Köyhän elämää: Heta, 22, tietää, millaista on olla oikeasti köyhä
"Ympärillä ihmisillä oli kärryt täynnä kaikkea hyvää ja itse meni pullokuitin kanssa ostamaan perunoita."
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011901203.html
Surullinen kuvaus köyhän arjesta Suomessa. Yksi asia kuitenkin pisti silmään, Heta ei aio opiskella mitään järkevää jolla olisi edes mahdollista päästä töihin vaan lähtee opiskelemaan muotia.
Kommentit (338)
Vierailija kirjoitti:
Kauheata, että joku tuntematon Heta voi aiheuttaa näin paljon kateutta ja vihaa! Vihaatte varmaan omaakin elämäänne? Jostakinhan kaikki tuo kumpuaa 🤔
eipä sitä kukaan vihaa :D tää on vaan taas näitä tältä näyttää todellinen köyhyys juttuja, jolla ei ole mitään todellisuuspohjaa. Mitä pidempään hän toimeentulotuen varassa roikkuu, sitä pidempään se narratiivi vie eikä kohta kukaan enää palkkaa. Sen sijaan että selvittäisi miten saisi kampaajanopinnot päätökseen ja töihin. Toki se saattaa vaatia oma-aloitteisuutta koulun suuntaan tai muihinkin kouluihin, kyllä se johonkin listoille otettaisiin.
Kun rahat lopussa menee hakemasn sossusta lisää tukia
Vierailija kirjoitti:
Kun rahat lopussa menee hakemasn sossusta lisää tukia
Kuule ei sieltä mitään ”lisätukia” saa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheata, että joku tuntematon Heta voi aiheuttaa näin paljon kateutta ja vihaa! Vihaatte varmaan omaakin elämäänne? Jostakinhan kaikki tuo kumpuaa 🤔
eipä sitä kukaan vihaa :D tää on vaan taas näitä tältä näyttää todellinen köyhyys juttuja, jolla ei ole mitään todellisuuspohjaa. Mitä pidempään hän toimeentulotuen varassa roikkuu, sitä pidempään se narratiivi vie eikä kohta kukaan enää palkkaa. Sen sijaan että selvittäisi miten saisi kampaajanopinnot päätökseen ja töihin. Toki se saattaa vaatia oma-aloitteisuutta koulun suuntaan tai muihinkin kouluihin, kyllä se johonkin listoille otettaisiin.
Höpö höpö ja on todella ilkeää arvioida, ettei hän tulisi saamaan töitä
Oletko niin yli-ihminen, ettet ole kuullut masennuksesta jms ja mitä se aiheuttaa toimintakyvylle?
Miten parin kuukauden sairausloman jälkeen ei voisi tehdä opintoja loppuun? Ei ehkä samana syksynä tai keväänä mutta heti kun on mahdollista?
Olen myös työmarkkinatuella mutta enpä katsele toisten ostoskoreihin. Perunat ja jauhelihakastike käy oikein hyvin ruoaksi, miksi ei? Kovin montaa tölkkiä ei tarvitse maasta poimia kun saa jo kaurahiutaleita, nakkipaketin tai muutaman porkkanan.
Sen sanon että tyhmää oli kun suojaosuus poistettiin, vähästäkin yrittämisestä rangaistaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuolta näyttävä voi päästä töihin, ellei muuta pukeutumista sekä ulkonäköä. Ei kukaan työnantaja palkkaa ihmistä joka näyttää narrilta. Semmoinen kuva Hetasta tulee.
Aika moni kaupan kassa näyttää tuolta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen usein, eikö näillä nuorilla ole koskaan vanhempia tai muuta sukua tukenaan? En minä ainakaan jättäisi suvun nuoria kärsimään puutetta. Yleensäkin olen sitä mieltä, että ensin suku pitäköön huolen omistaan, ja vasta sitten, jos tämä ei onnistu, tarvitaan yhteiskuntaa avuksi. Nykyään ei edes puolisoa viitsittäisi elättää, vaan veronmaksajien pitäisi se tehdä. Siksi tämä maa on konkurssissa.
Koska ihmiset eivät mene yhteen rakkaudesta vaan kumppani on olemassa niitä ylämäkiä varten, elättäminen ei kuulu siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuolta näyttävä voi päästä töihin, ellei muuta pukeutumista sekä ulkonäköä. Ei kukaan työnantaja palkkaa ihmistä joka näyttää narrilta. Semmoinen kuva Hetasta tulee.
Aika moni kaupan kassa näyttää tuolta.
Saavat myös asiaakailta palautetta ulkönäöstä, koska olen Prismassa töissä ja tiedän tämän. Miellä oli nuori nainen kassalla, ja hänen kaulassa oli musta pääkallo tatuointi, jonka silmästä tuli käärme. Voitte kuvitella millaista palautetta nuori nainen sai asikkailta. Monet asiakkaat sanoivat lopettavasta Primassa käynnin, "kun tuollaisia saatanan palvojia on kassalla töissä". Eikä ollut yksi tai kaksi jotka olivat tuota mieltä, vaan puhutaan melkein sadasta asiakkaasta. N 52
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin se on hullua, ja ihan oma vika, kun sanoo, että joku sukulainen kuoli ja sittenpä opinnot jäi. No, kyllä tuollainen on luovuttamista. Useimmilta on kuollut sukulainen ja silti elävillä elämä, opinnot, työt ym jatkuu.
Mun veli kuoli kun olin lukiossa. 2/4 isovanhemmista kuoli, kun olin yliopistossa. Silti tuli lukio käytyä kolmessa vuodessa eikä jatko-opinnot viivästyneet.
Jos vaikka surussa piehtaroinnin sijaan keskittyisi johonkin muuhun? Ei surua tarvitse suorittaa, vaan kyllä se kulkee mukana. Ajan kanssa se suru muokkaantuu. Mäkin olisin tullut hulluksi, jos en olisi keskittänyt huomiota opintoihin surun keskellä.
Oliko ympärillä perustuvallinen perhe ? ystäviä,harrastuksia yms ?
Ei pikku kuolemat tunnu missään jos kaikki muu hyvässä jamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä wannabe "köyhiä" jotka valittavat kaikesta. Maailmalla köyhäksi luetaan alle 2 dollarilla pärjäävä ja sellaista ei taida Suomesta löytyä yhtäkään. Suomalaisella sossutuella pääsee helposti hyvätuloiseen luokkaan valtaosassa maailman maista.
Mutta kun ei me eletä Intiassa. Me eletään suomessa
Siksi kannattaisi olla todella superkiitollinen, jos on tämän jutun tapainen "köyhä" Suomessa - eikä köyhä Intiassa. Aivan eri planeetoilta nämä tilanteet näin kuvainnollisesti.
Mononukleoosi eli pusutauti. Ei mitään syytä sairaslomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisviihdealalla olisi tytölle varmasti töitä tarjolla.
Keksi sinäkin jo parempia juttuja kuin aikuisviihdeala 🙄
Sinne kaikki jämänaiset kuuluvat.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Heta on joskus elänyt parempia aikoja. Silloin hän otti nenälävistyksen.
Parempia aikoja on ollut myös lähiaikoina. Silloin hän otti ripset.
Uskallan veikata, että myös kynsiin ja tatuointeihin on ollut varaa.
Artikkelin mukaan Heta opiskeli hiusalaa, ja hänellä saattaa hyvin olla suhteita kauneudenhoitoalan ihmisiin laajemminkin. Jos tuntee oikeita ihmisiä, tuollaisia asioita voi olla helppo saada ilmaiseksi esim. kaupallisena someyhteistyönä tai pientä mallina toimimista vastaan.
Heta tarvitsisi jo oikeasti aikuistunutta kertomaan vähän elämän tosiasioista. Tuo muotialalle lähtö on niin epärealistista että olisi syytä palata maan pinnalle. Olin itse nuorena vähän Hetan kaltainen. En oikein tienyt mitä pitäisi tehdä. Ei mulla ole koskaan ollut mitään alaa jolle olisi pitänyt välttämättä päästä. Oli mullakin pilvilinnoja rikastumisesta. Tai mikään amisala ei voi koskaan tyydyttää salattua kunnianhimoani. Olen kuitenkin löytänyt aidon kiiinnostuksen aloja kohtaan joilla olen työskennellyt. Minusta tuntuu että Hetakin on kypsynyt tai on kypsymässä täysin aikuiseksi pari vuotta hitaammin kuin opiskelija toverinsa. Niin mullakin taisi olla. Nyt kun katso niin monella silloin niin aikuisella henkinen kehitys jäänyt siihen. Itse olen kasvanut paljon 22 ikävuoden jälkeenkin. Sanoisin että Hetan pitäisi päästä nyt töihin. Jollei muuta niin rekrykurssilla laitoshuoltajaksi. Mä tiedän että on tosi vaikea pakottaa itsensä työhön mistä ei pidä. Mutta se on tärkeä vaihe oppia itsehillintää mitä tarvitsee jos joskus pääsee tekemään itsestään jotain.
Eihän tuo Hetan tilanne ole kiva, mutta voisi hän yrittää omilla teollaan edes yrittää näyttää siedettävältä ja työllistettävältä. Jos näyttää peikolta, on selvä, että konservatiivisemmat työnantajat katsovat kieroon ja miettivät mitä on päässä vialla, kun haluaa väkisin näyttää rumalta?
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo Hetan tilanne ole kiva, mutta voisi hän yrittää omilla teollaan edes yrittää näyttää siedettävältä ja työllistettävältä. Jos näyttää peikolta, on selvä, että konservatiivisemmat työnantajat katsovat kieroon ja miettivät mitä on päässä vialla, kun haluaa väkisin näyttää rumalta?
Mitähän vikaa sinunkin päässäsi on? 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisviihdealalla olisi tytölle varmasti töitä tarjolla.
Keksi sinäkin jo parempia juttuja kuin aikuisviihdeala 🙄
Sinne kaikki jämänaiset kuuluvat.
Itse tuskin käyt edes töissä
Vierailija kirjoitti:
Jos epäilee, että jollakin on päässä jotain vialla on itsellä ja paljon
Mun veli kuoli kun olin lukiossa. 2/4 isovanhemmista kuoli, kun olin yliopistossa. Silti tuli lukio käytyä kolmessa vuodessa eikä jatko-opinnot viivästyneet.
Jos vaikka surussa piehtaroinnin sijaan keskittyisi johonkin muuhun? Ei surua tarvitse suorittaa, vaan kyllä se kulkee mukana. Ajan kanssa se suru muokkaantuu. Mäkin olisin tullut hulluksi, jos en olisi keskittänyt huomiota opintoihin surun keskellä.