Osasin vastata tähän. Entäs te? :)
Huoneessa on kolme valokatkaisijaa, joista yksi kontrolloi ullakolla olevaa valoa. Sinun on selvitettävä oikea katkaisin, mutta saat käydä ullakolla vain kerran. Miten selvität?
Kommentit (15)
En ymmärrä. Missä kohtaa tuossa saa haukkua purraa, trumppia ja persuja??
Eli ne kaksi muuta kontrolloi kyseisen huonetilan valoja.
Laitan kaksi katkaisijaa on-asentoon. Syttyivätkö kaikki kyseisen huoneen valot?
- Jos eivät, jompikumpi on ullakon valon katkaisija. Laitan toisen off-asentoon ja käyn ullakolla. Jos valo palaa, päälläoleva katkaisija on oikea. Jos ei pala, pois laitettu katkaisija on oikea.
- Jos syttyivät, ullakon katkaisija on se kolmas. Ei tarvitse käydä ullakollakaan.
Jos saa koskea niihin, painan kahta.
Sininen.
Kysyit osaanko vastata ja kyllä osasin. Et kysynyt, osaanko vastata oikein.
Minä vastasin että menisin ulos katsomaan painettuani yhtä katkaisijaa, palaako ullakolla valot. -Ap
Et osaa. Ethän sinä mitään osaa. Tämänkin olet kopioinut vanhasta jutusta, joka on ajalta, jolloin käytettiin hehkulamppuja.
Olkoot kytkimet a, b ja c.
Napsauta a päälle ja odota 15 min. Sen jälkeen napsauta a pois päältä ja b päälle.
Mene ullakolle
Jos ullakolla palaa valo on oikea kytkin b. Jos valo ei pala ja lamppu on käsin koskien lämmin niin oikea kytkin on a. Jos valo ei pala ja lamppu on kylmä niin oikea kytkin on c.
Toimii vain, jos kyseessä vanhanaikainen hehkulamppu joka kuumenee ollessaan päällä.
Kytket yhden kytkimen päälle ja käytät toista vähän aikaa päällä. Ullakolla lamppu palaa, on lämmin tai kylmä
Vierailija kirjoitti:
Minä vastasin että menisin ulos katsomaan painettuani yhtä katkaisijaa, palaako ullakolla valot. -Ap
Ei ullakolla välttämättä ole ikkunaa.
Vierailija kirjoitti:
Kytket yhden kytkimen päälle ja käytät toista vähän aikaa päällä. Ullakolla lamppu palaa, on lämmin tai kylmä
Juuri näin olin tulossa itsekin vastaamaan.
Ei taida vanhat konstit enää toimia, koska nykyisin käytösä on LED-lamput, ei hehkulamput.
Vierailija kirjoitti:
Et osaa. Ethän sinä mitään osaa. Tämänkin olet kopioinut vanhasta jutusta, joka on ajalta, jolloin käytettiin hehkulamppuja.
Eri. Minä käytän yhä.
Vähän kiinni siitä, onko kaksi katkaisijoista sellaisia, että niistä syttyy valot siinä kerroksessa, jossa olen vai onko ne virrattomia. Loogisesti jos kokeilen katkaisijaa ja valo syttyy ko. huoneessa, niin se ei syty ullakolla, mutta toisaalta saattaapi syttyäkin, joten kokeilemalla alakerrassa lamppujen syttymistä ei voi päätellä, syttyykö valo muuallakin. Ainakin meillä syttyy samasta katkaisijasta valo sekä vintin portaisiin että vinttiin.
Mutta jos oletuksena on, että yksi katkaisija - yksi valaisin ja kun kokeilen katkaisijaa, näen siinä huoneessa, syttyykö lamppu, niin viesti nro 3 kertoo, miten asia selviää.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida vanhat konstit enää toimia, koska nykyisin käytösä on LED-lamput, ei hehkulamput.
Kyllä nekin lämpenevät. Eivät yhtä paljon, mutta lämpenevät silti. Kokeile vaikka.
.