Kertokaa millaista on asua korvessa!
Kävimme katsomassa ihanaa taloa. Lähimpään kauppaan 5km,lähimpään kaupunkiin 20km. Naapureihin ei näköyhteyttä. Maisemana pelkkää metsää ja peltoa.
Kommentit (14)
mutta oma lapsuudenkotini ollu 20 km päässä taajamasta - tosiaan naapureita kyllä siis sukulaisia ihan lähellä.. Kyllä pitää joitain kyläpaikkoja kuiten olla suht lähellä. Turvallisempi olokin sitten!
Lapset saavat juosta miten sattuu. Metsäretkiä ja pyöräilyä ilman pelkoa. Minä olen pihalla vaikka bikineissä jos huvittaa eikä kukaan töllää! Pidämme grillijuhlia ja istumme terassilla yöhön asti joskus. Musiikkia saa soittaa niin kovaa kun haluaa. Mopoilla saa päristellä..
-Boheemiperhe-
Vauvaa voi nukuttaa terassilla ilman että tarvitsee pelätä mitään hörhöjä, naapurit eivät häiritse eivätkä häiriinny lasten äänistä. Koiran kanssa voi tehdä metsälenkkejä ja kuunnella linnunlaulua... Minua ei ainakaan täältä saa enää takasin kaupunkiin.
maalla on mukavaa!
plussat:
- voin käydä vaikka alasti hakemassa postin, naapuri tosin voi nähdä kiikareilla tilanteen ..
- voi tehdä mitä huvittaa ja milloin huvittaa, ketään ei häiritse. tosin raketteja ei mielellään räjäytellä naapurin navettaan päin, lehmät häiriintyy.
- aah rauhaa! ei tarvitse verhoja sulkea ihmisten takia. lasten kanssa pihalla ei tarvitse varoa autoja ja metsä on vieressä.
- koira voi olla vapaana pihalla, ehkä kerran kuukaudessa on kiinni hetken aikaa.
miinuksia:
- etukäteen suunnittelu, jos maito loppuu ei vain sen takia viitsi kauppaan lähteä.
- ei puistoja, joissa voisi tavata muita vanhempia.
- pitkät matkat, meillä tarvitaan kaksi varmasti toimivaa (!) autoa.
- traktori pakollinen lumen auraamisen takia ja kesällä tien tasaamiseen.
En muuttaisi takaisin kaupunkiin, vaikka siellä olen kasvanut.
- turvattomuus, kamala tunne olla keskellä " ei mitään" , jossa vaan metsää ja peltoa, saa pelätä, että joku hullu(t) tulee.
- ei mitään tekemistä
- pikkulapset viihtyy, mutta entä isommat? Ei kavereita lähellä, aina saa kuljettaa lapsia johonkin jos haluaa tavata kavereita, samoin urheiluharrastukset ym. aina lapset kuljetettava
- pitkät koulumatkat lapsilla, samoin se kaverien puute
- olet sidottu autoon, joka paikkaan pitää mennä autolla, kauppaostokset on tehtävä isoina satseina, sitten kun jotain unohtuu niin ei noin vain lähdetäkään kauppaan
- ystävien puute siellä korvessa
En ikinä muuttaisi!
Vierailija:
Kävimme katsomassa ihanaa taloa. Lähimpään kauppaan 5km,lähimpään kaupunkiin 20km. Naapureihin ei näköyhteyttä. Maisemana pelkkää metsää ja peltoa.
seuraa päivittäin. Toisekseen säälittää, jos lapset eivät saa leikkiä ikätovereidensa kanssa. Mielestäni lapsi tarvitsee kavereita - muitakin kuin oman perheen sisarukset.
Itse olen kotoisin korvesta (20 km keskustaan, kauppaan ja yläasteelle, ala-asteelle 5 km). Meillä ei ainakaan ikinä ollut lapsena tekemisen puutetta, vaikka kaverit asuivatkin 2-5 kilometrin päässä niin mitään ongelmaa ei ollut: iltapäivisin oltiin aina jonkun kotona tai kerhossa, vanhemmat hakivat töistä tullessaan. Kesäisin pyöräiltiin, ei vanhempia siihen tarvita. Oli turvallista pyöräillä metsäteitä, ei tullut autoja vastaan.
