Asuntovelkaa? Mikään vakuutus ei korvaa sodassa tuhoutunutta kiinteistöä! Karua jos sota tulisi ja kerrostalot, omakotitalot murskutuisi…
jäisi isot velat ja kasa lautaa ja tiilimurskaa. Kukaan ei korvaisi tappiota. Sama autovaluutuksissa, sinne menisi taivaan tuuliin.
Oletko henkisesti valmistautunut omaisuutesi häviämiseen mahdollisen tulevan sodan aikana?
Kommentit (25)
Oletko itse varautunut jo ydinsodan ja tulevan ydintalven varalle?
Oletko jo teettänyt bunkkerillesi vuosittaisen tiiveystarkastuksen ydinlaskeuman varalle?
Vierailija kirjoitti:
Edelleen pitää pankille maksaa asuntolainaa pois vaikka kiinteistö olisi tuhoutunut. Aika karua. Mitenköhän ukrainalaiset hoitaa asiaa nyt kun se heillä on jo ajankohtaista.
Moni on menehtynyt raunioihin venäjän pommituksissa. Sairaalat, koulut, lastentarhat pommitettu. On kai heillä parempaakin miettimistä kuin lainanmaksut. Rysyt saisi jo lopettaa typerän sotansa.
Mä selvitin tämän asian jo keväällä 2022. Luulin, että kaikki ottivat viimeistään silloin selvää tästä asiasta. Joo, vakuutus ei korvaa yhtikäs mitään, jos talo tai kerrostalokämppäsi tuhoutuu sodassa. Se on sitten kaik män.
"Oletko henkisesti valmistautunut omaisuutesi häviämiseen mahdollisen tulevan sodan aikana?"
Kyllä, olen jo neljä vuotta tiennyt asian, henkisesti valmistautunut ja hyväksynyt asian.
Vierailija kirjoitti:
Edelleen pitää pankille maksaa asuntolainaa pois vaikka kiinteistö olisi tuhoutunut. Aika karua. Mitenköhän ukrainalaiset hoitaa asiaa nyt kun se heillä on jo ajankohtaista.
Minulla on lainaehdoissa force majoure...
Jos rys.sä hyökkää, niin tietysti sytytät kotitalosi tuleen paetessasi. Poltetun maan taktiikka. Sitten sodan jälkeen rakennat talon uudelleen.
Kamalaa olisi jäädä velkaa 600 000 euroa helsinkiläisestä "arvoasunnosta". Velkahan ei häviä, vaikka asunto häviäisi.
Ap kannattaa päivittää käsityksesi sodasta, aloita vaikka katselemalla kuvia ukrainalaisista siviileistä, joita venäläiset k1dutusmur haavat. Sen jälkeen ehkä asiat asettuvat perspektiiviin. Ehpä sodassa isoin huoli ei ole vakuutuksen korvaukset ja asunto-omaisuus vaan se, säilytkö sinä ja läheisesi hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa olisi jäädä velkaa 600 000 euroa helsinkiläisestä "arvoasunnosta". Velkahan ei häviä, vaikka asunto häviäisi.
Ok. Minä pystyn keksimään paljon kamalampia asioita, mitä sota voi aikaansaada.
Sen takia asun mukavasti nyt, kun kerran omän mahdollisuus, kun meillä on rauha ja vieläpä hyvinvointivaltiokin.
Pankit ovat tähän jo varautuneet. Itä-Suomen maaseudun taloihin ei saa mitään lainoja, ei edes remonttilainoja.
Oma asuntolainani menee pankin tappioksi, jos asuntoni tuhoutuu sodassa, riippumatta siitä, selviänkö itse hengissä vai en. Ei minun tuloillani makseta samanaikaisesti asuntolainaa ja vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Pankit ovat tähän jo varautuneet. Itä-Suomen maaseudun taloihin ei saa mitään lainoja, ei edes remonttilainoja.
Oma asuntolainani menee pankin tappioksi, jos asuntoni tuhoutuu sodassa, riippumatta siitä, selviänkö itse hengissä vai en. Ei minun tuloillani makseta samanaikaisesti asuntolainaa ja vuokraa.
Eli sitten joudut oikeuteen, jos et maksa pankkilainaasi ja palkastasi ulosmitataan väkisinkin tietty summa pankille. Eli ulosotto.
Ei mikään mahdoton skenaario suomessa. Todennäköisyys sille ei ole koskaan ollut aivan nolla, mutta kasvanut nyt huimasti koko 2020-luvun ajan. Tosin suomessa elämä voi mennä pysyvästi pilalle nykyisin monesta muustakin syystä kuten irtisanominen, se ettei töihin oteta, väärin valittu opiskeluala, velkaantuminen tai sairastuminen. Joten riskit ylipäätään ovat nykyisin isoja ja osuvat monen kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Aiheuttaja saisi maksaa.
Onnea perintään :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiheuttaja saisi maksaa.
Onnea perintään :)
Onneksi en itse tipu korkealta, jos tulee pettymys perinnän epäonnistuessa. Mutta miksi tätä ei ole kansainvälisessä laissa, kun sodille on muitakin sääntöjä asetettu? Ensimmäisen säännön tosin pitäisi olla: älä tapa äläkä tuhoa.
Vierailija kirjoitti:
"Oletko henkisesti valmistautunut omaisuutesi häviämiseen mahdollisen tulevan sodan aikana?"
Kyllä, olen jo neljä vuotta tiennyt asian, henkisesti valmistautunut ja hyväksynyt asian.
Henkisesti myös ajatellut asian, ja riskin toteutuessa olisi loistava tilaisuus lähteä yrittämään ulkomaille työn tekemistä. Mahdollisimman kauas.
Mikäli ei tulisi yleistä velkojen armahdusta.
Ei olisi enää mitään, minkä voisi menettää.
Varmaan aika moni ajattelee samoin.
Asun vuokralla. Ei siis mitään riskiä asunto-omaisuuden menettämisestä. Irtaimisto toki menee, mutta minä saan tarpeelliset tarvikkeet ILMAISEKSI kriisiavun kautta. Seurakunta, kotikaupungin sosiaalitoimi, KELA.
Ja sitä velkaa ei muuten anna kukaan anteeksi, ulosottoon vaan..