Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te dna testin tehneet, mistä sukusi on ja paljastuiko jotain yllättävää?

Vierailija
04.04.2026 |

Te dna testin tehneet, mistä sukusi on ja paljastuiko jotain yllättävää?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sen verran yllätystä tuli että sukua on Karjalasta, en yhtään tiennyt. Muuten tuli ihan sellaiset tulokset kuin "pitikin" ja dna-matchaus löysi jälkeläisiä niistä henkilöistä jotka on sukukirjoissa. Myheritage oli kyseessä. 

Vierailija
22/49 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ydna vahvisti isänlinjan.

Serkkutesti ei paljastanut mitään erikoista minulle mutta sitä on käytetty muutaman tuntemattoman isän selvittelyyn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

97% suomalainen, 3% baltti. En tiedä yhtään, missä vaiheessa tuo Baltia tulee kuvaan mukaan.

Vierailija
24/49 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat sukujuureni on peräisin Pyhän saksalais-roomalaisen imperiumin keisari Kaarle Suuren suvusta. Lothringenistä Saksaan, Saksasta Ruotsiin ja Ruotsista Suomeen. 

Vierailija
25/49 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat sukujuureni on peräisin Pyhän saksalais-roomalaisen imperiumin keisari Kaarle Suuren suvusta. Lothringenistä Saksaan, Saksasta Ruotsiin ja Ruotsista Suomeen. 

Sama. Ja se on Euroopassa ja Usa:ssa hyvin yleistä. 

Olen myös D. Trumpin sukulainen Olavi Sinihampaan kautta. 

Eniten yllätti, että minä ja koulukaveri olemme kummatkin Sursill-sukua, mutta olen sitä yleisintä haaraa (vanhimmasta sisaresta) ja hän on tämän pikkuveljen aviottoman veljen jälkeläinen. Olemme tulleet kotikuntaamme Turun seudulle eri reittejä eri aikoina.

Myös se, miten isän vanhempien juuret ovat kummatkin Preussista, mutta toinen kiertää Ruotsin ja toinen Venäjän kautta. 

Ja että suuruus on surkastunut 1800-luvulla niin nopeasti parissa sukupolvessa.

Vierailija
26/49 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen suvusta on löytynyt ylläripikkuserkkuja. Miehessä taas on normisuomalaista huomattavasti enemmän neandertaalia. Se ainakin selitti mulle monta asiaa 😂

No mitä se selitti?

Vierailija
27/49 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. Ja se on Euroopassa ja Usa:ssa hyvin yleistä. 

Olen myös D. Trumpin sukulainen Olavi Sinihampaan kautta. 

Eniten yllätti, että minä ja koulukaveri olemme kummatkin Sursill-sukua, mutta olen sitä yleisintä haaraa (vanhimmasta sisaresta) ja hän on tämän pikkuveljen aviottoman veljen jälkeläinen. Olemme tulleet kotikuntaamme Turun seudulle eri reittejä eri aikoina.

Myös se, miten isän vanhempien juuret ovat kummatkin Preussista, mutta toinen kiertää Ruotsin ja toinen Venäjän kautta. 

Ja että suuruus on surkastunut 1800-luvulla niin nopeasti parissa sukupolvessa.

Ai niin, Kaarle Suuresta taaksepäin löytyy myös Länsi-Rooman gallialaishallitsijoita. Tsekkaa, jos sinultakin. 

Vierailija
28/49 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen suvusta on löytynyt ylläripikkuserkkuja. Miehessä taas on normisuomalaista huomattavasti enemmän neandertaalia. Se ainakin selitti mulle monta asiaa 😂

No mitä se selitti?

Että hänen juurensa ovat Karjalan suunnasta. 

-eri.

Vierailija
29/49 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä testi antaa noin tarkkoja tuloksia?

Ainakin Gedmatch. 

Vierailija
30/49 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

97% suomalainen, 3% baltti. En tiedä yhtään, missä vaiheessa tuo Baltia tulee kuvaan mukaan.

Tänne on tullut väkeä Virosta, ainakin. 

Vierailija
31/49 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä se selitti?

-eri.

Kyllä,  Suomessa on usein näin. Neandertalin geeni kiertää itäkautta. 

Vierailija
32/49 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etnisyysarviot ovat höpöå. 

Vierailija
33/49 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yllättyksiä. Etnisesti tulokseni, noin 95%:sti on koko Suomi ja Venäjä.

Vierailija
34/49 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ne lisääntyi niin kamalasti että melkein kaikki eurooppalaiset on kaarlen jälkeläisiä. 

Vierailija
35/49 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etnisyysarviot ovat höpöå. 

Miten niin?

Vierailija
36/49 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänne on tullut väkeä Virosta, ainakin. 

tai suomalaisia on balteissa. täytyy muistaa, että suomalaisia ruotusotilaita oli monessa maassa ja sinne jäi geenejäkin. ja karjalaiset oli liikkuvaa sorttia.

Vierailija
37/49 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini suku on Itä-Suomesta, isäni Briteistä. Ehkä isälinjan kohdalla yllätti, ettei niin puhtaasti englantilaista kuin luultu, vaan ilmeisesti myös jonkin verran irlantilaista taustaa. Eipä muuta erityistä. Vastasi kaikkiaan ennakkokäsityksiäni. 

Vierailija
38/49 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä se selitti?

-eri.

Kyllä,  Suomessa on usein näin. Neandertalin geeni kiertää itäkautta. 

Sekä suomeen, että ruotsiin ja norjaan saapui asutus jääkauden jälkeen samasta suunnasta eli idästä. Eli suomalaisilla ei ole tuossa kohtaa mitään eroa. Lisäksi myöhemmin tietty saapui jään sulamisen ja sulamisjärvien kutistuttua väkeä tanskan kautta mantereelta mutta tuotakin tuli myös suomeen kuten väkeä baltiasta.

Tuo "suomalaiset on jostain volgan mutkasta" on sitä samaa roskaa millä ruotsinkieliset suomessa aikanaan perusteli omaa umpirasistista erotteluaan parempien ruotsinkielisten geeniensä ja suomenkielisten roskageenien välillä. Todellisuudessa suomalaisilla on kansana geeniperinteitä vähän joka suunnasta kun väkeä tulee ja menee eri suuntiin vuosituhansien varrella. 

Vierailija
39/49 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suku, niin äidin- kuin isänpuoleinen, on pääosin Suomesta, sinänsä ei paljastunut mitään yllättävää.

Vierailija
40/49 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten tuo karjalaisuus näkyy sitten dnassa.