Poika menossa päiväkotiin ensi syksynä....
ikää olisi tuolloin 2v 3kk ja kysymys kuuluu: Millaisia housuja kannattaa hankkia päiväkotiin? En haluaisi ostaa pelkkiä collegehousuja mutta onko farkut liian tönköt ja hankalat esim. välikausihaalarin alla? Tyhmiä kysymyksiä,mutta sisarukset ovat aloittaneet päivähoidon vanhempina (3v ja 4v) ja osasivat itse riisua ja pukea farkkuhaalarit/housut.
Juu-u,kaikenlaista sitä miettii ;)
Kommentit (12)
Ajattele vaateasiaa lapsesi ja hoitajien kannalta. Hoitajista voi tuntua todella hankalalta avata ja sulkea farkkujen vetoketjuja ja nappeja ellei lapsi itse osaa niitä avata. Farkun lahkeen tunkeminen villasukkaankaan ei ole helppoa...
Meidän pojilla on päiväkodissa enimmäkseen erilaisia college-housuja vaikka itse en niistä varsinaisesti tykkää. Päiväkotiin ennen kaikkea käytännöllisiä ja helppohoitoisia vaatteita; kotioloissa meilläkin ollaan sitten ihan eri vaatteissa. Vaikka monien vanhempien mielestä lasta ei tarvitse pukea " huonosti" päiväkotiin, niin joka tapauksessa siellä arvostetaan perusvaatteita enemmän kuin hienouksia. Esimerkkinä voin kertoa, että meidän poikien päiväkodissa on pieni poika (alle 3v.) joka joka päivä tuodaan hoitoon ihanissa vaatteissa (kauluspaitaa, slipoveria, farkkuja ym. " hienosteluvaatteita" ), jotka sitten tarpeen vaatiessa vaihdetaan vanhempien lähdettyä arkisempiin varavaatteisiin... Parasta on, että lapsi itse pyytää saada riisua farkut pois ja viilettää koko päivän kalsareissa... ;)
Tai sitten kangashousuja, jotka tuolla samalla mallilla tehty. Ei siis farkkuja käytössä meillä.
Mulla ajatuksena on se, että lapsella on vaatteissaan hyvä leikkiä, ne ovat mukavat ulkovaatteiden alla ja lapsen on itsensä ne helppo riisua ja pukea :)
Itse en voi niitä sietää...
Meillä ainakin on ollut myös farkkuja, kun on kaikkien lasten lempivaate ja hyvin menee haalarin alla.
Ja sitten noita kangashousuja. Paitoina trikoopaitoja ja puuvillaneuleita.
Meillä tärkeintä oli tuossa iässä, että materiaalit on pehmeitä (farkkujakin löytyy pehmeästä kankaasta, esim pojalla oli 98cm legon farkut jotka oli aivan unelman pehmeät) ja että housuissa ei ollut nappeja. Monet mayoralin kangas ja samettihousut löytyi (ja löytyy edelleen) tuon takia kaapista. Samoin hm:ltä löytyi monet housut ilman nappeja ja vetoketjuja.
Minusta nuo collegevaatteet menee päivän aikana kamalille pusseille ym päiväkodissa. Farkut ja kangashousut kestää paljon paremmin lattialla konttaamista ja sitähän päiväkodissa tehdään!
tämä collegehousukeskustelu :) Meillä on käytetty sulassa sovussa collegehousuja, farkkuja ja kangashousuja. Noita mayoraleja ja legoja on meilläkin juuri helpon puettavuuden takia. Kestävät pesua ja pitoa. Silti tarhavaatteiksi on vähitellen tullut eniten college ja trikoohousuja. Mutta niitäkin on nykyään oikeasti kivannäköisinä ja laatuisina. Tosin silloin hintakin on usein sama kuin esim. mayoralin housuissa. Uusin löytö (kiitos vaan tämän palstan ;) on ej sikke lej:n froteehousut. Kivan ohuet, pehmeät ja pysyvät hyvännäköisinä. Meillä poika itse valitsee mielummin muut kuin farkut, joten niitä on nyt käytetty tosi harvoin. Onkohan meillä ollut liian tönkköjä farkkuja ja poika saanut farkkukammon :)
Vastaukset ovat yleensä, että meidän Niko-Petteri-Juhani on semmoinen kuumakalle, ettei hän voi käyttää pitkiä kalsareita, mutta collegehousut (kirjoitettuna esim. kolitzi ;-) on aivan mahtavat ja välikausihaalarin alla tosi lämpimät ja mukavat! -Jaa' a.
