Oliko sun lapsuudessa sopimatonta mennä kyläilemään pitkäperjantaina?
Mä en saanut mennä kavereiden luo ja päivä tuntui piiitkältä.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Esim. elokuvissa käynti ei tullut kysymykseenkään ja huvitilaisuuksia oli vasta 1.pääsiäispäivänä
Elokuvanäytöksiä ei ollut pitkänäperjantaina. Niin ainakin vielä 80-luvun alkupuolella, mutta en muista, milloin tilanne muuttui. Kirkkokonsertteja kyllä oli.
Nykyään on joskus hämmästyttävää, kun edes kaikki keski-ikäiset eivät tunne perinteitä kuten pitkäperjantain hiljaisuutta. En tarkoita, että pitäisi olla uskovainen, mutta kulttuuritietoisuus olisi hyvä. Toki sitten voisi valita meluta ja koluta - noloa on, jos ei ymmärrä, mikä päivä on kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. elokuvissa käynti ei tullut kysymykseenkään ja huvitilaisuuksia oli vasta 1.pääsiäispäivänä
Elokuvanäytöksiä ei ollut pitkänäperjantaina. Niin ainakin vielä 80-luvun alkupuolella, mutta en muista, milloin tilanne muuttui. Kirkkokonsertteja kyllä oli.
Nykyään on joskus hämmästyttävää, kun edes kaikki keski-ikäiset eivät tunne perinteitä kuten pitkäperjantain hiljaisuutta. En tarkoita, että pitäisi olla uskovainen, mutta kulttuuritietoisuus olisi hyvä. Toki sitten voisi valita meluta ja koluta - noloa on, jos ei ymmärrä, mikä päivä on kyseessä.
Laki muuttui vasta 2000-luvulla
Vierailija kirjoitti:
No on se mun mielestä vieläkin vähän sopimatonta. Joulupäivä on toinen samanlainen päivä. Enkä niinkään ajattele tätä uskonnollisesti vaan ihan huomaavaisuutena, perinteenä ja käytöstapoina.
Minä en ole pätkääkään uskonnollinen, mutta silti olen sitä mieltä, että pyhäpäivinä mennään kyläilemään vain ja ainoastaan kutsuttuna. Aina on mahdollista, on sitten uskonnollisia perinteitä tai ei, että toisilla on omat pyhäpäivän vietto suunnitelmansa, eikä todellakaan ole sopivaa pöllähtää yllättäen paikalle niitä sotkemaan.
Ihan tavallinen päivä pitkäperjantai on aina ollut, saa nähdä kavereita ja vaikka mitä. Lapsuudessa ulkoiltiin, käytiin leffassa tai jossain tapahtumassa tai oltiin kavereiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on se mun mielestä vieläkin vähän sopimatonta. Joulupäivä on toinen samanlainen päivä. Enkä niinkään ajattele tätä uskonnollisesti vaan ihan huomaavaisuutena, perinteenä ja käytöstapoina.
Minä en ole pätkääkään uskonnollinen, mutta silti olen sitä mieltä, että pyhäpäivinä mennään kyläilemään vain ja ainoastaan kutsuttuna. Aina on mahdollista, on sitten uskonnollisia perinteitä tai ei, että toisilla on omat pyhäpäivän vietto suunnitelmansa, eikä todellakaan ole sopivaa pöllähtää yllättäen paikalle niitä sotkemaan.
No meneekö joku muka nykypäivänä kylään kutsumatta? Oli päivä mikä tahansa....
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallinen päivä pitkäperjantai on aina ollut, saa nähdä kavereita ja vaikka mitä. Lapsuudessa ulkoiltiin, käytiin leffassa tai jossain tapahtumassa tai oltiin kavereiden kanssa.
Milloin sun lapsuus oli jos pääsit leffaan pitkäperjantaina?
