Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kukaan ei ole ilmoittanut tulevansa lapsen syntymäpäiväjuhliin

Vierailija
27.03.2026 |

Sydän itkee verta lapsen puolesta. Lapsen kaverisynttäreille on kutsuttu kymmenkunta lasta. Kutsu laitettiin whatsapp-ryhmässä oleville huoltajille yhteisesti. Kukaan ei vastannut kutsuun mitään, pari vain laittoi peukun kutsulle. Pari kutsua laitoin päiväkodin lokeroihin, mutta vanhemmat eivät ole ottaneet niitä mukaan.

Pahoin pelkään, että lapsen synttäreille ei ole tulossa vieraita. Olen yrittänyt varovaisesti sanoa lapselle, että kaikki kutsutut eivät aina pääse. Lapsi itsekin on pohtinut, tuleeko syntymäpäiville ketään. Surettaa ihan valtavasti lapsen puolesta, jos vieraat jättävät tulematta.

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan koittaa lapselle tuttuja naapuruston lapsia hommata sinne juhliin. Ja ihan hyvin olet lapselle asian selittänyt, eipä siinä muuta oikein voi, jos ei ketään tule.

Itselleni ei järjestetty koskaan mitään syntymäpäiväjuhlia lapsena, johon olisi kutsuttu joku. Ihan olen selvinnyt siltikin. Aikuisenakaan en ole synttäreitäni juhlinut, kun ei sellaiseen koskaan lapsena totutettu. Syntymäpäivä on kyllä aina huomioitu perheen taholta, mutta juhlia ei ole ollut. Ei edes tasakymmenvuosina.

Vierailija
82/101 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai teillä nyt on edes sukulaisia, naapureita ja jotain tuttuja, joilla on myös lapsia? Kutsu nyt edes heidät, että joku tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yhden lapsen synttärit sattuivat juuri loma-aikaan, sekä me että muut olivat matkoillaan ja mökeillään. Koskaan ei hänelle järjestetty kaveri - eikä sukulaissynttäreitä. Eipä näytä kärsineen, kavereita on  ja harrastuksia, opiskelu sujuu ja muutenkin elämä mallillaan.  Turhaa hössötystä nuo lasten synttärit .

Oletteko kysyneet lapselta? Itse olen syntynyt joulun tienoilla ja pikkuveli kesällä, joten arvatkaa, kumpi sai aina omat juhlat ja enemmän lahjoja. Kysyikö joku joskus multa itseltäni, olisinko halunnut jotakin vai pitänyt vain turhana hössötyksenä? Traumatisoitunut en ole, ja ikääkin on jo 50, mutta kyllä se vain pienen mielen pohjalle jäi, ettei ollut samanarvoinen kuin sisarus, kun oli vain sattunut syntymään "väärään" aikaan.

Vierailija
84/101 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan lapsen mahdolliset isovanhemmat, kummit, vanhempien sisarukset, lapsen serkut ja muut tärkeät ihmiset kuitenkin kutsuttu juhlimaan?

No ei niitä samaan aikaan kutsuta, hei haloo

Mitä ihmettä höpötät? Eri ryhmille kullekin omat juhlat, vai? 😂

Vierailija
85/101 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä lasten synttärit ja siihen liittyvät kuviot on aika hyvä kurkistusikkuna suomalaisten yhteisöllisyyden rakenteeseen tai rakenteiden puuttumiseen. Hajonneita perheitä jatkuvaa muuttoa,isovanhemmat satojen kilometrien päässä,kaverisuhteet lyhytaikaisia ja pinnallisia.

Ja lapsiluku pienenee: oma kummilapseni on vanhempiensa ainut lapsi, kummankaan vanhemman sisaruksilla ei ole lapsia, ja myös molemmat kummit ovat lapsettomia.

Vierailija
86/101 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me veimme kaupasta valmiskakun, keksejä ja viinirypäleitä päiväkotiin ja lapsi juhli synttärinsä siellä. Kaikki kaverit olivat paikalla. Lasten allergiat huomioin tarjoiluissa. Ja kaikissa tarjottavissa oli kaupan tuoteselosteet.

Ei noille pienille kannata synttäreitä kotona pitää, koska niihin pitäisi kutsua melkein vanhemmat mukaan. Harva uskaltaa jättää lapsensa jonkun ventovieraan vahdittavaksi. Se on mielestäni ihan ymmärrettävää. 

Ei nykyään saa päiväkotiin tuoda herkkuja. Eikä siitä mitään tulisi jos me päiväkodin työntekijät joutuisimme vetämään jokaisen yli 20 lapsen synttärit päiväkodissa. Kyllä syntymäpäivien pitäminen kuuluu kodin ja vanhempien vastuulle. Toki päiväkodissa muistetaan päivänsankareita kortilla ja laululeikeillä mutta ei me mitään varsinaisia herkuttelusynttäreitä emännöidä sentään.

