Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskaus ja migreeni

07.05.2007 |

Onko kellään täällä kokemusta migreenistä raskauden aikana ja onko kellään ollut siihen mitään lääkitystä? Mulla oli migreeniä vuosia sitten useinkin, mutta sitten ne loppuivat lähes kokonaan moneksi vuodeksi - harvoin tulleita lieviä kohtauksia lukuunottamatta. Nyt rv 8+5 ja viimeisen 2,5 viikon aikana mulla on ollu 3 aika pahaa kohtausta (olen joutunut sängynpohjalle useaksi tunniksi). Meillä on neuvola parin päivän päästä ja ensi viikolle sain työterveyteen lääkärille ajan, jolloin sitten varmasti saan asiasta tietoa ja neuvoja, mutta olisi kiva kuulla teidän kokemuksia.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
08.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ja onnittelut plussasta!

Mulla migreeni äityi hankalaksi raskauden alkupuolella. Helpotti muistaakseni sitten joskus rv16 paikkeilla eikä sen jälkeen kohtauksia ole ollut kuin pari ja nekin lapsen syntymän jälkeen. (ja lapsi kohta 2v :) )

Kävin neurologilla jo rv 6 paikkeilla ja hänen sekä naistentautilääkärin luvalla käytin kohtauksiin Ketorin-suppoa. Sain myös Imigran-reseptin, mutta niitä en hakenut. En enää jaksa muistaa montako noita suppoja loppujen lopuksi meni, mutta varmaan viitisen kappaletta koko alkuraskauden aikana. Em. lääkäreiden kanta oli, että Ketorin on sikiölle turvallinen ja parempi vaihtoehto kuin särystä ja oksentelusta invalidisoitunut&stressaantunut äiti.

Ehkä sinunkin kannattaisi kysyä asiaa suoraan erikoislääkäriltä, he ehkä osaavat katsoa asiaa useammalta kannalta kuin työterveyslääkäri.

Vierailija
2/2 |
08.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut lapsesta asti paha migreeni ja olin ensimmäisessä raskaudessa 11 vuotta sitten ihan paniikissa jos en saa syödä kohtauslääkkeitä. Silloin kun tulin raskaaksi, niin mgreenikohtaukset loppuivat kuin seinään ja pysyivät pois lähes neljä vuotta. Sen jälkeen taas alkoivat ja lisäksi tuli sellaisia erikoisia " leijumiskohtauksia" . niistä olinkin sitten neurologin tutkimuksissa useampaankin kertaan, mutta selitykseksi ei löytynyt muuta kuin migreeni, vaikka varsinaista särkyä ei niiden aikana esiintynytkään. Kuitenkin mä jouduin aloittamaan estolääkityksen, koska nuo " leijumiskohtaukset" vaikuttivat ajokykyyni ja muihinkin toimintoihin, siten etten oikein pystynyt hallitsemaan käsiäni ja jalkojani ja silmätkin jäivät tuijottamaan, jotenkin tuntui kuin olisin leijunut jossakin muualla.

Lopetin estolääkityksen jossakin vaiheessa kun aloimme harkita uutta raskautta, eikä " leijumiskohtauksia" enää esiintynyt tämän jälkeen, tosin muut normaalit kolmenpäivän migreenikohtaukset palautuivat. Niihin sitten söin Maxalt rapitabia. Nyt kun IVF tehtiin viime marraskuussa, niin migreeniä esiintyi suurin piirtein jouluun asti ja aina ensin yritin pärjätä maksimi määrällä Panadolia ja jos olo meni todella kurjaksi sain luvan ottaa yhden Maxalt rapitabin kohtauksen aikana. Joulun jälkeen mulla ei sitten ole migreeniä ollut ollenkaan ja LA on heinäkuussa. Normaalia päänsärkyä on hiukan ollut, mutta niistä olen selvinnyt Panadolilla.

-Masuasukkiko (rv 28)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla