Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perhepäivähoitajan työstä kokemuksia?

28.09.2008 |

Kyselen täältäkin...

Eli haluaisin kuulla kaikenlaisia kokemuksia perhepäivähoitajan työstä.

Mitä hyviä puolia/huonoja siinä on?

Mitä kannattaa ottaa huomioon jne?

Pystyykö hoitopäivien pituuteen yhtään vaikuttamaan?

Sen tiedän,että tuolla hommalla ei pääse todellakaan rikastumaan. Mutta se ei olekaan syy kiinnostukseeni, vaan se että saisin olla samalla omien lasteni kanssa mahdollisimman pitkään ja tehdä omassa kodissa työtä. Olen hyvin lapsirakas ja tykkään touhuta lasten kanssa monenlaisia juttuja. Yksin olemiseen olen myös tottunut, sillä mieheni on reissutyöläinen ja joudun olemaan muutenkin paljon lasten kanssa yksin.

Ainoa, mikä mietityttää on se, että onko mulla mahdollisuuksia vaikuttaa tohon työajan pituuteen. Toivoisin voivani tehdä töitä esim aamusta 06-17.00 asti iltapäivällä. Mutta ilmeisesti nuo päivät voivat olla vielä paljon pitempiäkin...?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
02.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos teet pitkiä päiviä, niin siitä kertyy myös jotenkin ylimääräisiä lomapäiviä. Mutta en ole itse pph, joten ei omakohtaista kokemusta.

Huonoja puolia ovat varmasti seuraavat:

- työtovereiden puute

- oma koti sotkeentuu ja kuluu lasten jäljiltä

- lapset voivat joskus tehdä tuhojaan (piirrellä seiniin, takkaluukut yms.)

- ruoan valmistus jossain välissä, kaupassakäynnit, tiskit yms.

- pitkät työpäivät

- hankaluus, jos joku tuo puolikuntoista lasta hoitoon, niin omasikin sairastuvat

Mutta lapsillehan tehdään hoitosopimukset, joten niiden perusteellahan toimitaan ja kyllä nyt useimmiten riittää 1 h/suuntaan työmatka eli max 10 tuntia. Ainoa ikävyys, että voivat tulla ja lähteä porrastetusti...

Varmasti on hyvä juttu, jos palkka on sinulle ok. Tykkäät lapsista ja jaksat touhuta, laittaa ruokaa, saat rauhoitettua päiväunille ja lapsesi suostuvat jakamaan leluja yms.

Minulla on esikoinen ollut pph:lla ja kaiholla muistelen, sillä se on pienille lapsille ihana hoitomuoto. On rauhallisempaa kuin päiväkodissa ja hoitajat voivat joustaa päiväunissa (meillä poika nukkui ulkona vaunuissa ja sai nukkua jopa 3 h). Kiva siis, että löytyy uusiakin perhepäivähoitajia :)

Vierailija
2/3 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse perhepäivähoitajan tyttönä voin kertoa että vaikka lapsille riittää leikkikavereita ja muuta seuraa siinävaiheessa kun tulee kouluun lähtö niin omaa rauhaa ei ole... Minulla ei ollut rauhaa tehdä kotitehtäviä yms.

Ja perhepäivähoitajan työ ei lopu siihen että lapset lähtee kotiin vaan vielä pitää siivota lasten jäljet ja suunnitella seuraavan päivän ruuat jne..

:|

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
21.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pph ja näen asian positiivisempana kuin aiemmat vastaajat.

Olen ollut sekä yksityisenä että nyt kunnallisena. Ja suorittanut pph ammattitutkinnon, jota ilman (tai muu lastenhoitoalan koulutus)täällä pääkaupunmiseudulla ei ole asiaa tähän työhön. Työpäiväni on ylesemmin 7.00-16.30. Itse en voi siihen vaikuttaa , mutta aika harvinaista ennen 7.00 tulevat lapset ovat. Hyvänä pidän juuri tuota ettei tartte omia viedä aamuisin hoitoon(mun lapset on 10v,7v ja 3v). Aloitin keskimmäisen ollessa 1v. Illat ja viikonloput on vapaat, tämä mulle tärkeää koska olin aiemmin toisella alalla ja usein ilt ja vkl töissä-> syy miksi vaihdoin tähän työhön. Hankalinta on omien menojen, neuvolat yms järjestäminen. Niinpä mun vapaapäivät on buukattu täyteen jos jonkinlaisia tapaamisia..

Meillä ei koululaiset ole läksyrauhan puutetta valittaneet, ollaan kuitenkin melkein aina 15 jälk pihalla. Koti tietty kuluu ja ei pysy niin siistinä kuin jos olis muualla töissä mutta tämä on mielestäni asennekysymys!

Toivottavasti jotain apua näistä vastauksista! Mulle tää työ sopii, kaikille ei, kannattaa kokeilla!!!!