T.eräs varhaiskasvatuksen opettaja 

Onneksi et ole töissä meidän päiväkodissa. Siellä ei ole mikään ongelma, että vanhemmat tuovat tarjoiluja, joissa on kaupan tuoteselosteet. Ovat ilmeisesti niitä korkeakoulutettuja hoitajia, jotka osaavat myös lukea. 

No tämä linjaus herkkujen suhteen ei ole oma päätökseni vaan koko kunnan linjaus. Ja mielestäni hyvä linjaus. Lapset olisivat sokerista villeinä useita kertaa kuukaudessa ja millä sen tarpeellisuuden järkevästi perustelisi. Ja tämmöinen tapa asettaisi perheet eriarvoiseen asemaan, kun kaikilla ei olisi varaa kustantaa koko ryhmälle allergiat huomioiden tarjoiluja. Ja osalla lapsista on niin vakavia allergioita, että en uskaltaisi tarjoilla muiden vanhempien tuomia (vaikkakin kaupan paketeissa olevia) herkkuja, sillä siinä hälinässä lukiessa pelkäisin että tuote pian kuitenkin sisältää jotain sopimatonta. On lapsia, jotka eivät voi olla edes saman pöydän ääressä missä on esim maitotuotteita.

Paljon turvallisempaa on olla tarjoilematta herkkuja päiväkodissa. Tervetuloa tekemään tätä työtä niin äkkiä voisi mielesi muuttua päiväkodissa järjestettävien synttärikemujen suhteen. Kyllä se synttärikortti ja laululeikit vaan on paljon järkevämpi tapa muistaa synttärisankareita.

T.Se sama varhaiskasvatuksen opettaja 

Vierailija
87/101 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä lasten synttärit ja siihen liittyvät kuviot on aika hyvä kurkistusikkuna suomalaisten yhteisöllisyyden rakenteeseen tai rakenteiden puuttumiseen. Hajonneita perheitä jatkuvaa muuttoa,isovanhemmat satojen kilometrien päässä,kaverisuhteet lyhytaikaisia ja pinnallisia.

Tämä on ihan totta. Ja sitten nämä epäluuloisuudet ja sisäpiirit joillakin vanhemmilla. Kyllä minä ainakin vein lapseni päiväkoti-ikäisenä kaikkiin synttärijuhliin, jos kutsu tuli. Ei ollut mitään väliä kuinka "hyvä kaveri" oli tai tunsinko vanhempia. Lapsihan sinke oli kutsuttu ja siinäpähän tutustuu. Enkä todellakaan tupannut itseäni mukaan, vaan toivotin ovelta "leppoisia hetkiä" äidille ja laitoin oven kiinni. Toki tilanne olisi ollut toinen aremman lapsen kanssa. 

Nyt myöhemmin olen oppinut, että juhliin on varmimmin tulijoita, jos ne järjestetään jossain iän mukaisessa sisähuvipuistossa tai vastaavassa toimintapaikassa. Kalliiksi ne tulee, mutta lapset itse haluavat tulla niihin ja yhtäkkiä lapsella on useita bestiksiä tyrkyllä. Tämä on tietysti harmi, jos synttäreistäkin on tulossa rahareikä, joihin kaikilla ei ole varaa. 

Vierailija
88/101 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan lapsen mahdolliset isovanhemmat, kummit, vanhempien sisarukset, lapsen serkut ja muut tärkeät ihmiset kuitenkin kutsuttu juhlimaan?

No ei niitä samaan aikaan kutsuta, hei haloo

Mitä ihmettä höpötät? Eri ryhmille kullekin omat juhlat, vai? 😂

No ei ainakaan omassa lähi- ja tuttavapiirissä ole koskaan kutsuttu kummeja ja sukulaisia samaan aikaan kuin lapsen kavereita.

Vierailija
89/101 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

yhden lapsen synttärit sattuivat juuri loma-aikaan, sekä me että muut olivat matkoillaan ja mökeillään. Koskaan ei hänelle järjestetty kaveri - eikä sukulaissynttäreitä. Eipä näytä kärsineen, kavereita on  ja harrastuksia, opiskelu sujuu ja muutenkin elämä mallillaan.  Turhaa hössötystä nuo lasten synttärit .

Oletteko kysyneet lapselta? Itse olen syntynyt joulun tienoilla ja pikkuveli kesällä, joten arvatkaa, kumpi sai aina omat juhlat ja enemmän lahjoja. Kysyikö joku joskus multa itseltäni, olisinko halunnut jotakin vai pitänyt vain turhana hössötyksenä? Traumatisoitunut en ole, ja ikääkin on jo 50, mutta kyllä se vain pienen mielen pohjalle jäi, ettei ollut samanarvoinen kuin sisarus, kun oli vain sattunut syntymään "väärään" aikaan.