Ja toinen ääripää on Nicholas-Jean-Paul, jolle puetaan joka aamu farkut ja kauluspaita kera slipoverin ja voih, voih, kamalat päiväkodin tädit heittää slipoverin nurkkaan, kun perheen turbo-hyper-supermaasturi kaartaa päiväkodin pihasta.
Ja sitten kun aikamme on meuhkattu aiheesta, niin täytyy muistuttaa, että niitä " kolitzihousuja" ei pidetä siksi, etteikö varaa olisi parempaa, vaan siksi kun ne ovat mukavat ja lisäksi todetaan, että köyhät ne vaan vaatteilla koreilee.
JEP. Sori, oli pakko. Oli ihan H U U M O R I A, ennenkuin joku tulistuu.
Kultainen keskitie siis lienee paras...
Collegehousuja löytyy eri mallia, väriä, merkkiä, ym. Voi korvata vaikka velourilla tai trikoolla. Farkkujakin on ohuita, pehmeitä malleja esim. Name Itilla ja L&B:lla. Sammareita vst. vaikka Benettonilla. Kaikki varmasti sopivia sisävaatteita tarhaan.
Silti mikään noista ei ole minusta mukava välivaate sinne ulkohousun tai haalarin alle. Siksi meillä on ollut pojilla pitkät kalsarit ja kylmällä villaa/villahaalari ja tämä on meidän tarhassa toiminut, mutta jos jossain tarhassa toivotaan nimenomaan collegehousuja, niin tuskin siitä kannattaa suurta numeroa tehdä. Ostaa niitä collegehousuja! :-)
Suurin osa meidän housuista on farkkuja, mutta on muutamat verkkaritkin kaapissa. Ihan yhtä mielellään pukevat kummat vaan jalkaan eikä koskaan ole tullut mitään nurinaa farkkuihin liittyen - ei edes ulkohousujen/haalarin alla.
Olettaisin, että joe eivät ole kivat jalassa, niin haluaisivat mieluummin valita verkkarit jalkaan.
Lapsi menee syksyllä hoitoon. Olen kotona käyttänyt tämän kevään ajan (lapsi oppi päiväkuivaksi) mahdollisimman helposti itse nostettavia ja laskettavia housuja + huggalugs leg huggerseja. Parit tosi hyvät farkut olen löytänyt, ja loput erilaisia collegehousuja. Vetoketjut, hakaset ja napit ovat OUT, samoin liian kireät vyötärökumpparit. Puntit pysyvät haalaria puettaessa alhaalla, kun punttien päälle nykäisee nuo säärystimet. Tällä linjalla jatketaan syksyllä, sielläkään hoitajilla on tuskin aikaa pukea lapselle pottailun ja ulkoilun tiimoilla vaatteita :) Lapsia varten tehdään harvoin vaatteita, koska useimpia lapsen on tosi vaikea pukea itse päälle.
ihan varmasti auttaa lapselta farkut pois tai takaisin jalkaan ulkoilujen välissä. Ainoa juttu sitten että esim. pitkät kalsarit ja farkut sisällä voivat olla aika kuuma yhdistelmä.
Itse olen ajatellut ensisijaisesti pukevani lapsen hoitoon trikoo- ja collegehousuihin, mutta saisi olla farkuissakin. (Kun ovat lapsen suosikkihousut).
Finette:
Vastaukset ovat yleensä, että meidän Niko-Petteri-Juhani on semmoinen kuumakalle, ettei hän voi käyttää pitkiä kalsareita, mutta collegehousut (kirjoitettuna esim. kolitzi ;-) on aivan mahtavat ja välikausihaalarin alla tosi lämpimät ja mukavat! -Jaa' a.Ja toinen ääripää on Nicholas-Jean-Paul, jolle puetaan joka aamu farkut ja kauluspaita kera slipoverin ja voih, voih, kamalat päiväkodin tädit heittää slipoverin nurkkaan, kun perheen turbo-hyper-supermaasturi kaartaa päiväkodin pihasta.
Ja sitten kun aikamme on meuhkattu aiheesta, niin täytyy muistuttaa, että niitä " kolitzihousuja" ei pidetä siksi, etteikö varaa olisi parempaa, vaan siksi kun ne ovat mukavat ja lisäksi todetaan, että köyhät ne vaan vaatteilla koreilee.
JEP. Sori, oli pakko. Oli ihan H U U M O R I A, ennenkuin joku tulistuu.
Kultainen keskitie siis lienee paras...
Collegehousuja löytyy eri mallia, väriä, merkkiä, ym. Voi korvata vaikka velourilla tai trikoolla. Farkkujakin on ohuita, pehmeitä malleja esim. Name Itilla ja L&B:lla. Sammareita vst. vaikka Benettonilla. Kaikki varmasti sopivia sisävaatteita tarhaan.
