pullokuitin kanssa ostamaan perunoita."
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011901203.html
Surullinen kuvaus köyhän arjesta Suomessa. Yksi asia kuitenkin pisti silmään, Heta ei aio opiskella mitään järkevää jolla olisi edes mahdollista päästä töihin vaan lähtee opiskelemaan muotia.
Kommentit (202)
Niin. Miksi otat kantaa Hetan elämään, ap?
Vierailija kirjoitti:
Mitä Hetan pitäisi mielestäsi opiskella?
Sähkäriksi ja Norjaan rakentamaan datakeskuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löytyisikö vaikka Norjan kalatehtaista töitä?
Vai vaatiiko se liikaa yritteliäisyyttä ja rohkeutta nuorelta ha terveeltä ihmiseltä?
Siellä ei ole enää kalatehtaita, lohet lennätetään nyt Thaimaahan ja sieltä takaisin Norjaan.
Ap
Oletko mahdollisesti Heta?
Vierailija kirjoitti:
Siksi että siitä kirjoitetaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä Hetan pitäisi mielestäsi opiskella?
Asentajaksi, lähihoitajaksi, kokiksi ... eli jotain sellaista, että saisi edes joskus työtä ja ostaa mieleistään ruokaa. Nämä ehdotukset perustuvat omien lasten kokemuksiin.
Hautausalalla on töitä aina.
En ymmärrä miksi ne opinnot hiusalalla piti lopettaa sairausloman takia. Kai niitä opintoja olisi voinut sen jälkeen jatkaa, olisi vain sopinut asiat oppilaitoksen kanssa. Tuskin olisi ollut ensimmäinen, jonka opinnot oli katkolla sairauden takia. Oletettavasti kampaajalla kuitenkin on paremmat työllistymismahdollisuudet kuin jollakin muotisuunnittelijalla, joten niihin opintoihin olisi kannattanut panostaa.
Tonni kuussa käteen tukia.
Mä käyn täyttä päivää töissä ja saan 1250€/kk
Ei hirveesti työnteko kannata.
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa suomalaisista on tullut velliperseitä? Sukulainen kuolee, kissa kuolee, koiralle tulee trauma, tapahtuu yksi vastoinkäyminen niin laitetaan elämä täysin pysähdyksiin. Jutun nainen kertoo opintojen lopettamiseen syyksi sukulaisen kuoleman. Jos hän olisi ollut töissä niin olisiko irtisanoutunut? Missä universumissa te siellä oikein elätte kun voitte tehdä tuollaisia päätöksiä ja sitten itkeä lehtiin kun on niin köyhää? Valtio ei maksa kuin mun asumisen ja elämisen ja voin tehdä järjettömiä päätöksiä, mutta on niin kurjaa kun on käyhä. Jos jäisin nykyisessä kotimaassani työttömäksi niin mulla olisi 190 päivää aikaa löytää töitä kassan rahoilla tai tippuisin valtion tuille, joilla ei kata edes vuokraani. Suomalaisella kuolee sukulainen niin voi laittaa elämän risaiseksi.
Tämä kehitys alkoi 90-luvun lamasta.
Osa syrjäytyi, asenneilmapiiri koveni, kulttuurinmuutos suhteessa tuilla elämiseen, ne ovat periytyneet.
Vierailija kirjoitti:
Miksi näitä juttuja kirjoitetaan ja miksi on olemassa sosiaalisen media keskustelupalstoja. Että sinäkin voit tuntea itseäsi muita paremmaksi ihmiseksi. Aloittaja kirjoitta Hetasta, sinä aloittajasta ja saat paremmuuden tunteesi.
En klikannut artikkeleita, mutta otsikon perusteella mietin, millaisesta henkilöstä on kyse, eli onko aikomusta/kykyä opiskella, kun elämän - ja mahdollisen hyvätuloisen osaamisen opiskelun - pitäisi tuossa iässä olla vasta alussa? On normaalia olla tuossa iässä rahaton. Siitä vain ponnistelemaan eteenpäin, niin antaa seuraavan haastattelun todennäköisemmin keskiluokkaisena perheellisenä eikä leipäjonosta.
22 Hetan on kuitenkin aina helpompi naisena löytää kumppani joka on töissä ja näin nostaa myös Hetaa pois köyhyydestä. Surkeampi tilanne on sillä 22 Jannella josta ei saa edes yhtä surkuteltavaa uutista. Sellaiselle vain santaan suoraan että MENE TÖIHIN!
Vierailija kirjoitti:
Vai vaatiiko se liikaa yritteliäisyyttä ja rohkeutta nuorelta ha terveeltä ihmiseltä?
