Ulkomaalaiset kritisoivat suomalaisten työtehoa ja intoa: "Eivät halua tehdä tarpeeksi töitä"
”Tämä on vain minun kokemukseni, mutta joskus ihmiset vain teeskentelevät tekevänsä töitä. Kun poistut huoneesta, työnteko loppuu.”
Hän puhuu nyt siis suomalaisista työntekijöistään. Hän korostaa, että kokemus koskee vain osaa heistä. Osa työntekijöistä on ollut ”loistavia”. Hän ei halua yleistää. Mutta pienessä yrityksessä yksikin väärä ihminen voi kaataa kaiken.
Kiteytetään siis heidän puolestaan: moni yrittäjä kokee, että suomalaiset työntekijät eivät ole valmiita tekemään tarpeeksi töitä.
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
"Moni maahanmuuttajayrittäjä sanoo, että yhä useampi suomalainen asettaa oman hyvinvointinsa raatamisen edelle."
Se on juuri sivistyneen ja kehittyneen yhteiskunnan merkki, että ei ole tarpeen tehdä orjan lailla töitä, vaan voidaan huolehtia myös omasta hyvinvoinnista.
Onko Suomi pakko nyt kehitysmaalaista tässäkin suhteessa?
Siis onko joku tuhrunaama oikeasti sitä mieltä että suomalaisen duunarin pitäisi asettaa tukihuijauksilla pyörivä yritys oman hyvinvointinsa edelle? Menkööt takaisin sinne mistä tulikin!
Itselle ihan sama kun en tee enää töissä mitään, odotan vain eläkeikää. Jota mielestäni pitäisi laskea, onhan se ihan järjetöntä että vielä kuuskymppisenäkin pitäisi tehdä töitä. Ei kyllä kiinnosta pätkääkään.
59v
Minulla ei ole tarpeeksi intoa tehdä työtä. Myönnän sen. Painin tämän asian kanssa. Olen mikroyrittäjä.
Työt eivät tekemällä lopu. Ei AI:ltakaan.
Ja lisään vielä, kun pomo on pois, niin kukaan nuori ei edes teeskentel tekevänsä töitä tai tulevansa ajoissa tai olevansa töissä koko päivän. Ja ne nuoret on ihan hyviä työssään ja koulutettuja, mutta työ kulttuuri on erilainen nykyään kuin mihin itse olen oppinut.
Vierailija kirjoitti:
5. Ei kai Espanjalla mitenkään huonosti mene, vaikka pitävätkin sitä siestaa. Hullu paiskoo töitä otsansa hiessä, fiksu selviää vähemmällä.
Eikö Espanjassa ole nykyään paljon maahanmuuttajia etenkin Etelä-Amerikasta, ja mm. tomaattiviljelmillä maahanmuuttajia Afrikasta. Eri ammattien työpäivät kai poikkeavat toisistaan.
Mikäli oikein muistan, niin juuri ahkeruus ja työinto olivat syitä eliminoida idän onnelaan muuttaneita suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämänkin takana on ammattiliitto joka ei salli laiskojen erottamista .Vihaan liittoa.Se on pilannut työmoraalinkin.
Minulla oli ravintola. Nuori nainen otti kesken lounasrusiksen tauon, koska liitto on sanonut että hänellä on oikeus siihen. Sandra Sandra, olitpa vaikea työkaveri.
Istumapaikkoja oli liiankin vähän. Hän valloitti parhaan ikkunapöydän ...
Taukoon on oikeus, mutta ei sen ajankohdan omatoimiseen määrittämiseen. Annoitko työntekijäsi pitää taukonsa? Kerroitko hänelle etukäteen, että tauolle voi mennä klo se ja se, ja oliko hänellä syy uskoa, että tämä myös toteutuu? Jos ei, niin on tavallaan ymmärrettävää, että työntekijä päätyy vain ottamaan taukonsa jossain välissä.