Silti mikään noista ei ole minusta mukava välivaate sinne ulkohousun tai haalarin alle. Siksi meillä on ollut pojilla pitkät kalsarit ja kylmällä villaa/villahaalari ja tämä on meidän tarhassa toiminut, mutta jos jossain tarhassa toivotaan nimenomaan collegehousuja, niin tuskin siitä kannattaa suurta numeroa tehdä. Ostaa niitä collegehousuja! :-)
Juu tämä aihe kuuluu kestosuosikkeihin :)
Collegehousuissa ei sinänsä ole mitään vikaa,löytyy niitä meiltäkin.
Tykkään enemmän sammareista/farkuista,enkä haluaisi siirtyä pelkälle collegehousulinjalle päiväkodin takia ;) (siis kun olen lukenut täältä että joissain päiväkodeissa toivotaan esim. collegevaatteita).
Täytyy metsästää ensi syksyksi kivoja arkivaatteita päiväkotiin,poika on niiiiin luikku että housut tuottaa aina ongelmia....huokaus.
ulkopuvun alle ja siihen väliin esim villapuku. En tosiasiassa tiedä kuinka usein farkut on ihan haalarin alla. No ainakin iltapäivän ulkoilussa, koska kotona haalarin alta löytyy ne farkut =)
Meillä kyseessä on itseasiassa jo 6 vuotias poika ja taidan olla outo, kun mun mielestä sen ikäisellä useimmat collegehousut näyttää hassuilta! Varsinkin kun paitoina on neuleita ja trikoopaitoja.
Poika tosin on lievästi kehitysvammainen, joten ei osaa sulkea itse nappia eikä vetoketjua ja siksi housujen pitää olla pelkällä kuminauhavyötäröllä.
Ja kehitystasonsa vuoksi konttaa tosi paljon lattialla (kaikki kaverit on 3 vuotiaita ja niiden kanssa päiväkodissa touhottaa), joten housut on koetuksella. Vielä kun kasvun puolesta samat housut menisi vuodenkin verran tai kauemmin.
Nyt onkin ollut tosiaan ongelmia löytää noin isolle lapsella tarkoitettuja housuja joissa ei ole nappia! jos joku osaa vinkata 122 tai 128 koon housuja ilman nappia ja vetoketjua, niin otetaan vinkit kiitollisena vastaan!! (mayoralilta edelleen löytyy, mutta muualta ei juurikaan).
Muutenkin pojalle nyt tullut oikein kausi kun on kiinnostunut vaatteista. Ostin itseasiassa pojalle parit collegehousut, kun halusi lindexiltä mustat reisitaskulliset collegehousut. Mutta ilmeisesti jalassa eivät tunnu farkkuja paremmilta, koska edelleen farkkuja mielellään kaapista valikoi!
Joku sanoi, että lapsi varmaan valittaisi jos olisi huonot. Näin uskon itsekin, meillä tytöt 5v ja 7v ovat farkkujen suurkuluttajia. Isommalla on kaapissa yli kymmenet farkut kun ei muita pidä. Ja kyllä eskarissa vetää niihin haalarin päälle. Luulisi, että tosiaan valittaisivat jos eivät olisi mukavat. Pienempi seuraa isomman kartoittamaa tietä ja valikoi vähintään 60% aamuista farkut jalkaan. No minä itsekin kuljen yleensä farkuissa, että ehkä esimerkki on ollut turhan lähellä ;)
Mutta kyllä itse laitan toppahousujen alle mielummin jotkut muut kuin farkut.
En ole vähään aikaan käynyt benettonilla, mutta ainakin joku aika takaperin heidän valikoimastaan löytyi pari mallia napittomia housuja. Toiset olivat sellaisia hieman kahisevia, mutta eivät mitään tuulipukumallia kuitenkaan. Kokoja oli 100-160 cm;tai sinne päin, benettonilla on ne kirjaimet.
mitä teillä on kotona välikausihaalarin alla? Farkut ovat mielestäni liian tönköt haalarin alle, joten meillä on säästä riippuen pelkät sukkahousut (tyttö), sukkahousut + trikoohousut tai sukkahousut+villahaalari. Yleisimmin kuitenkin pelkät sukkahousut.
Farkkuja voi pitää ulkohousuina tietysti kesällä, mutta sitten sisähousut on kuitenkin erikseen. Parhaat housuthan on helppo pukea ja riisua ja jotka eivät kiristä mistään ja joilla on helppo käydä itse vessassa (vrt. farkkuhaalarit).