Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 52v, ja eläkekertymä 1400 eur tällä hetkellä. Millainen tuo on? Miten sulla?

Vierailija
31.03.2026 |

Olen tosi pieni palkkaisessa työssä nykyään. Nuorena tuli palkkaa paremmin.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

52 v. Eläkekertymä 1800€. Enemmän ahdistaa se, että ennusteen mukaan kertymä tulee olemaan eläkkeeellä 2000€. Miten on mahdollista, että nousee vain 200€ kun arviolta lähes 15 vuotta eläkeikään.

En tiedä mistä olen huolestunein eläkeeseeni liittyen kertymästä, inflaatiosta vai verotuksesta sinä hetkenä kun eläke alkaa.

Vierailija
22/38 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 58-vuotias ja, kun viimeksi tarkistin, eläkekertymäni oli kai 58 euron paikkeilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä tämä eläkekeskustelu on? Kun työelämässä olin niin painoin päämärkänä urakkaa raksalla, en minä siinä mitään eläkkeitä ehtinyt miettimään, no kävi niin että nivelet paukkui ja työkyvyttömyyseläke edessä, no silloin se eläkekertymä sitten päivyttyi, no se luokiteltiin tulojen mukaan ja hyvä eläke tuli. Nyt porua eläkkeistä pitävät nuoret jotka eivät ole alkaneet edes töitä tekemään, aika masentavaa porukkaa jos parikymppisenä ovat jo eläkkeitä haikailemassa, näitten kanssa ei vaarikaan lähtisi viihteelle, hehän ovat jo elämänsä eläneet ennenaikojaan.

Ymmärrätkö, kuinka vaikeaa nykyään on saada yhtään mitään työtä? Edes osa-aikaista kaupan työtä ei saa kuka tahansa vaan niihin paikkoihin on 500 hakijaa per paikka.

Juuri uutisoitiin, että Puuiloon on vaikeampi päästä kesätöihin, kuin lääketieteeseen opiskelemaan lääkäriksi. 

Tai S-ryhmä haki töihin 4700 nuorta ja vain 1300 henkilöä otetaan, ja heistäkin vain kuukauden mittaisiin töihin, jotta töitä  riittäisi useammalle. 

Vierailija
24/38 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

52 v. Eläkekertymä 1800€. Enemmän ahdistaa se, että ennusteen mukaan kertymä tulee olemaan eläkkeeellä 2000€. Miten on mahdollista, että nousee vain 200€ kun arviolta lähes 15 vuotta eläkeikään.

En tiedä mistä olen huolestunein eläkeeseeni liittyen kertymästä, inflaatiosta vai verotuksesta sinä hetkenä kun eläke alkaa.

Paljonko sulla on bruttopalkka kuukaudessa?ei voi olla oikein tuo ennuste.

Vierailija
25/38 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

45v ja kertymä reilu 1600 €.

Arvioitu eläke tavoite-eläkeiässä n. 4000 €.

Vierailija
26/38 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläke lasketaan koko työuralta n. 45v ajalta ja työuran alussa saadaan alhaista palkkaa, on työttömyysjaksoja ja perhevapaita, jotka eivät ole montaa vuotta ollut eläkekertymää.

Vierailija
27/38 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bruttopalkka ollut viineiset 20 vuotta 3800€, nyt putosi ja on vain 3300€. Olen ollut äitiyslomalla/hoitovapaalla 4 vuotta.

Vierailija
28/38 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläke lasketaan koko työuralta n. 45v ajalta ja työuran alussa saadaan alhaista palkkaa, on työttömyysjaksoja ja perhevapaita, jotka eivät ole montaa vuotta ollut eläkekertymää.

Mutta, jos kertymä on 52-vuotiaana 1800, niin ei se siitä pienene, vaan siihen kertyy koko ajan lisää. Työvuosia tuon ikäisellä on vielä n 15. Keskipalkalla kertymä lienee n. 50 vuodessa, jolloin 15 vuodessa tuohon 1800 pitäisi tulla lisää vielä 750.

Vierailija
29/38 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20v vielä töitä tasasesti niin saat eläkettä n.2250e brutto, balttiarallaa

No, en vit ussa ole jatkamassa töitä enää noin saata nan kauan, ikää jos 52 ja alkaa jo riittää tämä suomalainen työelämä. Kyllä se on jo nähty eikä näky ole mairitteleva. Ei ole mitään kiinnostusta eikä aikomustakaan jatkaa missään tapauksessa yli 10v enää, sekin tuntuu jo järkyttävältä. Luultavasti lopetan heti kun 60v tulee täyteen. 

Vierailija
30/38 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bruttopalkka ollut viineiset 20 vuotta 3800€, nyt putosi ja on vain 3300€. Olen ollut äitiyslomalla/hoitovapaalla 4 vuotta.

Eläkettä kertyy 1,5% vuodessa niin  se tekee sun tuloilla noin 50 eur vuotta kohden lisää. Nuo hoitovapaat ja muut poissaolot siten pienentää kokonaiseläkettä kun tulot pienemmät. 

Vierailija
31/38 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika työtä vieroksuvaa porukkaa täällä.

Jäin eläkkeelle n. 5 vuotta sitten,  sairaanhoitajan työstä ja yhtäjaksoista työuraa 44.5 vuotta takana ja eläke 1670 € kuukaudessa brutto ja n. 1350 €/kk käteen.

Huijaatko nyt? Itse jäin alle 30-vuotiaana työkyvyttömyyseläkkeelle sh:n töistä. Valmistuin vielä niin nuorena, ettei ensimmäisistä sh:n töistä edes kertynyt eläkettä. Silti saan eläkettä yli 2K bruttona. 

Vierailija
32/38 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin eläkkeelle n. 5 vuotta sitten,  sairaanhoitajan työstä ja yhtäjaksoista työuraa 44.5 vuotta takana ja eläke 1670 € kuukaudessa brutto ja n. 1350 €/kk käteen.

Huijaatko nyt? Itse jäin alle 30-vuotiaana työkyvyttömyyseläkkeelle sh:n töistä. Valmistuin vielä niin nuorena, ettei ensimmäisistä sh:n töistä edes kertynyt eläkettä. Silti saan eläkettä yli 2K bruttona. 

Niin sh palkat on aika isoja, ja jos käynyt niin hyvä tuuri että päässyt tk-eläkkeelle heti nuorena vakivirasta niin onhan se eläke helv etinmoinen kun se lasketaan heti kättelyssä niinkuin olisit grindannut sitä työtäsi muka viralliseen eläkeikään asti! Tuohan on oikea lottovoitto mutta turha tulla muille sillä pätemään ei se ole muille mahdollista noin vain.

Vierailija
33/38 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa olet täyttänyt eläkelaskuriin jonkin tiedon väärin. 3300 euron kuukausipalkasta kertyy joka vuosi lisää eläkettä noin 50 €/kk.

Inflaatiosta ei tarvitse olla huolissaan, sillä eläkekertymää - ja myöhemmin eläkettä - nostetaan vuosittain noin inflaation verran.

Vierailija
34/38 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eläkkeeseen on vielä aikaa edes 10 vuotta, kannattaa ruveta heti laittamaan osakesijoituksiin edes pieni summa kuukausittain. Näin saa eläkeiässä lisää rahaa käyttöön eläkkeen lisäksi.

Vierailija
35/38 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa olet täyttänyt eläkelaskuriin jonkin tiedon väärin. 3300 euron kuukausipalkasta kertyy joka vuosi lisää eläkettä noin 50 €/kk.

Inflaatiosta ei tarvitse olla huolissaan, sillä eläkekertymää - ja myöhemmin eläkettä - nostetaan vuosittain noin inflaation verran.

Eipä nosteta kohta enää, se on hyvin selvästi medioiden meneillään olevassa ek:n kamppiksesss kerrottu. Kangasharjun naama virnuilemassa joka artikkelissa. 

Kätevä keino kähveltää eläkerahat maksamalla eläke sitten 20v-30v sitten maksettujen nimellissummien mukaan tekemällä niistä tosiasiassa arvottomia inflaation vuoksi. Vit un nerokasta, ja vit unmoinen yllätys että tapahtuu juuri suomessa ja juuri kun 70-luvulla syntyneet ja sitä nuoremmat alkavat vähitellen lähestyä eläkeikää. Kuka yllättyi, minä en.

Vierailija
36/38 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin sh palkat on aika isoja, ja jos käynyt niin hyvä tuuri että päässyt tk-eläkkeelle heti nuorena vakivirasta niin onhan se eläke helv etinmoinen kun se lasketaan heti kättelyssä niinkuin olisit grindannut sitä työtäsi muka viralliseen eläkeikään asti! Tuohan on oikea lottovoitto mutta turha tulla muille sillä pätemään ei se ole muille mahdollista noin vain.

Meniköhän pointti nyt ohi? Se ei ollut päteminen, vaan sen kyseenalaistaminen, ettei sillä oikeasti grindantulla työuralla kertyisi suht samaa eläkettä kuin sillä muka työuran tehneen, laskennallisella eläkkeellä. Voi selittää, miksi niin ei olisi.

Vierailija
37/38 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei muita tuloja niin tuosta eläkkeestä ei pitäisi mennä ihan noin paljoa veroa. Saat varmaan palautusta. 

Vierailija
38/38 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 47 vuotta, tk-eläke 1995,83 €. Olen tässä jonkun verran tehnyt työtäkin ja kunhan valmistun yliopistosta niin teen vielä enemmän. Tästä tulee vielä lisää eläkettä. Tk-eläke omalla kohdalla muuttuu vanhuuseläkkeeksi 63-vuotiaana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi