Vessanpönttö pinttyy, vaikka pesen sitä säännöllisesti
Vaikka noin kerran parissa viikossa pesen, niin ei hitto ku aina vaan pinttyy ja pintyy eikä puhdistu 😩
Kommentit (24)
Mulla oli syynä vanha vessaharja.
Vaikka kuinka hinkkasin, ei puhdistunut. Oli ihme oranssia pinttymää veden alla posliinissa kiinni vuosikausia!
Sitten ostin uuden vessaharjan, vetäisin sillä noin neljä vetoa sen saman pesuaineen kanssa ja avot, koko vuosikausien oranssi pinttymä irtosi.
Vaikka vessaharja näyttäisi silmin ihan hyväkuntoiselta, ei nekään näköjään ikuisia siis ole eivätkä puhdista.
Ensinnäkin osta uusi vessaharja, osta valkaisevaa vessanpöntön pesuainetta ja pese vähintään joka viikonloppu kunnolla jynssäten. Anna sen valkaisevan aineen myös ensin vaikuttaa siellä pöntössä ennen hinkkausta.
Ei ole väärin käyttää silloin tällöin vähän jämäkämpiä myrkkyjä. Varmaan on joku kalkkisaostuma kerros pinnassa, joka kerää ravan itseensä. Ts, vuoraa pytty vessapaperilla ja kostuta etikalla, kaada etikkaa pohjallekin. Kansi kiinni. Kloori ja puhdistusaineet päälle.
Vierailija kirjoitti:
Hiero kumihanskan kanssa karhunkielellä.
Pilaa pinnan hetkessä, samoin kuin VIM minulla aikanaan.
Joku halpa paska pönttö jossa paska lasitus. On syynsä miksi jotkut pöntöt maksavat vähän enemmän.
Joskus vanhasta ei saa uutta jos se on pilalla. Riippuu myös tekniikasta ja pesuaineista. Onhan niitäkin nähty että se siivous on vaan bidee letkulla löträäminen ja kuivaus. Se ei vie pöpöjä pois.
Ennen Lidl mli sellaisia tapletteja, joilla kyllä pönttö kirkastui. Nykyisin luotan valkoiseen Domestosiin.
Pese se wc allas ensin harjaten mahdollisimman puhtaaksi ja lisää tuota joka toinen päivä.
Vedä allas joka käynnin jälkeen.
Muistaako joku mainoksen missä sanottiin "viimeinkin wc johon paska ei tartu"?
Vierailija kirjoitti:
En muista.
Pesu kahden viikon välein ei riitä alkuunkaan.
Pese valkaisevalla pesuaineella vähintään kahdesti viikossa. Uudella vessaharjalla.
Vedä vessa jokaisen käynnin jälkeen, myös kusemisen jälkeen.
Marttojen ohjeella (googleta) teet sooda-sitruunahappo-wc-puhdistustabletteja ja käytät niitä vähintään krran viikossa. Ja sen lisäksi peset jollain yleispuhdistusaineella - mjöz bäjibtään kerran viikossa. Tämä on ikuisuustaistelu eikä pikkupuhdistelu kerran viikossa yksinkertaisesti riitä. Mutta ei mitään karkeita hinkkausvälineitä eikä myrkkyaineita, vaan usein näillä miedommilla aineilla ja harjalla!
Meillä oli wc:n etuseinämä vuosia ihan keltainen. Kokeilin kaikki ideat colasta cillit bangiin. Ei auttanut.
Sitten tajusin kysyä tekoälyltä. Tee sitruunahaposta ja vedestä tahna, levitä kellertävään pintaan, jätä useammaksi tuniksi (parempi vaikka jättää yöksikin) vaikuttamaan. Tahna kuivas ja kovettui siihen paikalleen. Putsasin sen wc-harjalla.
Sitten jätin sen jälkeen vielä etikalla kostutetut wc-paperit vaikuttamaan useammaksi tunniksi siihen samaan puhdistettuun kohtaan.
Jo ekalla kerralla huomasin, miten keltainen väri lähti irtoamaan. Ja toisella kerralla pönttö oli jo ihan valkoinen.
Uskomatonta, että se loppujen lopuksi puhdistui noin vähällä vaivalla ja puhdistusaineet oli ollu kokoajan silmien edessä.
Kannattaa kokeilla. Nyt on ollut sen jälkeen pönttö puhtaan valkoinen.
Olen laittanut konetiskitabletin yöksi ja vetänyt , päälle fairy astianpesunesteellä kunnon pesu. Kyllä lähtee. Pesen muuten kin kerran tai useammin pöntön ja lavuaarin.
Vierailija kirjoitti:
Pesu kahden viikon välein ei riitä alkuunkaan.
Pese valkaisevalla pesuaineella vähintään kahdesti viikossa. Uudella vessaharjalla.
Vedä vessa jokaisen käynnin jälkeen, myös kusemisen jälkeen.
Mulla kuusivuotta vanha Ido. Pari kertaa viikossa laitan Domestosta yöksi. Harvoin, ehkä kerran kuukaudessa käytän harjaa ja valkoisena säilynyt. En käytä pientä pikahuuhtelu nappia.
Perusongelma WC-pöntön nykyisin vaikeampana puhdistamisessa on se, että jo jonkin aikaa uusien pönttöjen lasitus on paljon ohuempi kun se oli vielä joskus 15v-20v sitten. Ei kuulemma kannata tehdä paksumpia lasituksia kun ihmiset remontoi niin usein, pönttöjä rikotaan ja muita muka hyviä syitä.
Mulla oli ennen 2018 tehtyä wc-remonttia reilusti yli 25v vanha WC-pönttö, josta lika irtosi tosi hyvin. Ihmettelin sitten sitä jo vuositarkastuksessa että pönttöä on vaikeampi pitää puhtaana. Ja siinä sitten mukana ollut remontin tehnyt totesi, että hyvin havaittu. Ongelma on tuo mistä tässä alussa kerron. Hän totesi, että paksummalla lasituksella pönttöjä tekeviä ei taida enää montaa olla. Ei ainakaan IDO ole tehnyt enää pitkään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista.
Jonnet ei muista.
Rakensin 90 luvulla tämän okt jossa asun vieläkin ja onneksi tuli laitettu silloin Arabian wc istuimet (ne pöntöt) ovat kestäneet hyvin aikaa ja 💩. Ja älkää käyttäkö mitään muuta kuin siihen suunniteltua harjaa ja aineita, karhunkieli, wimit yms tuhoavat lasituksen pikku hiljaa. Harjaa ja wc ankkaa riittävän usein.
Vierailija kirjoitti:
Olen laittanut konetiskitabletin yöksi ja vetänyt , päälle fairy astianpesunesteellä kunnon pesu. Kyllä lähtee. Pesen muuten kin kerran tai useammin pöntön ja lavuaarin.
Olen tehnyt samaa, laittanut konetiskitabletin yöksi. En uskalla kertoa kenellekään, pelkään että se muovi jää putkistoon ja tulee joskus yllätyksenä silmille :(
Hiero kumihanskan kanssa karhunkielellä.