1,5-vuotias ei syö juuri mitään, mitä teen?
Minun puolitoistavuotias lapseni ei syö juuri mitään, siltä ainakin tuntuu. Maitoa hän juo litran päivässä, mikä on tietysti liikaa, mutta hän vaatii sitä tosiaan, joten annan, kun muu ruoka ei maistu.
Lapsi ei syö marjoja tai hedelmiä ollenkaan. Soseetkaan eivät maistuneet vauvana.
Puuroa ei mene ollenkaan.
Lihaa hän syö nirppailemalla hyvin vähän sosepurkista.
Ainoa mikä menee jonkin verran on kasvissoseet ja jukurtti (jukurttiahan ei tarvitsisi antaa, kun maitoa menee muutenkin).
Ollaan kaikki keinot yritetty, että hän siirtyisi perheen ruokiin, mutta mikään ei kelpaa. Perunamuusia hän suostuu hiukan ottamaan ja joskus mutustelee vähän tummaa leipää. Muuten ollaan ihan kasvissoselinjalla.
Alan olla ihan epätoivoinen. Mikä avuksi? Mitä voisin tarjota ja miten?
ONko muilla vastaavia ongelmia ja miten niistä selvisitte? Pitäisikö ottaa jokin vitamiinilisä käyttöön?
Kommentit (5)
Mitään kiinteitä ei mennyt vaikka kaikki keinot käytettiin. Raakoja kasviksia ja marjoja söi jonkin verran, kun sai omin käsin syödä. Lusikallinen tai kaksi viiliä, haukku juustoa ja murunen lihaa... Loppuenergia tuli maidosta.
Ei meillä mikään muu auttanut kuin aika. Nyt sama lapsi on 2,5-vuotias ja syö jo sellaisia määriä, että huomaan ruuan lautaselta vähentyneen. Eli noin ½ dl kerrallaan. Pikkuhiljaa ajan myötä ruokaa vain alkoi mennä enemmän.
Anna ajan kulua. Tarjoa kaikenlaista, mutta älä painosta.
Jos maha täynnä maitoa, niin ei ihmekään, ettei ruoka maistu.
Otettiin Sanasol käyttöön ja pian alkoi ruokakin taas maistumaan.
Lapsi huutaa takuulla ihan hirveästi, mutta kun tarpeeksi nälkä tulee, suostuu varmaan jotain muuta syömään. Ja maitoa saa vasta kun on syönyt muuta. Vähennä maidon määrä 5-6 desiin päivässä, kyllä se ruoka alkaa maistua kun nälkä on. Pari päivää lapsi selviää hyvin tuolla 5-6dl maidolla, jos ei suostu muuta syömään, mutta luulen että ei paria päivää kauemmin mene kun syö jo paremmin.
Maito täyttää vatsaa eikä ruoka maistu. Meillä oli juuri samoin ja ainoa keino mikä auttoi oli maidon määrän vähentäminen.
Grillattua kanaa, herneitä, kurkkua, leipää tai mitä tahansa. Selkeitä makuja ja anna syödä itse.
Syökö makeaa?