Miksi et syö silakkaa?
Vain 5% kalastetusta silakasta päätyy meidän ruokapöytiin.
Sen sijaan kansa popsii kasvatettua kirjolohta, norjan lohta, tonnikalaa, siipikarjaa tai punaista lihaa kaikki ekologisesti vähemmän kestäviä vaihtoehtoja kuin kotimainen silakka.
Silakka on rannikon suomalaisten perinteistä perusruokaa. Pitäisikö lopettaa se kuninkaiden larppaaminen ja syödä sitä mitä luonto oikeasti tarjoaa?
Kommentit (18)
Pienistä kaloista saa liikaa puriinia ja kihdin. Parempi syödä lohta.
Lohihan ei ole mitään kuninkaiden ruokaa vaan ennen vanhaan sitä pistettiin pöytään rengeille. Oli jopa laki montako kertaa viikossa sai korkeintaan lohta rengeille syöttää.
Huvipuistohullu kirjoitti:
En syö kalaa juuri ollenkaan
Kala on aivoruokaa - voisit olla vähemmän hullu.
Joskus oli silakoita joilla ei ollut silmämunia saasteiden takia. Siihen loppui minun silakan syöntini. Lohta en syö, kun niille syötetään paljon lääkkeitä ja jopa koiran paskaa. Muikkuja ei täällä saa kuin vanhoina. Muut kalat maksaa yli sietokyvyn. Olen siis lopettanut kalojen syönnin ja voin silti loistavasti. En edes kaipaa niitä ruuakseni.
Syön silloin kun sitä on saatavilla.
Aha.
Vierailija kirjoitti:
Lohihan ei ole mitään kuninkaiden ruokaa vaan ennen vanhaan sitä pistettiin pöytään rengeille. Oli jopa laki montako kertaa viikossa sai korkeintaan lohta rengeille syöttää.
Miten se liittyy tähän päivään?
Vierailija kirjoitti:
Kala on aivoruokaa - voisit olla vähemmän hullu.
Miksi olisin vähemmän, ku voin olla enemmän 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liittyy siten että AP väitti meidän larppaavan kuninkaita kun syömme lohta emmekä silakkaa.
Syön vaihdellen eri kaloja. Norjan lohta, silakkaa, järvikaloja, ja kampelaa, ym. muita merikaloja. Myös rapuja, etanaa
Kalaa yhtä usein kun lihaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän ilmeisesti tarkoitti noihin aloituksen nimityksiin liittyen. -sivusta
Vierailija kirjoitti:
Joskus oli silakoita joilla ei ollut silmämunia saasteiden takia. Siihen loppui minun silakan syöntini. Lohta en syö, kun niille syötetään paljon lääkkeitä ja jopa koiran paskaa. Muikkuja ei täällä saa kuin vanhoina. Muut kalat maksaa yli sietokyvyn. Olen siis lopettanut kalojen syönnin ja voin silti loistavasti. En edes kaipaa niitä ruuakseni.
Perehdy suomalaisen kirjolohen kasvatukseen.
Sitä on hyvin harvoin myynnissä näillä seuduilla, eikä silloinkaan tuoreena.