Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, ketkä olette vaihtaneet vuorotöistä päivätöihin, miten elämäsi muuttui?

Vierailija
29.03.2026 |

Olen tehnyt n.15 vuotta vuorotöitä, vapaa viikonloppu noin kerran kolmessa viikossa ja aamu- ja iltavuoroa vaihdellen.

Lapsia mulla ei ole (vielä).  Arkivapaat on kivoja, kun ihmisiä on vähemmän liikkeellä ja saa asioita suoritetuksi. On myös kivaa, kun on vaikka viikonlopun töissä, milloin muutenkin rauhallisempaa ja tietää, että alkuviikko on vapaata. 

Toisaalta myös kiva joskus, jos saa pitkän viikonlopun tai esim. jo perjantain tai maanantain myös vapaaksi.

Elämä ei tunnu niin oravanpyörältä ja en esim koskaan koe "sunnuntaiahdistusta". Töissä ne ovat kaikista väsyneempiä ja kärttyisimpiä, keillä on arkityö ja viikonloput vapaat. 

Yhteistä viikonloppuvapaata miehen kanssa myös odottaa ihan eri tavalla. 

Huonot puolet:

Tosiaan viikonloppuja on vain harvoin vapaana, sosiaalinen elämä pakostikin kärsii, koska suurin osa ihmisistä viettää vapaata viikonloppuisin. Joskus se harmittaa ja joskus se on myös pelastus introvertille. 

Olisi myös kiva, että miehen kanssa olisi useammin yhteistä vapaata. Myös joulut ja juhannukset joutuu usein olemaan töissä, toisaalta esim. joulua vietetään perheen kanssa silloin, kun itsellä on vapaa, joka ei haittaa kyllä. Joulu on se tunnelma, ei se päivämäärä. 

Jos joskus saan lapsia, harmittaisiko silloin, kun olisin usein viikonloput töissä? Uskon, että kyllä.

Miten te olette kokeneet, kumpi työ parempi?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/8 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein ennen epäsäännöllistä kolmivuorotyötä, jossa viikon sisällä saattoi olla kaikkia vuoroja. Siinä oli vain huonoja puolia. Päällimmäisenä aivan hirveä stressi ja väsymys.

Nykyään teen kaksiosaista työpäivää, eli aamulla 3-4 tuntia, päivän olen kotona ja illalla taas töissä 3-4 tuntia. Ei tämäkään ideaali ole. Päivä menee kelloa kytätessä, työmatkoihin voi mennä päivässä tunteja, yöunet jää lyhyeksi, työputki voi olla 12 päivää.

Luulisin, että ma-pe 8-16 olisi myös minulle huono. En tiedä yhtään sellaista alaa, mitä haluaisin tehdä noilla työajoilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas nautin vuorotyöstä. Saa mennä ja tulla töistä ruuhka aikojen ulkopuolella. Arkivapaata jolloin voi hoitaa paljon asioita, eikä tartte anoa töistä vapaata asioiden hoitamiseen. 

Vierailija
4/8 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin työajat olivat 6-22 välillä, nykyään aika perus arkisin 8-16, viikonloput vapaat. Ei tarvii lisäpennien toivossa olla sunnuntaita töissä tai lauantai-iltaa. Monesti jäi tärkeät juhlat ja tapahtumat välistä, kun piti tehdä jotain iltavuoroa viikonloppuna eikä saanut vuoroa vaihdettua kenenkään kanssa.

Mulle nukkuminen on tärkeää, joten elämä rauhoittunut kun rutiinit on selkeämmät. Nykyinen työ on myös laadultaan rauhallisempaa ja mielekkäämpää, ja aina tietää ketkä työkaverit on töissä vastassa (työyhteisön porukka jotenkin tiiviimpi eikä kaoottinen). Harrastaminen on myös helpompaa, kun voi sitoutua esim siihen, että joka torstai olen oikeasti niissä treeneissä klo 19.

Esimies on aina töissä paikalla ja se auttaa monissa tilanteissa tosi paljon, kun voi aina hoitaa asiat tämän kanssa heti eikä odotella, että milloin satuttaisiin samaan vuoroon. Myös siinä tämä kiva, että ei tarvii esim iltavuorosta lähteä ensiapuun hakemaan sairaslomalappua jos tappava migreeni iskee, vaan esimies päästää 1vrk saikulle. Siellä ensiavussa menee 4h, joten helpompi melkein oli jäädä töihin kitumaan muutamaksi tunniksi migreenissä kuin lähteä taksilla ensiapuun.

Lisäksi toivon saavani kumppanin kanssa lapsen, ja sitten on kiva että työajat selkeät pitkästi eteenpäin. Kumppanikin tekee aikalailla sellaista 8-16 työpäivää, joskus pidempää ja joskus lyhyempää, mutta se kiva että molemmilla aika samanlaiset työajat, helpottaa elämän ja yhteisten juttujen suunnittelua.

Vierailija
5/8 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen pitkiä päiviä neljä päivää putkeen ja sitten viisi päivää vapaata. Rytmi sopii minulle. Työpäivän pituus on 12 tuntia.

Vierailija
6/8 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä teen pitkiä päiviä neljä päivää putkeen ja sitten viisi päivää vapaata. Rytmi sopii minulle. Työpäivän pituus on 12 tuntia.

Korjaus työpäivän pituus 12 tuntia. 

Vierailija
7/8 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOTKA!

Vierailija
8/8 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjaus työpäivän pituus 12 tuntia. 

Plääh, yritin kirjoittaa kaksitoista ja puolituntia. Puolikkaan fontti ei vain näy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme