Miksi kaikki on nykyään niin ilkeitä?
Oli aihe tai tilanne mikä tahansa, jossain vaiheessa aletaan haukkumaan muita, kommentoidaan kehoa (sekä asioita joihin voi yleensä vaikuttaa että asioita joille ei voi mitään), naureskellaan muille vaikka eivät tekisi mitään noloa, pahimmissa tapauksissa oikeasti sanotaan että olisi parempi jos ihmisryhmää x ja y ei olisi ollenkaan. Lievemmissä että olkaa hiljaa älkääkä ainakaan olko ihmisten ilmoilla. Ja sitten suututaan ja kauhistellaan jos joku joutuu vastuuseen muiden rumasta kohtelusta. Että kyllä pitäisi olla oikeus sanoa sairaaksi, ällöttäväksi, rumaksi, läskiksi, mielenvikaiseksi, saastaiseksi.
Mistä moinen kumpuaa? Onko muut huomanneet että tämmöinen on lisääntynyt viime vuosina? Tuntuu että empaattiset ihmiset on koko ajan harvinaisempia. Ja jos sellainen jostain löytyy niin sitäkin aletaan haukkumaan.
Kommentit (48)
Kyllä se näin vaan on, halusimme tai emme:
"Sinun on tiedettävä, että viimeisinä päivinä koittavat vaikeat ajat. Silloin ihmiset rakastavat vain itseään ja rahaa, he ovat rehenteleviä ja pöyhkeitä, he herjaavat ja ovat vanhemmilleen tottelemattomia. He ovat kiittämättömiä, jumalattomia, rakkaudettomia, leppymättömiä, panettelevia, väkivaltaisia ja raakoja, kaiken hyvän vihollisia, petollisia, häikäilemättömiä ja järjettömiä. He rakastavat enemmän nautintoja kuin Jumalaa, he ovat ulkonaisesti hurskaita mutta kieltävät uskon voiman. Karta sellaisia!"
2. Tim. 3
Kyllä kaunis käytös ja huomaavaisuus auttaa elämässä pitkälle.
Ainakin paljon pitemmälle kuin ilkeä ja öykkäröivä ja pahantahtoinen.
Ei kaikki ole ilkeitä. Sinne mölinään vaan hukkuu kivemmat viestit tai aina ei viitsi edes kirjoittaa mitään kun keskustelu on huutelua.
Elämäni on ollut ihmisten osalta täynnä tätä kaikkea. Aikoinaan kiusaamista, myöhemmin ikäviä puheita ja kunnianloukkauksen kriteerit täyttyneet. Niin sairasta perätöntä juttua on puhuttu. Huudeltu h*oraa.Minulle on myös kadulla huudeltu kaikkea muuta. Ulkonäkö arvostelu, on pilkattu rumaksi. Naureskeltu miltä näytän ja jos olen erehtynyt katsomaan niin sanottu esim mitä tuo rumilus tai noita meitä vahtaa.
Näin, vaikka tässä mietin, ettei kaikki tee tuollaista ja haluan uskoa hyvään niin elämäni on ihmisten osalta ollut ikävää monesti. Ei ole pitkää aikaa siitä, kun eräs porukka korkeakoulussa päätti naureskella. Näin se ei katso koulutusta, eikä ikää. Ja minä en haluaisi valittaa turhasta, mutta liian usein olen ollut se, kun jota pilkataan ihan tuolla kauppareissulla kuinka ruma olen tai jotain vastaavaa. Aivan liian paljon ollut vastaavaa.
Puolusteluna minä en ole ikinä elämässäni pilkannut muita. Näin en ole ansainnut ikävää kohtelua. Nykyisin kuljen naama peruslukemilla monesti tuolla ihmisten ilmoilla. En katso ketään päin. Jos joku huutelee jotain niin en jaksa yllättyä enää, vaikka välillä surullinen olo on. Jossakin haaveissani mietin missä olisin ilman tätä kaikkea. En välttämättä eläisi sen parempaa elämää, mutta luottaisin itseeni ja muihin paremmin ja näin olisi parempi tilanne ihmistenkin suhteen. Ja moni tahtoo oikeasti loukata ja toisina jonain hupina pitää.
voi voi eikö totuuttakaan enää saa sanoa. luuleeko viher punikki ap että hänen älypierut ova ainutta totuutta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihminen ole muuttunut, aina se on ollut luomakunnan roska.
Puhu vain omasta puolestasi. Jos itse olet roska sukuasi myöten turha syyttää kaikkia samanlaisiksi.
Ihminen on luomakunnan älykkäin olento, ainoa joka oikeastaan kehittyi yhtään mihinkään. Ikävä kyllä se kehitys on nykyään laskusuunnassa ja syitä voimme vain miettiä.
Se paha olo leviää niiden ilkeiden kommenttien kautta ja jotkut elämässään hävinneet ihmiset tuntuvat haluavan, että kaikilla olisi yhtä huono olla kuin heillä.
Aluksi jaksaa palstoillakin ohittaa törkykommentit tai vastata neutraalisti johonkin herjaan, mutta pidemmän päälle sekään ei toimi, jos empaattisuus riittää kiusantekoon. Vastavuoroisuus toteutuu lopulta huonolla tavalla eli pahaan vastataan pahalla. Netissä ilkeimmistä heitoista kilpaillaan, joten kierre on valmis.
Oman kokemukseni mukaan osa ihmisistä on livenä ihan yhtä ilkeitä ja vielä väkivaltaisia siihen päälle, joten mitään hyvää sanottavaa on vähän vaikea löytää. Parempi vaan vältellä kusipäitä, joita on tässä maassa ihan liikaa.
Monella on paha olla ja anonyymisti on helppo purkaa pahaa oloaan ja ilkeillä