Ei löydy enää. Kannattaisi suunnata mieluummin Ruotsin kaivoksille.
Vierailija kirjoitti:
Tonni kuussa käteen tukia.
Mä käyn täyttä päivää töissä ja saan 1250€/kk
Ei hirveesti työnteko kannata.
Joo, ei sun kannata. Kun minä loisin vielä tt-tuella, niin sain sen 1200 euroa kuussa asuntoon + käyttörahaan. Sähköt ja vesi maksettiin.
Sittemmin sain ison perinnön ja nyt loisin pääomatuloilla.
Tasan eivät kato käy nallekarkit...
Jutun otsikko on oikeassa, Heta on henkisesti köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa suomalaisista on tullut velliperseitä? Sukulainen kuolee, kissa kuolee, koiralle tulee trauma, tapahtuu yksi vastoinkäyminen niin laitetaan elämä täysin pysähdyksiin. Jutun nainen kertoo opintojen lopettamiseen syyksi sukulaisen kuoleman. Jos hän olisi ollut töissä niin olisiko irtisanoutunut? Missä universumissa te siellä oikein elätte kun voitte tehdä tuollaisia päätöksiä ja sitten itkeä lehtiin kun on niin köyhää? Valtio ei maksa kuin mun asumisen ja elämisen ja voin tehdä järjettömiä päätöksiä, mutta on niin kurjaa kun on käyhä. Jos jäisin nykyisessä kotimaassani työttömäksi niin mulla olisi 190 päivää aikaa löytää töitä kassan rahoilla tai tippuisin valtion tuille, joilla ei kata edes vuokraani. Suomalaisella kuolee sukulainen niin voi laittaa elämän risaiseksi.
Tämä kehitys alkoi 90-luvun lamasta.
Osa syrjäytyi, asenneilmapiiri koveni, kulttuurinmuutos suhteessa tuilla elämiseen, ne ovat periytyneet.
Puhetapa on jäänne lamavuosista., maan tavaksi tullut lamaannus. Sen voi jokainen lopettaa osaltaan.
Rahaa meillä kyllä on, mutta emme huomaa sitä enää. Hänenkin raha on muuttunut hiusväreiksi, meikeiksi, lävereiksi, jne. Ja eiköhän sitä roinaakin löydy kaapeista, arjenluottoja, jne. häneltäkin.
Vierailija kirjoitti:
Jutun otsikko on oikeassa, Heta on henkisesti köyhä.
Heta on nuori tyttö vielä.
Vierailija kirjoitti:
En klikannut artikkeleita, mutta otsikon perusteella mietin, millaisesta henkilöstä on kyse, eli onko aikomusta/kykyä opiskella, kun elämän - ja mahdollisen hyvätuloisen osaamisen opiskelun - pitäisi tuossa iässä olla vasta alussa? On normaalia olla tuossa iässä rahaton. Siitä vain ponnistelemaan eteenpäin, niin antaa seuraavan haastattelun todennäköisemmin keskiluokkaisena perheellisenä eikä leipäjonosta.
Jatkan: Kommenttini voi kuulostaa raflaavalta ja yksioikoiselta, mutta mietin itseäni about tuonikäisenä 1990-luvun alun lamassa. Ei silloin mitään takeita tulevasta ollut, mutta ajatus oli, että opiskeluja ja ainakin kesällä jotenkin ns. hanttihommilla eteenpäin, jos sellaisia saa, eli muuttokeikkoja, raskasta työtä, mutta sai jotakin rahaa ja hyvän mielen siitä, että on hyödyllinen (varmaan työttömyyskorvaus olisi ollut samaa luokkaa, mutta itse olen mieluummin töissä). Ja kun oli aikansa useamman vuoden aikana tehnyt keikkoja ja lama alkoi hellittää, oli helpompi hakea kokopäivätyötäkin vrt. tilanne, jossa olisi ollut kortistossa vinkumassa kuinka epäreilua elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei löydy enää. Kannattaisi suunnata mieluummin Ruotsin kaivoksille.
Norja rikastuu nyt kaikessa hiljaisuudessa enemmän kuin koskaan aiemmin, kiitos Trumpin.#öljy
Hiuslisäkkeet/- värjäykset, lävistykset, hämähäkki ripset/ niiden huolto, kynnet/ niiden huolto etc. kaikki maksaa!
Laitoshuoltajaksi jos muu ei vedä. Tänään reilut 31 euroa tunti, pyhä kun on. Ei seksikästä, tietenkään, mutta suhdanteista riippumatonta. Töitä on niin kauan kuin potilaiden ei tarvitse tuoda omia eväitä. Mulla oli asuntolaina maksettu poiskin 35-vuotiaana.