Miksi kaveri valitsi sisaruksensa lapsen kummeiksi??
Kommentit (23)
Koska sisaruksiin on aina jonkinlaiset välit, toisin kuin kavereihin.
Joissain perheissä se on tapana. Omasta mielestäni se on hassua. Koin myös lapsena eriarvoistavana sen, että sisaruksillani oli enot ja sedät kummeina ja he viettivät sen takia enemmän aikaa yhdessä. Minä jäin sitten etäiseksi serkkujen kanssa, kun sisarukset olivat niitä, jotka pääsivät sinne kummilapsena yökylään.
Koska joissain suvuissa näin on tapana. Meidänkin.
Ja, itselläni on sen sukulaiskummin lisäksi vanhemman kaveri kummina enkä nähnyt tätä kummia kuin 2 kertaa. Ne tädit ja sedät pysyvät lapsen elämässä varmemmin.
Koska he ovat läheisiä. Itsekin pyysin osia siskoja lapsen kummiksi koska ovat minulle tärkeitä, aina olleet tukena ja välittäneet lapsesta.
Miksi ei? He ovat hänelle rakkaita ja tulevat olemaan lapselle myös.
Miksi ei? Minun isovanhempani ovat minun kummeja. Sisarusteni kummeja ovat vanhempani sisarukset.
En kyllä itsekään oikein tajua. Millä lailla tätikummi toimii eri lailla lapsen kanssa ollessaan nyt myös kummi verrattuna siihen, että olisi vain täti?
Perinteisesti kai kummeudessa on ollut idea, että kummi osallistuu lapsen kristilliseen kasvatukseen, mutta harvapa sitä kummeutta enää nykyään noin taitaa nähdä.
Aika moni on huomannut jo omassakin elämässä sen, että vanhempien sisarukset ovat läsnä elämässä, mutta kaverit etääntyvät vähitellen ja lapsi jää tavallaan ilman kummeja.
Minulla on kaksi sisarusta. Äidin sisko miehensä kanssa on kummejani, sisarusteni kummeina taas on isän lapsuudenkaveri vaimonsa kanssa ja äidin lapsuudenkaveri miehensä kanssa. Ja kuinka kävi: minä olen ainoa joka on edelleen keski-ikäisenä tiiviisti tekemisissä kummien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Koska he ovat läheisiä. Itsekin pyysin osia siskoja lapsen kummiksi koska ovat minulle tärkeitä, aina olleet tukena ja välittäneet lapsesta.
Mutta mikä se pointti on, että täytyy olla myös kummi jos välittää lapsesta yhtä lailla olematta kummi?
Vierailija kirjoitti:
En kyllä itsekään oikein tajua. Millä lailla tätikummi toimii eri lailla lapsen kanssa ollessaan nyt myös kummi verrattuna siihen, että olisi vain täti?
Perinteisesti kai kummeudessa on ollut idea, että kummi osallistuu lapsen kristilliseen kasvatukseen, mutta harvapa sitä kummeutta enää nykyään noin taitaa nähdä.
Kummiksi valitaan yleensä sellaisia, jotka ovat läheisesti elämässä muutenkin. Ihan yleistä se on, että siihen valikoituu lapsen tädit/enot/sedät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mikä se pointti on, että täytyy olla myös kummi jos välittää lapsesta yhtä lailla olematta kummi?
Mikä pointti on ihmetellä koko asiaa? Ei kummi "täydy" olla, mutta yleensä se on ihan vain mukava kunnia-asia. Ei sen enempää.
Vierailija kirjoitti:
Koska sisaruksiin on aina jonkinlaiset välit, toisin kuin kavereihin.
Varmemmin pysyvät lapsen elämässä kuin vanhempiensa kaverit.
Toki poikkeuksia on molempiin suuntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en oikein ymmärrä mitä tarkoitat. Miksi ei saisi olla kummina sellaista joka välittää lapsesta muutenkin? Ja jos taas joku välittää lapsesta vain jos on kummi, niin miksi sellaisen edes valitsisi?
eri
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin kummit ottivat kummilapset yökylään, veivät huvipuistoon yms tekivät juttuja vain kummilapsen kanssa. Toki sekin vaihteli kummista riippuen. Esimerkiksi eno osti lähinnä vain hienoja lahjoja siskolleni, joka oli hänen kummityttönsä.
Mies halusi välttämättä lapsuudenkaverinsa esikoisemme kummiksi. Ei ollut kyllä mitään järkeä. Lapsi on nyt 18 v ja nähnyt kummisedän ehkä kaksi kertaa. Toisen lapsen kummi on veljeni ja näkevät kerran kuussa.
Koska hänellä on parempi tunneside sisarukseensa kuin sinuun. Ja kun tätä sinun valitustasi lukee niin en kyllä yhtään ihmettele että miksi ei sinua valinnut.
Se on niin, että sukulaiset aina ensin. Ei varmaan voi olla samalle lapselle montaa kummia. Itse olen vain yhdelle. Oma kummitätini on kuollut, ja kummisetäni on vissiin elossa, ne 2 olivat eronneet, menneet naimisiin usein. Heillä on 2 aikuista, yli 50-v lasta ja ainakin 1 tyttären tytär. Onhan munkin sisko kummi useammalle lapselle, taitavat olla jo lähes aikuisia jo. Ja hänen keskimmäisellä pojalla on Kummisetä meidän serkku Ruotsista asti. Kun sukulaiset loppuvat, serkut yms, niin sitten vasta tulee kaverien vuoro.
Jos kaikille lapsille ei riitä tätiä/setää/enoa kummiksi, niin onhan dionä eriarvoistumista perheen lasren välillä. Kukin tyylillään tietysti, mutta itse valitsisin kummit aina suvun ulkopuolelta tai ainakin kaukaisempia sukulaisia.
Koska vanhemmat voivat valita itse lapsensa kummit, kysymättä sinulta.