Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaiset asiat ovat erityisen keskiluokkaisia?

Vierailija
29.03.2026 |

Saa ehdottaa. Yläpeukku jos olet samaa mieltä, alapeukku jos olet eri mieltä.

Kommentit (225)

Vierailija
21/225 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seksi lähetyssaarnaaja-asennossa

Tantraseksi

Tuo on perseenhajuisten hörhöjen ja vassareiden juttu.

Vierailija
22/225 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vene, omakotitalo, mökki, farmari / maasturimallin premium auto esim Audi tai Bmw.

Eikö nuo ole varakkaiden juttuja? Ei keskiluokan. Olen itse vakaope ja mies DI eikä ole tuollaisiin juttuihin varaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/225 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vene, omakotitalo, mökki, farmari / maasturimallin premium auto esim Audi tai Bmw.

Eikö nuo ole varakkaiden juttuja? Ei keskiluokan. Olen itse vakaope ja mies DI eikä ole tuollaisiin juttuihin varaa.

Mihin teidän rahat menee? Ei varaa autoon tai mökkiin? Duunareillakin on nuo!

Vierailija
24/225 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasuminen ja asuntolaina, perinnön saanti, säästäminen ja sijoittaminen, kouluttautuminen yliopistossa. Lapsilla maksulliset harrastukset. Lukeminen harrastuksena. Kulttuurimatkustelu, avioliitto, ydinperhe. 

Vierailija
25/225 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Pennuilla kalliit urheilu- ja musiikkiharrastukset

- Koulushoppailu

- Se, että tietämys suomen etnisisitä vähemmistöistä on tasoa, että niitä vähemmistöjä on olemassa, mutta niiden kanssa ei olla missään tekemisissä

- BYPIAS -tyylisten rytkyjen shoppailu muka ihanissa liikkeissä, joissa on tukittu pampaheinää joka nurkkaan koristeeksi

Vierailija
26/225 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä asumiseen. Eikä täällä asuta omakotitalossa ilman lottovoittoa tai isompaa perintöä.

Vierailija
27/225 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaan velkaa tappiin, että saadaan näytettyä menestyviltä. Se on pakko nih!

Vierailija
28/225 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peitetty ahdistus joka asiasta. 

Vierailija
29/225 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh? Nuo nimenomaan ovat tavallisia keskiluokkaisia juttuja. 

Varakkailla on sitten viinitila keskieuroopassa ja autokin jotain ihan muuta kuin Audi tai BMW. 

Vierailija
30/225 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varakkailla on sitten viinitila keskieuroopassa ja autokin jotain ihan muuta kuin Audi tai BMW. 

Varakkaat asuu siellä Keski-Euroopassa.

Vierailija
31/225 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talo pellolla ja pihassa palju. 

Vierailija
32/225 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisen tutkinnon tekeminen/opiskelu avoimessa yliopistossa sivistyksen vuoksi

Ohis. Eihän tuo ole mahdollsita, vaikka rahaa olisi enemmänkin- - Tarkoitan, että ei avoimessa yliopistossa voi suorittaa tutkintoa. Ja jos ei ole vasta kirjoittanut ylioppilaaksi ja saanut laudatur riviä kokoon niin voi jäädä haaveeksi sisään pääsy kaikkein suositummille aloille. 

Vierailija
33/225 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, kyllä ne viinitilat edellyttävät jo rikkautta ja miljonääriluokkaa. Keskiluokkainen perhe asuu Helsingissä ihan tavallisessa kerrostalossa, perheasunnossa ja jos auto on, se ei välttämättä ole mikään Audi. Kaupunkikeskiluokalle on tyypillistä, että autoa ei välttämättä edes ole. Meillä on, mutta vanha Scoda, koska ei tarvita autoa mitenkään pakollisesti. 

Vierailija
34/225 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä asumiseen. Eikä täällä asuta omakotitalossa ilman lottovoittoa tai isompaa perintöä.

Minun tuntemiltani keskiluokkaisilta nuo asiat kyllä löytyvät. Asunto Larussa, Audi ja mökkihän ovat sitä keskiluikkaisuuden ydintä. 

Vierailija
35/225 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otetaan velkaa tappiin, että saadaan näytettyä menestyviltä. Se on pakko nih!

Tämä on itse asiassa todella työväenluokkaista. Omaisuus saattaa olla kiinni ulkoisissa asioissa ja kotona on suurinpiirtein sänky ja tuoli. Keskiluokkaisen velanotto on luokkaa opintolaina ja asuntolaina ym. fiksuja valintoja. Alemmilla sosiaaliluokilla on puolestaan autolainaa, kulutusluottoa ym. vähemmän fiksua.

Vierailija
36/225 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auto on vanha Golf mökkiä ei ole eikä varaa hankkia tai ylläpitää. Vuokralla asumme ja säästämme omistusasuntoon.  Vanhemmilta ei olla kumpikaan saatu mitään eikä saada. Kaksi lasta. 

En tunne pk seudulla ketään kuka olisi ostanut mökin alle 50 vuotiaana, ne mökit joita ihnisillä on ovat perittyjä tai vanhempien mökkejä. 

Vierailija
37/225 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, kyllä ne viinitilat edellyttävät jo rikkautta ja miljonääriluokkaa. Keskiluokkainen perhe asuu Helsingissä ihan tavallisessa kerrostalossa, perheasunnossa ja jos auto on, se ei välttämättä ole mikään Audi. Kaupunkikeskiluokalle on tyypillistä, että autoa ei välttämättä edes ole. Meillä on, mutta vanha Scoda, koska ei tarvita autoa mitenkään pakollisesti. 

Sä nyt taidat sekoittaa keskiluokan duunareihin. Sinä kuvailet tavallisia duunareita. Keskiluokalla on hyvin varaa niihin audeihin ja mökkeihin. 

Keskiluokkainen ja keskituloinen eivät myöskään ole sama asia. 

Vierailija
38/225 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisen tutkinnon tekeminen/opiskelu avoimessa yliopistossa sivistyksen vuoksi

Ohis. Eihän tuo ole mahdollsita, vaikka rahaa olisi enemmänkin- - Tarkoitan, että ei avoimessa yliopistossa voi suorittaa tutkintoa. Ja jos ei ole vasta kirjoittanut ylioppilaaksi ja saanut laudatur riviä kokoon niin voi jäädä haaveeksi sisään pääsy kaikkein suositummille aloille. 

Olin hieman epäselvä, tarkoitin kauttamerkillä "tai". Keskiluokkaiset ystäväni opiskelevat toista tai kolmatta tutkintoaan ihan tutkinto-opiskelijana TAI tekevät jo suoritetun yliopistotutkintonsa lisäksi avoimia yliopisto-opintoja ilman tutkintotavoitetta ja nimenomaan sivistyksen vuoksi, ei uralla etenemisen takia.

Vierailija
39/225 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun tuntemiltani keskiluokkaisilta nuo asiat kyllä löytyvät. Asunto Larussa, Audi ja mökkihän ovat sitä keskiluikkaisuuden ydintä. 

?

Olet sekoittanut ylemmän keskiluokan ja taviskeskiluokan. 

Mies valmistuu tohtoriksi ensi vuonna mutta ei se hänestä varakasta tee.

Vierailija
40/225 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

?

Olet sekoittanut ylemmän keskiluokan ja taviskeskiluokan. 

Mies valmistuu tohtoriksi ensi vuonna mutta ei se hänestä varakasta tee.

Ei. Sä tunnut ajattelevan, että keskiluokkaisuus on sama asia kuin keskituloisuus. Ne eivät ole sama asia.