Nyt asun itse korvessa: kyläkauppaan ja ala-asteelle 4 km, keskustaan 20 kilometriä. Perjantaisin käyn kaupassa töistä tullessani (monta kassillista, koko viikon ruuat, edellyttää isoa pakastinta) ja viikolla täydennetään kyläkaupasta. Kesällä käydään pyörällä kaupassa ja lapset menevät pyörällä kavereiden luo.
Kylällä on kerhoja, jumppaa ja tuttavia saa kun vain uskaltaa lähteä mukaan. Lapsien kannalta on turvallista kun omalla pihalla voi touhuta kaikenlaista ja viikonloput on rauhoitettu perheelle. Isompana pääsevät linja-autolla yläasteelle ja 15 ikävuoden jälkeen voivat kulkea keväästä syksyyn mopolla tai skootterilla kavereiden luona. Viikonlopun kemuihin pääsevät bussilla joka kiertää keräämässä lauantaisin nuoria diskoon.
Kysymys on vain siitä mihin on tottunut.
Meiltä on 17km lähimpään kauppaan ja 60km lähimpään kaupunkiin. Eikä edes tunnu, että korvessa asuttaisiin. Naapureita ei ole montaa, lähimmät parinsadan metrin päässä.
Lähemmäs kaupunkia tai kirkonkylää en haluaisi enää muuttaa!
asuimme noin 5 vuotta maalla, mies paljon töissä, iso piha..... talvella tein yksin melkein aina lumityöt kesällä ajelin nurmikot, lapsi tuli, ei kavereita äidillä lähellä, olo oli todella yksinäinen, piti lähtemällä lähteä autolla puistoon, kerhoon, kauppaan, kuntosalille....l. vaati paljon etukäteissuunnittelua ettei olisi tullut " turhaa" ajoa, koiran kanssa lenkkeily samoja teitä pitkin alkoi kyllästyttää
hyviä puoliakin toki oli: ei tarvinnut verhoja ikkunan eteen, pystyi kesäisin olemaan pihalla bikineissä, oma rauha ja linnunlaulu.
nyt asutaan paritalossa rauhallisella alueella, kauppaan reilu 1km, ihanaa kun voi kävellä kauppaan, puistoon, kirjastoon ym. lapsikin saanut kavereita läheltä.. en muuttaisi takaisin maalle, tämä vain oma mielipiteeni
Vierailija:
asuimme noin 5 vuotta maalla, mies paljon töissä, iso piha..... talvella tein yksin melkein aina lumityöt kesällä ajelin nurmikot, lapsi tuli, ei kavereita äidillä lähellä, olo oli todella yksinäinen, piti lähtemällä lähteä autolla puistoon, kerhoon, kauppaan, kuntosalille....l. vaati paljon etukäteissuunnittelua ettei olisi tullut " turhaa" ajoa, koiran kanssa lenkkeily samoja teitä pitkin alkoi kyllästyttäähyviä puoliakin toki oli: ei tarvinnut verhoja ikkunan eteen, pystyi kesäisin olemaan pihalla bikineissä, oma rauha ja linnunlaulu.
nyt asutaan paritalossa rauhallisella alueella, kauppaan reilu 1km, ihanaa kun voi kävellä kauppaan, puistoon, kirjastoon ym. lapsikin saanut kavereita läheltä.. en muuttaisi takaisin maalle, tämä vain oma mielipiteeni
On ihan oma rauha, pihalla voi olla vaikka alasti ja miehet käy
pissalla pihalla. Pianoa saa soittaa vaikka yöllä eikä tule kukaan naapuri häirityksi. Luonnossa voi olla mielin määrin, on metsäpolkua, marjamaata ym.
Mutta ilman autoa on vaikea tulla toimeen, no, ehkäpä 5 km kauppaan voisi kulkea joskus pyörälläkin. Itselläni on 12 km kauppaan. Monena kesänä olen kulkenut tuon 12 km täihin pyörällä.
Kaikki kaupassa ja harrastuksissa käynnit on suunniteltava hyvin, ettei tule turhia kulkemisia, niputetaan ja sovitellaan. Aikansa kuljetat lapsia sinne ja tänne, sitten kun ensimmäiset alkavat saada ajokortteja, kyytiralli helpottaa.