Sama. Itsekin olen syntynyt joulun aikaa ja monesti mulle annettiin yhteinen joulu, ja synttärilahja, kun ne on niin kätevästi lähekkäin. Ei tuntunut kivalta

Vierailija
90/101 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. Itsekin olen syntynyt joulun aikaa ja monesti mulle annettiin yhteinen joulu, ja synttärilahja, kun ne on niin kätevästi lähekkäin. Ei tuntunut kivalta

Sama kokemus minullakin. Eikä se sitten jäänyt vain niihin syntymäpäiviin, vaan jatkui muissakin asioissa. Esim. kun muutin omilleni niin minun ensimmäiseen kotiini vanhemmat eivät ostaneet yhtään mitään. Sisarusten kanssa mentiin huonekaluliikkeeseen ja ostettiin koko sisustus ja vanhemmat maksoivat tietysti. Joku lapsi tarvitsee, toinen ei. 

Vierailija
91/101 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut tuota ongelmaa, olen kutsunut lapsen päiväkotikavereita ihan naamatusten vanhemmille kutsun ojentaen ja kertoen, että muutettiin kesällä, nyt syyskuussa on synttärit eikä meillä oikein ole vielä kaveripiiriä täällä, mutta meidän Elda toivoisi kovasti, että teidän Lumi pääsisi synttäreille. Ja kas, kaikki 3 kutsuttua lasta tulivat. Ei käynyt edes mielessä kutsua koko päiväkotiryhmää.

Vierailija
92/101 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me veimme kaupasta valmiskakun, keksejä ja viinirypäleitä päiväkotiin ja lapsi juhli synttärinsä siellä. Kaikki kaverit olivat paikalla. Lasten allergiat huomioin tarjoiluissa. Ja kaikissa tarjottavissa oli kaupan tuoteselosteet.

Ei noille pienille kannata synttäreitä kotona pitää, koska niihin pitäisi kutsua melkein vanhemmat mukaan. Harva uskaltaa jättää lapsensa jonkun ventovieraan vahdittavaksi. Se on mielestäni ihan ymmärrettävää. 

Ei nykyään saa päiväkotiin tuoda herkkuja. Eikä siitä mitään tulisi jos me päiväkodin työntekijät joutuisimme vetämään jokaisen yli 20 lapsen synttärit päiväkodissa. Kyllä syntymäpäivien pitäminen kuuluu kodin ja vanhempien vastuulle. Toki päiväkodissa muistetaan päivänsankareita kortilla ja laululeikeillä mutta ei me mitään varsinaisia herkuttelusynttäreitä emännöidä sentään.

T.eräs varhaiskasvatuksen opettaja 

Onneksi et ole töissä meidän päiväkodissa. Siellä ei ole mikään ongelma, että vanhemmat tuovat tarjoiluja, joissa on kaupan tuoteselosteet. Ovat ilmeisesti niitä korkeakoulutettuja hoitajia, jotka osaavat myös lukea. 

Meillä on kaikissa kaupungin päiväkodeissa ehdoton herkkukielto! Vanhemmat eivät saa tuoda mitään tarjottavia siksi, että varhaiskasvatuksen henkilöstöä ei voi laittaa vastuuseen siitä, mitä on tarjolla ohi keskuskeittiön. Lukutaitoisia olemme toki, mutta läheskään kaikilla vanhemmilla ei ole ymmärrystä siitä, miten hankkia tarjottavat, jotka sopivat ihan jokaiselle lapselle eikä niin, että ryhmästä 2-5 joutuu olemaan ilman herkkuja allergiansa takia. Lisäksi meillä ei ole erikseen tarjoiluhenkilökuntaa ja säilytystiloja, jotta voisimme  huolehtia ylimääräiset tarjottavat sivuun, pakata ne ja antaa vanhemmalle mukaan päivän päätteeksi.

Meillä on onnittelulaulu, kortti ja päivänsankari saa valita, minkä laulun laulamme tämän lisäksi. Hyvin on kelvannut lapsille, vaikka osa vanhemmista haluaakin lähes väkisin kantaa kaikille edes herkkupussin jaettavaksi. Ei käy!

Vierailija
93/101 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysele ihan reippaasti perään, se on ihan normaalia toimintaa. Laita näin: "Hei! Kysyisin vielä että onko Janika-Petteri osallistumassa Veeti-Adeliinaan synttäreille päivänä x.x., mietimme täällä tarjoilujen määriä. Kiitos etukäteen! Yt Veeti-Adeliinan äiti". Ei mitään turhaa anteeksipyytelyä tai numeron tekemistä tästä asiasta, itse ainakin ymmärtäisen moisen viestin. Tsemppiä!