Päästiin ulos vasta myöhemmin iltapäivällä. Niin oli myös kavereilla. ikkunasta katsottiin (asuttiin kerrostalossa) koska ensimmäiset lapset ilmestyivät pihalle. Sitten minä ja sisarukseksenikin pääsimme.Yhtä äkkiä piha alkoi täyttyä iloisista lapsista ja unohdimme nopeasti, että koko päivänä ei oikeastaan saanut olla kovin äänekäs. Olimme istuneet sisällä hiljaisuudessa koko perjantain siihen asti niin vaiketa se oli hillitä itseä isossa lapsiporukassa.
https://www.hs.fi/suomi/art-2000003959600.html
"Pitkäperjantai tuntui lapsena rangaistukselta. Ulos ei saanut mennä leikkimään koko päivänä, minun ja veljieni oli kyhjötettävä kotona. Muistan kun 8-vuotiaana istuin nenä kiinni ikkunassa ja katsoin, kun naapurin lapset remusivat pihalla. Ei lohduttanut yhtään tieto siitä, että äiti ja isä olivat lapsena joutuneet lukemaan koko päivän Raamattua. Puhuminenkin oli kuulemma ollut kiellettyä.
Kun sitten ronguin, manguin ja ulisin tarpeeksi kauan, vanhemmat heltyivät. Saimme mennä ulos kello 14 jälkeen, jos lupasimme leikkiä rauhallisesti. Lupasimme."
Kävin teininä diskossa pitkäperjantaina, juu emme ole uskiksia. Tämä siis ysärillä.
Just silloin kyläiltiin sukulaisissa kun oli sikaa hyvin
Jep. Sunnuntaina jumalanpalveluksen aikaan ei myöskään saanut soittaa lankapuhelimella kenellekään. Ja kännyköitä ei silloin ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin sun lapsuus oli jos pääsit leffaan pitkäperjantaina?
90-luvulla ja 00-luvulla.
Sehän meni niin, että "huvituskielto" alkoi jo edellisenä iltana, eli nyt kiirastorstain iltana ei ollut leffateatterit auki eikä diskot ym.
Sitten kielto loppui pitkäperjantain iltana - sen vuoksi joku siis muistaa käyneensä diskossa pe-iltana. Sama pääsiäissunnuntain suhteen, kielto astui voimaan la-iltana, jolloin kaikki oli jo kiinni.
Terv. 1962 syntynyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meneekö joku muka nykypäivänä kylään kutsumatta? Oli päivä mikä tahansa....
No just, tietenkin taas tämä jänkkääminen. Minä olen tuo edellinen ja vakuutan ja vannon, että en tule sinun luoksesi, enkä kutsumatta yhtään kenenkään muunkaan luokse. Tässä puhuttiin pyhäpäivistä, ja sitä minä kommentoin. Sanotaan sitten niinpäin (rautalangasta vääntäen), että jos joku kutsuu vierailulle pitkäperjantaina tai joulupäivänä, niin silloin minusta on ok ottaa kutsu vastaan. Muuten emme tunkeudu toistemme bunkkereihin.
Minusta kyläily olis ihan ok, mutta se, että muutkin kuin ruokakaupat on auki, vesittää koko juhlan.
Oli. Meillä ei oltu uskonnollisia, joskin äidillä lienee lapsenusko edelleen tallella.
Mutta pitkäperjantaina ei kyläilty.
Olen syntynyt 1971.
2008 syntyneellä kuopuksellamme oli kavereita lestadiolaisperheistä. Minulle oli suuri yllätys. että heille oli OK kyläillä pitkäperjantaina.
t: nimim. Assburger
Tämä on tätä rahvaan uskonnollisuutta. Kun ei oikeastaan ymmärretä oikein mistään mitään eikä olla edes luettu Raamattua. Puhutaan hiljaisuudesta kuin hautajaisista. On jäänyt ymmärtämättä ettei Jumala kuollut missään vaiheessa vaikka kohtasi kuoleman ihmisluontonsa puolesta kuten ihminen. Jeesus teki sen minkä oli luvannut. Ainut mikä horjui oli ihmisten usko häneen.
Meidän perhe lähti 70- luvulla aina pääsiäisenä Lappiin.
Elokuvateatterit oli kiinni. Se oli laissa.
https://www.hs.fi/suomi/art-2000003959599.html