Vierailija kirjoitti:
Usein nämä työnteon esittäjät ovat samoja, jotka aktiivisesti muistuttavat ammattiliikkeen ajamista eduista ja pitävät niistä tiukemmin kiinni kuin työnteon moraalista.
Joojoo hyvä yritys kokkari. Ammattiliitot on syy siihen ettei työnantajat saa teettää ympärivuorokautisia työpäiviä, ja että sairaana ei tarvi tulla töihin ja sen sellaiseen. Jos ammattiliittoja ei olisi työskenneltäisiin Suomessa orjuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Itselle ihan sama kun en tee enää töissä mitään, odotan vain eläkeikää. Jota mielestäni pitäisi laskea, onhan se ihan järjetöntä että vielä kuuskymppisenäkin pitäisi tehdä töitä. Ei kyllä kiinnosta pätkääkään.
59v
Höpö höpö. Tuossa iässä suurin osa juuri tekee töitä enemmän kuin ennen. Osa kerää ylitöillä eläkettä ja osalla ei ole muuta elämää. Ja tuossa iässä on vielä hyvässä kunnossa. Tämä on myös ihan tutkittua tietoa.
Nyt puhutaan yleismaailmallisesta asiasta, eli aina löytyy lusmuja.
Ei liity mitenkään suomalaisuuteen, eli hölmö tyyppi.
Kai se kahviloissa koko päivän istuminen käy työstä. Kelagoldin ja r-kortin vilauttelu on raskasta. Ei sitä suomalainen voi ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Työt eivät tekemällä lopu. Ei AI:ltakaan.
Työt ei lopu tekemällä eikä viina juomalla.
Vierailija kirjoitti:
59v
Tämä toki on yksi näistä ryhmistä. Kuusikymppiset eivät usein ole enää kovinkaan tuotravaa työvoimaa.
Ja ymmärrän kyllä hyvin sen, ettei siinä iässä enää jaksa pinnistellä eikä venyä.
Vierailija kirjoitti:
Ja lisään vielä, kun pomo on pois, niin kukaan nuori ei edes teeskentel tekevänsä töitä tai tulevansa ajoissa tai olevansa töissä koko päivän. Ja ne nuoret on ihan hyviä työssään ja koulutettuja, mutta työ kulttuuri on erilainen nykyään kuin mihin itse olen oppinut.
Ovat ottaneet oppia työnantajalta joka myös teeskentelee maksavansa palkkaa tehdystä työstä.
Vierailija kirjoitti:
Mun entinen työpari oli hilpeä tapaus. Työtä olisi ollut tehtäväksi vaikka miten paljon, mutta tämä lähti ensin kauppaan ostaa energiajuomaa, tuli puolen tunnin päästä takaisin ja alkoi juomaan sitä. Oikein antaumuksella siinä imeskeli, kunnes vastoin velvollisuuksiani ja oikeuksiani komensin mittaamaan yhden jutun ja tekemään sinne 7 osaa. Noh. Kävi mittaamassa, tunti taisi siinä mennä. Teki kolme näitä osia, otti puhelimen käteen, näpräs sitä puol tuntia ja lähti kotiinsa.
Seuraavana päivänä huomasin että nekin kolme oli tehty väärin kun oli mitattu päin persettä.
No ei ollut seuraava sen parempi, vaikka iäkäs ja alalla kokenut mies olikin. Yhtä työtä ei voinut tehdä loppuun koska ei ollut osia, joten perse penkkiin ja valivali kun ei voi tehdä mitään. Mulle tuli mieleen parikin asiaa hänen tontillaan mitä voisi tehdä, ja komensin taasen vailla oikeuksia ja velvollisuuksia herran yhtä näistä hommista tekemään. Hirveän kiroilun säetyksellä meni ja teki.
Mutta kyllä on vaikeeta, on vaikeeta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
59v
Höpö höpö. Tuossa iässä suurin osa juuri tekee töitä enemmän kuin ennen. Osa kerää ylitöillä eläkettä ja osalla ei ole muuta elämää. Ja tuossa iässä on vielä hyvässä kunnossa. Tämä on myös ihan tutkittua tietoa.
Ihmiset ovat yksilöitä. Osa on hyvässä kunnossa, osa ei. Aloin saada palautetta hitaudesta suunnilleen viisikymppisenä työstä, jota olin tehnyt noin 20 vuotta. Alalla oli kuitenkin jatkuvia muutoksia. Huolestuin kun huomasin muistavani ohjeet kymmenen vuoden takaa mutta unohtaneeni viimeisimpien vuosien ohjeet, vaikka olin niitäkin opiskellut.
Olen haastateltujen ulkomaalaisten kanssa ihan samaa mieltä. Suomessa ei enää arvosteta työntekoa eikä siihen edes kannusteta. Jos joku tekee ”liikaa” niin häneltä leikataan siivet verotuksella ja tulonsiirroilla.
Sotien jälkeen Suomi oli kehitysmaan tasolla ja monet kaupungit ja ihmiset raunioina, silloin arvostettiin sitkeyttä ja kovaa työetiikkaa. Jossain vaiheessa kuitenkin elämästä tuli liian helppoa, ja viimeistään Nokian tuhkimotarinan kaltainen menestys joka pumppasi maahan satoja miljoonia vero- ja palkkatuloina sai suomalaiset unohtamaan työn tärkeyden. Alettiin luottamaan siihen että kyllä Nokia, ay-liike ja hyvinvointivaltio hoitaa hommat.
Alettiin puhumaan leppoistamisesta. Poliitikot ajoivat vakavalla naamalla 4 päiväystä työviikkoa maahan joka velkaantui päivä päivältä enemmän. Rakennettiin tarina pohjoismaisista hyvinvointivaltiosta, uskottiin siihen mutta unohdettiin se hyvinvointi pitäisi lunastaa joka päivä työnteolla, vientikaupalla ja tuottamalla korkeampaa lisäarvoa.
Keskityttiin puuhastelemaan unisex vessoja ja kävelykeskustoja, mutta unohdettiin että pitäisi tienatakin jotain. Rahan ja vaurauden tavoittelua pidettiin vääränä ja jotenkin vanhanaikaisena ajatuksena. Kaikillehan on jo tarpeeksi kunhan vaan jaetaan tuloja ja omaisuutta uudelleen kovalla verotuksella, ja keskitytään ympäristöhankkeisiin globaalin etelän kanssa ja toktokkiinkin pitäisi tehdä sisältöä.
Sitten tuli korona, ja sen jälleen vesi vetäytyi ja paljastui että olimme uineet ilman uikkareita. Olimme todellisuudessa persaukisia, kaulaamme myöden veloissa ja unohtaneet sen minkä esiäitimme ja -isämme tiesivät: miten sisulla ja kovalla työllä tehdään kivisestä pellosta itselle ja jälkipolville hyvinvointia tuova vaurauden Sampo ja turva. Olimme unohtaneet työn.
Nyt olemme edelleen tuossa käännöspisteessä ja tiimalasin hiekka valuu kovaa vauhtia. Miten Suomen tarina jatkuu? Se on kiinni meistä kaikista. Mm juuri sinusta.
Jos katson työpaikkani työntekijöitä. Vanhat tekevät töitä ja pitävät tauot. Nuoret, kaikki, tulevat toimistolle, aloittavat aamupalalla ja sitten työt. Ja usein hoitavat jotain toista esim vapaaehtoistyötä työnsä lomassa. Ja juttelevat työajalla pääsiäisruuista yms. Vanhemmat juttelevat niistä tauoilla. Nuoret lähtevät ruokatunnilla ulos syömään. Ja usein se venähtää. Vanhemmille on eväät. Kulttuuri on muuttunut. Ja mikä minä vanha olen sitä kritisoimaan. Tämä on vain yksi otos, mutta selkeä jako meidän työpaikalla.