Raskaus ja migreeni
Onko kellään täällä kokemusta migreenistä raskauden aikana ja onko kellään ollut siihen mitään lääkitystä? Mulla oli migreeniä vuosia sitten useinkin, mutta sitten ne loppuivat lähes kokonaan moneksi vuodeksi - harvoin tulleita lieviä kohtauksia lukuunottamatta. Nyt rv 8+5 ja viimeisen 2,5 viikon aikana mulla on ollu 3 aika pahaa kohtausta (olen joutunut sängynpohjalle useaksi tunniksi). Meillä on neuvola parin päivän päästä ja ensi viikolle sain työterveyteen lääkärille ajan, jolloin sitten varmasti saan asiasta tietoa ja neuvoja, mutta olisi kiva kuulla teidän kokemuksia.
Kommentit (8)
Vaikka lääkäri määräisi mitä. Panacod sisältää parasetamolin ohella opiaattia eli tässä tapauksessa kodeiinia... Voi itse googlailla mitä se tarkoittaa.
Terveisin migreeneistä raskausaikana oksentamalla selvinnyt Rouovaii rv 35.
mulle parasetamol on aina ollu yhtä tyhjän kanssa, karkkikin vaikuttaa enemmän ja migreeni kohtauksen iskiessä sitä ollaan kaksi päivää työkyvyttömänä.
raskausaikana tosiaan ainoa vahvempi särkylääke mitä voi saada on tuo panacod. ekassa raskaudessa sitä kirjoitettiin samantien resepti kun kerroin että tavalline panadol (ja vastaavat) on ihan hyödyttömiä.
minulla on migreeni lisääntynyt tosi paljon voi tulla 2 pv peräkkäin soitin synnärille ja sanoivat että voi ottaa Miranaxia mitä muuten olen ottanut migreeniin. panadolilla ei ole minkäänlaista vaikutusta migreniin ainakaan minulla..
terv. sanna ja tyttö rv 29+5
Itse soitin neurologille (hoitaa lähinnä pelkästään migreenipotilaita) ja sain luvan ottaa buranaa raskauden keskikolmanneksella. Itse olen ottanut 400mg buranaa ja 500mg panadolia yhtä aikaa ja tämä on auttanut. Panacod on myös hyvä lääke, määrätään hyvin yleisesti raskaana oleville migreenikoille. Itselläni useampi ystävä joka joutunut Panacodia raskausaikana syömään ja terveet lapset kaikilla.
Hyvä jos joku selviää migreenistä sisulla ja oksentamisella. Nostan todella hattua!! Itse luotan siihen että neurologini tietää mitä sanoo ja minun ei tarvitse säryistä näin kärsiä. Jos sinua epäilyttää soita oman keskussairaalasi naurologian poliklinikalle ja kysy asiasta, varmasti esim. hoitajat osaavat antaa neuvoa lääkkeistä.
Heips!
Minulla migreeni on pahentunut voimakkaasti useimmiten keskiraskaudessa. (tämä on nyt neljäs vauva) Viimeksi sinnittelin panadolilla joka ei juuri auttanut, mutta nyt kyselin muita vaihtoehtoja. kokenut lääkärini sanoi, että rv 12-36 voi ottaa tulehduskipulääkkeitä (esim. burana-tyyppisiä) panadolin lisäksi. tätä ei tietenkään suositella jokapäiväiseksi leiväksi, mutta silloin kun tarve on, niin lääkäri sanoi, että on ihan vaaratonta. Ja sanoi, että jopa estolääkitys on oikein pahoissa tapauksissa mahdollinen raskausaikanakin. Hyvä niin.
Hei!
Itse olen kroonisesta migreenistä kärsivä ja pitkään ajattelin, että en pysty selviämään raskausajoista, mutta nyt toista odotellaan rv 22. Migreeni on molemmissa ollut aika hankala, mutta vika kolmannes oli särytön.
Itse olen käynyt kahdella neurologilla. Molempien mielestä ensisijainen panadol 1 g:n satseina, toinen suositteli peräpuikkona, toinen suositteli kofeiinitablettia voimistamaan panadolin vaikutusta. Ja buranaa näin keskiraskaudessa heidän mukaansa voi kanssa kohtuudella ottaa, sillä parempi saada kohtaus katki ennenkuin jää " päälle" .
Toisessa raskaudessa neurologini on pistänyt myös parikertaa puudutusainetta niskaan, se on rauhoittanut tilanteen aina hetkeksi.
Itseäni on rauhoittanut paljon teratologinen tietopalvelu, yhteystiedot löytyy googlettamalla. Se on erikoistunut raskauden ja imetyksen aikaisiin lääkitysasioihin ja aina siellä vastaa yställinen lääkäri, kätilö tai muu terveydenhoitoalan ammattilainen ja tarkistaa ajankohtaisimmat ohjeet kustakin lääkkeestä raskauden aikana. Suosittelen!
Voimia raskauteen!
Olen kärsinyt vaivasta 15-vuotiaasta asti ja vaan pahenee. Ekat kaksi raskautta kärsin vaivasta, kun oli pakko eikä mulla ns. tavalliset särkylääkkeet auta. Nyt viimeisen raskauden ajan olen käynyt akupunktiossa ja migreeni on lähes olematonta. Ja orastaviin kohtauksiin auttaa lepo, kylmä kääre otsalle ja panadol. Kannattaa kokeilla. Lääkärin lähetteellä saa kelakorvauksen ja jos on sairausvakuutus, niin se korvaa ks. hoidon. Akupunktiota saa antaa koko raskauden ajan ensimmäisten kolmen kuukauden jälkeen, jos mitään oireita, esim. supisteluja, ei tule. Mulla ei ainakaan ole tullut mitään.
Suvussamme on migreeniä, ja myös homeopatia on auttanut vaivaan.
Minä ainakin olen nyt enemmän kuin tyytyväinen, jos pystyn hoitamaan migreenin ilman lääkkeitä. N. 30 vuotta lääkkeitä voi aiheuttaa vaikka mitä myöhemmin...
ja hän määräsi minulle Panacodia, koska pelkkä Panadol ei minulla auta laisinkaan ja Buranaa ei ole hyvä ottaa. Lääkäri ei myöskään suositellut raskauden aikana varsinaisia migreenilääkkeitä, sanoi ettei niistä ole vielä riittävästi tietoa miten vaikuttavat sikiöön.
En kylläkään ole hakenut vielä tuota reseptiä, eikä nyt ole ollut kohtauksiakaan. Viime raskaudessa migreenit ajoittuivat alkuraskauteen, toivottavasti nytkin. Viikoja on nyt 14 ja risat.