Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luetellaan eläkkeellä olemisen parhaita puolia

Vierailija
04.04.2026 |

Aamukahvin saa juoda joka aamu rauhassa eikä ole muutoinkaan kiire mihinkään.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta on eläke! Kun tietää, että vuodesta 1993 minulta on tilistä otettu osa rahastoihin ja se on kasvanut korkoa korolle ja on nyt noin 500 000 e, niin ei todellakaan tunnu, että saan rahaa tekemättä mitään. Ennemminkin saan pakkosijoitetut rahat takaisin.

Toki jos olisin saanut pitää eläkevakuutusmaksut itse ja olisin itse ne sijoittanut, olisi mahdollinen käyttämättä jäänyt summa mennyt perikunnalle. Nyt se menee muille eläkkeensaajille.

Vierailija
22/33 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sen eläkkeellä olon oikein oivaltaa, niin silloin pitäisi voida tehdä sitä mitä itse haluaa ja silloin, kun haluttaa tai jos ei haluta voi olla täysin mitään tekemättäkin. Valitettavan moni on jättänyt itsensä hoitamisen työikäisenä vähälle ja terveys sekä fyysinen jaksaminen ovat niin huonolla tolalla eläkkeelle jääätäessä, että ne rajoittavat eläkeajasta nauttimista. Kyllä kannattaisi hoitaa ne kolestroli- ja sokeriarvot kuntoon ja pudottaa myös ne liikakilot ennen eläköitymistä.

Ainakin meidän kylillä pyörii eläkeläispiireissä pyöreitä nauravaisia mummoja, jotka vaikuttavat nauttivan elämästään. Sitten on niitä yksinäisiä koiranulkoiluttajia, joilla tuntuu olevan kova kunto ja hyvä terveys, mutta ei ainuttakaan läheistä.

Toiset osaa ja toiset ei. Onneksi itse kuulun tähän ensimmäiseen porukkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiireettömyys ja vapaus tietysti. Mutta sairaseläkeläisenä terveysongelmien lisäksi mieltä painaa kuitenkin myös jonkinlainen katkeruus, häpeä ja syyllisyys - vaikka miten yrittäisi niitä karistaa pois.

Itse olisin päässyt sairauseläkkeelle, mutta halusin päästä vanhuuseläkkeelle pitkän työurani päätteeksi. Selvisin maaliin, mutta tunnustan että se otti koville.

Vierailija
24/33 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiireettömät aamut ovat aivan parasta. Olen ollut nyt tunnin hereillä ja pikkuhiljaa täytyy aloitella kahvinkeittoa. Herää sitten tuo ukkokin ehkä.

Vierailija
25/33 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole ollut kiire ennenkään. Olen ollut freelancerina yli 30 vuotta ja saanut sanella itse työaikani ja työehtoni. Ja koska teen yksin työni kotitoimistossa, ei tarvitse sietää työkavereitakaan.

Jatkan työntekoa myös vanhuuseläkkeellä. Ainoastaan YEL-maksuja ei tarvitse enää maksaa. Se on paras puoli. (Tosin eläkeläisen ansiotuloja verotetaan ankarammin, ja eläkkeenkin verotus on kovempi.)

Olet ollut aika vanha aloittaessasi työnteon vai mitä teit aiemmin?

Vierailija
26/33 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole ollut kiire ennenkään. Olen ollut freelancerina yli 30 vuotta ja saanut sanella itse työaikani ja työehtoni. Ja koska teen yksin työni kotitoimistossa, ei tarvitse sietää työkavereitakaan.

Jatkan työntekoa myös vanhuuseläkkeellä. Ainoastaan YEL-maksuja ei tarvitse enää maksaa. Se on paras puoli. (Tosin eläkeläisen ansiotuloja verotetaan ankarammin, ja eläkkeenkin verotus on kovempi.)

Itselläni sama tilanne. Vielä on varmaan 15 vuotta, että pääsen eläkkeelle, mutta neljä vuotta sitten aloitin freelancerina. Kutsuin sitä vapaaehtoiseksi osa-aikaeläkeläisyydeksi. Teen kolmipäiväistä viikkoa kotona duunia. Ei pomoa ja itse saan päättää millaisia projekteja teen. Pidän vuodessa pitkät lomat. Onneksi tätä ennen sain kerättyä ihan asiallisen eläkekertymän. Nyt ei paljon kerry uutta eläkettä. Olen kyllä ottanut vapaaehtoisen eläkevakuutuksen ja sinne pistän firmasta rahaa joka kuukausi.

Vierailija
27/33 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiireettömät aamut ovat aivan parasta. Olen ollut nyt tunnin hereillä ja pikkuhiljaa täytyy aloitella kahvinkeittoa. Herää sitten tuo ukkokin ehkä.

Tänään on lauantai. Se on aika monelle muullekin kiiretön aamu.

Vierailija
28/33 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin nauttia päiväkävelyistä, uimahallikäynneistä, hyvistä kirjoista. Voin harrastaa niin paljon kuin haluan. Olen vapaa.

Vierailija
29/33 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyy halutessaan kiertämään ruuhkabussit ja matkustamaan silloin kun on väljempää.

Vierailija
30/33 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parasta on eläke! Kun tietää, että vuodesta 1993 minulta on tilistä otettu osa rahastoihin ja se on kasvanut korkoa korolle ja on nyt noin 500 000 e, niin ei todellakaan tunnu, että saan rahaa tekemättä mitään. Ennemminkin saan pakkosijoitetut rahat takaisin.

Toki jos olisin saanut pitää eläkevakuutusmaksut itse ja olisin itse ne sijoittanut, olisi mahdollinen käyttämättä jäänyt summa mennyt perikunnalle. Nyt se menee muille eläkkeensaajille.

Huomioitko laskussa, että vain noin 12%:ia eläkemaksuistasi meni eläkerahastoihin ja loput on mennyt silloisiin eläkkeisiin?!

Vierailija
31/33 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

täysin palvelleena työeläkekortti taskussa, se oli siinä, nyt voi katsella mitä edessä tai olla tekemättä mitään ihmeempää, vapaus päättää itse...

On ihanaa olla nimenomaan tuo työeläkekortti taskussa. Ei siis mikään kelan mt-eläkeläinen. Olisi kamalaa.

Vierailija
32/33 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiireettömät aamut. On mukava heräillä ihan rauhassa. Ei tarvitse kiirehtiä bussille. Voi valita itse, kenen kanssa tai miten päivänsä viettäää. 

Ihanaa herätä eläkkeellä olevan miehensä kanssa aamuisin.

Vierailija
33/33 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyy halutessaan kiertämään ruuhkabussit ja matkustamaan silloin kun on väljempää.

Eläkeläisenä on kiva ajaa uudella autolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi