Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kevään suuri puutarhakeskustelu 🌻

Vierailija
27.03.2026 |

Tähän ketjuun vinkit, kysymykset, tekemiset ja muutkin puutarhan hoitoon liittyvät asiat.

Itsellä kausi on jo alkanut, mutta saattaa vielä takatalvi iskeä, joten vielä ei oo muuta kuin multaa levitelty, oksia silputtu lehtikompostorin pohjaksi. Seuraavaksi 2mx2mx1.5m lehtikompostorin kääntö mullasta tyhjennettyyn kehikkoon. Monta kuutiota hyvää multaa syntyi kahdessa vuodessa lehtikompostorissa, mihin sotken aina käännön yhteydessä ruokakompostorin sisällön 🙂

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon vaimon pyynnöstä pissannut kohta kolme 10L kanisteria täyteen. Hän sanoi että virtsa on erittäin hyvää lannoiketta perennoille ja toimii hyvänä herätteenä komposteille. EN USKONUT, mutta googletin ja totta se oli, joten olen nyt reilun 2kk pissaillut 10L muovipönttöihin aina kun oon ollut kotona. Tekoälyn mukaan meidän lehtikompostoriin pitäisi pissata noin 520L että olisi optimi, mutta siihen en nyt ala 🤣

M48

Olisko linkkiä että tuo oikeasti toimii eikä tapa kasveja?

Ei tapa:

Virtsa eli kultavesi on typpipitoista, ilmaista ja tehokasta lannoitetta puutarhaan. Se sopii parhaiten koristekasveille, nurmikolle ja kompostin herätteeksi, laimennettuna myös hyötykasveille. Laimenna virtsa vedellä suhteessa 1:2 tai 1:3 (1 osa virtsaa, 3 osaa vettä) ja vältä sen käyttöä kasvukauden lopulla, jotta kasvit ehtivät talvehtia. 

Mutsimedia +4

Käyttöohjeet ja vinkit:

Laimennus: Sekoita 1 osa virtsaa 2-3 osaan vettä, jotta kasvit eivät saa liikaa typpeä.

Kohteet: Sopii erinomaisesti nurmikolle, koristepensaille, puille ja perennoille.

Hyötykasvit: Käytä pääasiassa keväällä. Lopeta käyttö kuukautta ennen sadonkorjuuta, erityisesti lehtivihanneksilla.

Komposti: Nopeuttaa kuivien lehtien ja muun jätteen hajoamista.

Levitys: Levitys mieluiten aamulla tai illalla, noin 10 cm päähän kasvin tyvestä.

Huomiot: Älä lannoita monivuotisia kasveja loppukesästä. Älä käytä, jos käytät voimakkaita lääkkeitä. 

Kotiliesi.fi +5

Virtsa on oivallinen kiertotalouden tuote, joka vastaa lannoitusteholtaan kivennäislannoitteita. 

Vierailija
22/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon vaimon pyynnöstä pissannut kohta kolme 10L kanisteria täyteen. Hän sanoi että virtsa on erittäin hyvää lannoiketta perennoille ja toimii hyvänä herätteenä komposteille. EN USKONUT, mutta googletin ja totta se oli, joten olen nyt reilun 2kk pissaillut 10L muovipönttöihin aina kun oon ollut kotona. Tekoälyn mukaan meidän lehtikompostoriin pitäisi pissata noin 520L että olisi optimi, mutta siihen en nyt ala 🤣

M48

Ei tapa:

Virtsa eli kultavesi on typpipitoista, ilmaista ja tehokasta lannoitetta puutarhaan. Se sopii parhaiten koristekasveille, nurmikolle ja kompostin herätteeksi, laimennettuna myös hyötykasveille. Laimenna virtsa vedellä suhteessa 1:2 tai 1:3 (1 osa virtsaa, 3 osaa vettä) ja vältä sen käyttöä kasvukauden lopulla, jotta kasvit ehtivät talvehtia. 

Mutsimedia +4

Käyttöohjeet ja vinkit:

Laimennus: Sekoita 1 osa virtsaa 2-3 osaan vettä, jotta kasvit eivät saa liikaa typpeä.

Kohteet: Sopii erinomaisesti nurmikolle, koristepensaille, puille ja perennoille.

Hyötykasvit: Käytä pääasiassa keväällä. Lopeta käyttö kuukautta ennen sadonkorjuuta, erityisesti lehtivihanneksilla.

Levitys: Levitys mieluiten aamulla tai illalla, noin 10 cm päähän kasvin tyvestä.

Huomiot: Älä lannoita monivuotisia kasveja loppukesästä. Älä käytä, jos käytät voimakkaita lääkkeitä. 

Kotiliesi.fi +5

Virtsa on oivallinen kiertotalouden tuote, joka vastaa lannoitusteholtaan kivennäislannoitteita. 

Eli nyt kun pitää säästää kaikessa, niin ukko pissalle perennaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä meinaat kasvatella?

Kasvimaalta ja kasvihuoneesta saan suuren osan kesän ruuasta. Kaupassa ei tarvitse käydä kovin usein. Kasvatan juureksia, paljon lehtivihanneksia, tomaattia, erilaisia kurkkuja, perunaa, yrttejä, kesäkurpitsaa, fenkolia, kaaleja ja erilaisia sipuleta. Pihassa on lisäksi viinimarjapensaita, kirsikkapuita, kriikuna, karviainen, raparperi, vattuja ja mansikkaa. Pitäis vielä hankkia muutama omenapuu.

Vierailija
24/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M48

Ei tapa:

Mutsimedia +4

Käyttöohjeet ja vinkit:

Kotiliesi.fi +5

Eli nyt kun pitää säästää kaikessa, niin ukko pissalle perennaan?

Mä laimennan 1:10 ja lopetan juhannuksena.

Toimii todella hyvin myös perennoille ja ihan nurmikollekin. Kastelen kultavedellä just ennen sateita niin se vie typen paremmin juurille.

Ehdottomasti kannattaa kokeilla!

Vierailija
25/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa jättää haravointi vielä myöhemmäksi. Lehtikasoissa talvehtii pölyttäjiä ja muita tärkeitä öttiäisiä.

Mä en haravoi lainkaan. Laitan uutta multaa päälle niin kukkapenkit näyttää siistille.

Tossa on niin niukalti multaa, ettei ravinteiden poisviennissä olis mitään järkeä.

Vierailija
26/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa jättää haravointi vielä myöhemmäksi. Lehtikasoissa talvehtii pölyttäjiä ja muita tärkeitä öttiäisiä.

Eikös niiden jo olisi aika heräillä?

Ei. On vieläpakkasyöt ja takatalvi todennäköinen. Älä tapa hyönteisiä.

Vierailija
28/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M48

No pitäähän se laimentaa tietysti. Ja mielelläån vähän vanhentaa siellä kanisterissa.

Vierailija
29/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M48

https://www.meillakotona.fi/artikkelit/pissa-lannoitteena

https://yle.fi/aihe/a/20-10001021

https://kotiliesi.fi/koti/puutarha/virtsa-lannoitteena/.     (Sisäkasveille en laittaisi hajun takia)

https://yle.fi/a/20-307551

Vierailija
30/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en nyt ihan ymmärrä. Oikeestikko ne otökät talvehtii, syksyllä ja talvella pudonneiden lehtien alla? Eikös puiden lehdet tipu sen jälkeen kun ötökät on jo kauan aikaa sitten aloittaneet talvehtimisen? Meillä puista tippui lehdet pakkasten alettua ja ötökät oli jo hävinneet kuukautta aiemmin.

NYT FAKTOJA TÄHÄN, ei kaupunkilaisten urbaani legendoja!

Vierailija
31/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en nyt ihan ymmärrä. Oikeestikko ne otökät talvehtii, syksyllä ja talvella pudonneiden lehtien alla? Eikös puiden lehdet tipu sen jälkeen kun ötökät on jo kauan aikaa sitten aloittaneet talvehtimisen? Meillä puista tippui lehdet pakkasten alettua ja ötökät oli jo hävinneet kuukautta aiemmin.

Lehtikasoissa talvehtii pölyttäjiä ja muita tärkeitä öttiäisiä" , joo kukaan ei haravoi syksyn lehtikasoja, vaan pihoille talvella pudonneita risuja, neulasia ja lehtiä. Voi ketun kaupunkilaiset viher piipertäjät, jotja ei varmaan haarukkaa haravasta erota......sitä syksyn lehtikasaa kutsutaan muualla kuin kallion hippi-viher-höperö porukoissa, lehtikompostoriksi. Ja sitä me omakotitaloissa asuvat emme haravoi!

Vierailija
32/33 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lehtikasoissa talvehtii pölyttäjiä ja muita tärkeitä öttiäisiä" , joo kukaan ei haravoi syksyn lehtikasoja, vaan pihoille talvella pudonneita risuja, neulasia ja lehtiä. Voi ketun kaupunkilaiset viher piipertäjät, jotja ei varmaan haarukkaa haravasta erota......sitä syksyn lehtikasaa kutsutaan muualla kuin kallion hippi-viher-höperö porukoissa, lehtikompostoriksi. Ja sitä me omakotitaloissa asuvat emme haravoi!

Hyvin sanottu 👍

Vierailija
33/33 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jee, aurinko paistaa heti aamusta. Minä ainakin lähden kulottamaan perennoista heinät ja pystyyn kuolleet korret. Tuhka on parasta lannoiketta uusille kasvustoille!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi