Lempi, 83, myy kotiaan 5 000 eurolla, onneksi ehti maksaa 40000 euron asuntolainan
83-vuotias Lempi Palviainen myy lähes 100-neliöistä kotiaan Ilomantsissa 5 000 eurolla, mutta kukaan ei ole käynyt edes katsomassa asuntoa.
Palviainen pudotti hinnan 18 000 eurosta nykyiseen, koska haluaa päästä asunnosta eroon eikä jättää sitä lastensa huoleksi.
Asuntomyyjä Jorma Voutilainen sanoo, että sote-palveluiden keskittäminen on pudottanut pikkukuntien asuntojen hinnat yli puoleen.
Kommentit (563)
Vierailija kirjoitti:
Kielyäytyminen on helppoa. Lapset voivat tehdä tämän kanssa.
Lempillä voi ja varmaan onkin asuntonsa lisäksi vaikka 100 hehtaaria metsää, kesämökkiä ym. Vain osasta perintöä ei voi kieltäytyä.
Tämä. Ja siksi tämä asunto on parempi myydä, koska se lisää perintöveron osuutta ja perintövero on kova. Lisäksi jos perilliset myyvät asunnon, siitäkin tulee pahimmillaan vielä lisäkuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään järkeä ostaa. Tuet loppuu heti, kun vuokralaisesta tulee omistusasuja.
Vuokralaisena saat koko elämäsi elettyä sossun rahoilla. Jos erehdyt ostamaan asunnon, niin tuet putoaa ja saat maksimissaan 595e/kk.
Vuokralaisena saat helposti melkein 2000e/kk ja yh:na 2700e/kk.
Kiva kuulla että joudut asumaan kerrostaloluukussa koko elämäsi kun olet paskapummiiii.
Miksi haukut muita? Ei sinukaan elämäsi onnelliselta vaikuta.
Kiukuttele siellä kelan luukussa ja puhu paskaa.
Sinähän tässä kiukuttelet. Minä pääsen tästä vuokra-asunnostani (ei kelan omistama) pois heti kun haluan. Rahat voi käyttää kuten haluaa, eikä tarvitse murehtia asumisen kustannuksista.
Vierailija kirjoitti:
En ostaisi mitään noin läheltä Venäjän rajaa. En edes 5000 eurolla.
On se Helsingissäkin Venäjän raja aika lähellä ja Viron ollessa Neuvostoliittoa se oli vielä lähempänä. Rajoja ne aluevesirajatkin ovat.
Vierailija kirjoitti:
Asunnossa on yli 500€ yhtiövastike. Kalliiksi tulee asuminen siinä.
Se on kolmen makuuhuoneen asunto. Minun mielestäni vastike ei asunnon kokoon nähden ole kallis.
Minäkin vaikka yksin asuvana voisin asua tuon kokoisessa. Olisi keittiö ja olkkari, yksi makkari missä nukkuisin, toisessa ompelukone ja kolmas vierashuoneena. En pidä kalliina tuota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mun vanhemmat olis sanonut, kun olisivat kuulleet että heidän pitkään maksama asunto olikin aika arvoton ja myytiin Lohjan reunalta vähän oli 12000 eurolla.
Syynä jättimäinen remonttivelka ja huonoakin huonompi isännöinti. Ehkä myös oma syy, etteivät ryhtyneet korjaamaan taloa kun viat havaittiin. Haluttiin asua halvalla loppuun asti.
Tämä pitäisi jotenkin saada ihmisten päähän uppoamaan ettei omistusasuminen ole aina se halvin ja järkevin vaihtoehto. Varsinkin Suomessa missä maksukykyinen väestö vähenee jatkuvasti. Tuollaisia 80v mummeleita on maa täynnä asuntojen kanssa ja kuolevat lähivuosina. Osa toki sellaisilla paikoilla, että ne menee kaupaksi jollain hinnalla, mutta monet täysin arvottomia. Ja näitä on makseltu monta kymmentä vuotta. Kaikki se raha hävinnyt pankkien taskuun.
Mihin ne vuokralla asujan rahat menee?
Ai niin, kela maksaa niin ei ole itseltä pois
Eiköhän Lempikin ole maksanut asuntonsa jo kymmeniä vuosia sitten.
Nimenomaan maksaa ja tämän ovat nuoret ymmärtäneet. He eivät halua sitoa kiinni itseään seiniin, vaan olla vapaita tekemään mitä haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa Ilomantsin 100 nelion asunnossa on tehty LVIS-remppa hiljattain, ja yhtiö ilmeisesti kohtuullisen hyvässä kunnossa, että onhan tuo 5000€ Ilomantsissakin jo pilkkahinta.
https://www.etuovi.com/kohde/x48488?haku=M2437245137
Että onkohan tässä iäkäs myyjä nyt ihan täysissä sielun voimissa?
Katsopa ihan huviksesi noita muitakin ilmoituksia oikotieltä ja etuovesta. Saman hintaisia asuntoja löytyy aika paljon. Tuolla on väestö ikääntynyt, työikäiset ja perheelliset muuttaa pois kun töitä ei ole. Pienten kaupunkien ja kylien autioituminen on täyttä totta.
Vierailija kirjoitti:
Lapsille perintö on verotonta 30.000 euroon joten perintöverön poisto ei ole tässä kyseessä, ainakaan asunnon suhteen.
30 000e ei ole kovinkaan iso summa. Ihan siihen tarvitse kuin tuon asunnon lisäksi vaikkapa säästöjä, eli ihan rahaa ja osakkeita. Tai hieman metsää, kesämökki tms.
Vierailija kirjoitti:
Näissä taloyhtiöissä asumisen kalleus on se ongelma. Kenellä vähävaraisella on varaa maksaa 530 euroa yhtiövastiketta?
Sellainen vähävarainen taitaa ollakin kelaelätti, joten ei hän ostajakuntaa olisikaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielyäytyminen on helppoa. Lapset voivat tehdä tämän kanssa.
Lempillä voi ja varmaan onkin asuntonsa lisäksi vaikka 100 hehtaaria metsää, kesämökkiä ym. Vain osasta perintöä ei voi kieltäytyä.
Tämä. Ja siksi tämä asunto on parempi myydä, koska se lisää perintöveron osuutta ja perintövero on kova. Lisäksi jos perilliset myyvät asunnon, siitäkin tulee pahimmillaan vielä lisäkuluja.
Asunnon arvo ei ole edes 5000 euroa kun se ei silläkään mene kaupaksi. Perintövero ei tuossa ole suurin ongelma vaan ne kulut jotka mener asui joku asunnossa tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään järkeä ostaa. Tuet loppuu heti, kun vuokralaisesta tulee omistusasuja.
Vuokralaisena saat koko elämäsi elettyä sossun rahoilla. Jos erehdyt ostamaan asunnon, niin tuet putoaa ja saat maksimissaan 595e/kk.
Kiva kuulla että joudut asumaan kerrostaloluukussa koko elämäsi kun olet paskapummiiii.
Sinähän tässä kiukuttelet. Minä pääsen tästä vuokra-asunnostani (ei kelan omistama) pois heti kun haluan. Rahat voi käyttää kuten haluaa, eikä tarvitse murehtia asumisen kustannuksista.
Joo vuokralla ei tartte murehtia asumisen kustannuksista.jumalauta oot tyhmä maksa sille kokoomus lordille sitä vuokraa ja ole hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Ilomantsin suunnalla on valtavat marjastus (myös lakka / hilla ja karpalo) ja sienestysalueet, mutta sitä ei koeta enää tärkeäksi. Ilomantsinjärvestä saa kuhaa ja paikallinen metsästysseura kaataa hirveä ja peuraa, mutta sekään ei taida kiinnostaa ketään.
Nuo syrjäseutujen metsästysporukat myös ukkoutuvat vauhdilla, eli tilaa on nuoremmillekin tulijoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan laadukkaasti rempattu kuvissa. Puutasot, induktioliesi ja kaikki.
Jos talous romahtaa eläkepäivillä, niin itse voisin tuonne muuttaa. Kahden kuukauden eläkkeellä voisin tuollaisen jo ostaa.Mutta pärjääkö siellä, jos ja kun ei ole juurikaan palveluja?
Mistäs sinä niin hyvin tiedät Ilomantsin palvelut, kun tuskin olet edes käynyt siellä päinkään? Kaikki ihmisen tarvittava sieltä löytyy. Illan anniskelupaikka taitaa puuttua, mutta sehän ei ole kenellekään täysin tarpeellinen palvelu.
Ei ole kuin peruskaupat, Joensuuhun on ajettava aika usein jotta saa tarvitsemansa. T: asioista tietävä
Verkosta nuo ostavat Ilomantsissakin, ihan niin kuin muuallakin. Itse en kyllä keksi yhden yhtä tavaraa, joka pitäisi ihan erikseen käydä Joensuusta asti ostamassa. Kerropa sinä, kun niin kovasti nirppailet asiasta.
Kun se tarve tulee saada jotain nopeasti, niin silloin on kiva jos ei tarvitse ajaa yli 100km jonkun pikku asian vuoksi.
Vielä kerran: Mikä on noin kiireellinen asia, että se pitää saada heti mulle just? Kaikki perustavarat sekä lääkkeet kyllä siltä kylältä saa. Ihmiset ovat tuolla yleensä sen verran nokkelia, että osaavat myös varautua äkkitilanteisiin. Muuten, eteläsuomalaisilla on monesti päivittäinen työmatka autolla yli 100 kilsaa ja lyhyemmillä työmatkoilla julkisilla on normaalia, että siihen menee toista tuntia aikaa suuntaansa. Sinulla on nyt todellisuudentaju hämärtynyt aika pahasti.
Minä kyllä tilaan vaatteeni netistä ihan kaupungistakin. Tuonne muuttaessa syyhyttäisi remppapeukaloa, ja Ilomantsissa ei varmaan ole rautakauppaa. Bauhaus toimittaa kyllä postitsekin, mutta rempatessa tulee tyypillisesti tilanteita että jotain tarvitsee äkkiä. Paitsi nyt kun tarkastin, niin Ilomantsissa näyttää kyllä olevan rautakauppakin. Uimahallikin löytyy, mutta se on sunnuntaisin suljettu ja lauantaisin viiteen saakka. 😁
Ja Alko löytyy myös. Muistaakseni.
Sen Alkon aukioloajat ovat aika heikot. T: Asioista tietävä
Ilomantsin Alko oli avoinna ens viikolla melko normaalisti, https://www.alko.fi/fi/myymalat-palvelut/2708
T. Osaan kirjoittaa ja käyttää GoogleaLukea et nähtävästi osaa. Alko kiinni lauantaisin ja keskiviikkoisin.
Maanantaisin, ei lauantaisin.
Hei valopäät, Alkon sivulla on pääsiäisviikon aukioloajat:)
Huoh, minä jo säikähdin...
Jo minulla ei olisi perhettä, niin ihan hyvin voisin muuttaa tuonne. Teen yrittäjänä töitä ja se ei ole paikkaan sidoksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisi työpaikka, niin nykytilanteessa ei kannata ostaa asuntoa.
Potkut saa nykyään helposti vaikka alisuoriutumisesta (=naama ei miellytä). Sitten olet kusessa, jos sinulla on omistusasunto.
Paljon turvallisempaa pysyä vuokralla, niin työttömäksi jäädessäsi yhteiskunta kustantaa sinulle kaiken.
Tämä onneksi tulee muuttumaan. Kyllä se valtion rahahana menee loisten osalta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itkupotkuraivareista päätellen sua vitutti maksaa sika kallis vuokra taas.
Onhan se ihan mahdollista tulevaisuudessa, että sota lähtee etenemään, ja Venäjän joukot talsivat rajan yli Suomeen. Lyhyt on matka Ilomantsiin. En lainkaan pidä mahdottomana, siksi kehoitan sinuakin ottamaan realismilääkityksen käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän sitten loppuu muutaman vuoden sisään. Sinunkin loisen kannattaa jo miettiä, millä sitten elät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan laadukkaasti rempattu kuvissa. Puutasot, induktioliesi ja kaikki.
Jos talous romahtaa eläkepäivillä, niin itse voisin tuonne muuttaa. Kahden kuukauden eläkkeellä voisin tuollaisen jo ostaa.Mutta pärjääkö siellä, jos ja kun ei ole juurikaan palveluja?
Mistäs sinä niin hyvin tiedät Ilomantsin palvelut, kun tuskin olet edes käynyt siellä päinkään? Kaikki ihmisen tarvittava sieltä löytyy. Illan anniskelupaikka taitaa puuttua, mutta sehän ei ole kenellekään täysin tarpeellinen palvelu.
Ei ole kuin peruskaupat, Joensuuhun on ajettava aika usein jotta saa tarvitsemansa. T: asioista tietävä
Verkosta nuo ostavat Ilomantsissakin, ihan niin kuin muuallakin. Itse en kyllä keksi yhden yhtä tavaraa, joka pitäisi ihan erikseen käydä Joensuusta asti ostamassa. Kerropa sinä, kun niin kovasti nirppailet asiasta.
Kun se tarve tulee saada jotain nopeasti, niin silloin on kiva jos ei tarvitse ajaa yli 100km jonkun pikku asian vuoksi.
Vielä kerran: Mikä on noin kiireellinen asia, että se pitää saada heti mulle just? Kaikki perustavarat sekä lääkkeet kyllä siltä kylältä saa. Ihmiset ovat tuolla yleensä sen verran nokkelia, että osaavat myös varautua äkkitilanteisiin. Muuten, eteläsuomalaisilla on monesti päivittäinen työmatka autolla yli 100 kilsaa ja lyhyemmillä työmatkoilla julkisilla on normaalia, että siihen menee toista tuntia aikaa suuntaansa. Sinulla on nyt todellisuudentaju hämärtynyt aika pahasti.
Todellisuudentaju? Katso meneekö ne asunnot kaupaksi, siinä on sinulle todellisuutta. Ihmiset ei vaan nyt halua asua noin syrjässä, varsinkaan kerrostalossa.
https://www.asuntojenhinnat.fi/myytyjen-asuntojen-tilastot/kunta/iloman…
Kukaanhan ei ole ostanut, ei kukaan. Voi jestas taas sinun todellisuudentajuasi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Suomessa on halpoja asuntoja.
Mutku mä haluun asuu Helsingissä, mulla on oikeus, mulle pitää antaa kämppä Helsingistä!
Jos työpaikkoja ja palveluja olisi jossakin muualla, ei kukaan olisi niin tyhmä, että Helsinkiin haluaisi.
Mistä hyökkäyksestä puhut hullu? otahan lääkkeet ja rauhoitu.