Vierailija
94/101 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsella ei ole kavereita, vanhemmilla ei ole kavereita -miksiköhän.

Sellaista elämä on. 

Vierailija
95/101 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysele ihan reippaasti perään, se on ihan normaalia toimintaa. Laita näin: "Hei! Kysyisin vielä että onko Janika-Petteri osallistumassa Veeti-Adeliinaan synttäreille päivänä x.x., mietimme täällä tarjoilujen määriä. Kiitos etukäteen! Yt Veeti-Adeliinan äiti". Ei mitään turhaa anteeksipyytelyä tai numeron tekemistä tästä asiasta, itse ainakin ymmärtäisen moisen viestin. Tsemppiä!

Meilläkin näitä muistutuksia tulee aina välillä, hyvin muotoiltuna en näe noissa ongelmia. Kiireessä unohtuu väillä vastata viimeiseen ilmoittautumispäivään mennessä, jos ei tee sitä heti kutsun saatuaan. Yritetään käydä kaikilla synttäreillä, mutta joskus aina tulee este (sairaus tai matka/muu meno). Tsemppiä AP:lle.

Vierailija
96/101 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi pientä! Kutsuthan joitain lapselle tärkeitä aikuisia edes paikalle, vaikka olikin alunperin tarkoitus olla kaverisynttärit. Tuo on ihan kamalaa, jos lapsi ajattelee, ettei ketään kiinnosta.

Lapsella ei valitettavasti ole läheisiä aikuisia ihmisiä. Yksi oli, mutta hän ilmoitti, ettei enää kiinnosta olla perheemme kanssa tekemisissä. Lapsi on kysellyt tämän aikuisen perään. Ystäviäkään meillä ei asuinseudullamme ole.

Joitakin ns. etäisempiä tuttuja aikuisia on (työkavereitani), mutta eivät he yhtään ymmärtäisi, jos kutsuisin heidät lapseni synttäreille. Ihmettelisivät vain, eikö teillä ole ystäviä.

Ap

Missä asutte, minkä ikäinen lapsi? Me voimme tulla, jos asumme lähimainkaan, jos taapero ja äiti kelpaa kutsuvieraaksi  :)

Vierailija
97/101 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan jää trauma tästä hirvittävästä epäkohdasta elämässä. Lapsi tuntee olonsa syrjäytyneeksi lopun ikäänsä. Eikö olekaan minäminäminä?

Vierailija
98/101 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ollut tuota ongelmaa, olen kutsunut lapsen päiväkotikavereita ihan naamatusten vanhemmille kutsun ojentaen ja kertoen, että muutettiin kesällä, nyt syyskuussa on synttärit eikä meillä oikein ole vielä kaveripiiriä täällä, mutta meidän Elda toivoisi kovasti, että teidän Lumi pääsisi synttäreille. Ja kas, kaikki 3 kutsuttua lasta tulivat. Ei käynyt edes mielessä kutsua koko päiväkotiryhmää.

Itse en ole nähnyt kertaakaan lapsemme päiväkotikavereiden vanhempia tässä 2 vuoden aikana kun lapsi ollut päiväkodissa! Ei osuta koskaan yhtä aikaa viemään tai hakemaan. 

Nyt tulisi kyllä ajankohtaiseksi alkaa jotakuta kutsumaan kun lapsi täyttää 4 ja ajattelin ekoja ns kaverisynttäreitä järkätä, tosin ehkä ihan vaan lähipuistoon ja ruokailu piknik tyyppisesti pientä purtavaa. 

Pitää varmaan jättää lokeroon yhteystietoja pikku hiljaa ja pyytää vastausta whatsapilla, niin siinä saa yhteystiedot samalla ja kuittauksen pääseekö vai ei.

Vierailija
99/101 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me voidaan tulla. Meillä kyllä lapsen synttäreille on tullut sen 10 kaveria, mutta ei yhtään vastavuoroista kutsua. Minun kaveri piti sitten koiralleen synttärit jotta lapsi sai edes yhdet synttärit.

100/101 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksesta tulee jostain syystä kummallinen deja vu -ilmiö, aivan kuin olisin lukenut saman aloituksen täältä joskus aiemminkin... Ihan sama mitä ehdottaa, mikään ei ole mahdollista, koska (syy X).

No se on tämä yksi ja sama Ap joka tekee aina näitä tarinoita tänne. Jo ekasta vastauksesta tunnistaa.

🇺🇦🇮🇱

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi