Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko tehdä saamelaistaidetta vaikka ei itse ole saamelainen?

Vierailija
27.03.2026 |

Onko se kulttuurin omimista jos ei saamelainen maalaa saamelaisaiheisia tauluja, pitää näyttelyitä ja myy niitä?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy saamelaisilta. Itse olen opiskellut karjalankirjontaa ja osaan nyt tehdä sitä kun Karjalaiset sitä mulle opetti. Onko se kulttuurin omimista, tuskin. Mutta en menisi niin pitkälle, että perustaisin näyttelyä ilman, että siinä on ketään alkuperäistä Karjalaista mulla mukana. Se tuntuu jotenkin väärältä. Ja jos tekisin kansallispuvun niin toisaalta haluaisin tehdä sen sieltä missä olen syntynyt, mutta sitten taas jos tunnen enemmän niin, että mun koti on esimerkiksi Itä-Suomessa niin tavallaan heitä kunnioittaakseni voisin tehdä heidän kulttuurinsa mukaisia töitä. Mutta sanoisin siinä yhteydessä, että olen vieraana tullut ja antaisin heille sen alkuperäisen kunnian siitä. Vähän sama asia kuin, että muslimi tulee Suomeen ja kääntyy Kristityksi tai Hindu tulee Suomeen ja alkaa toteuttaa meidän kulttuuria niin sehän on vain hyvä asia, että sopeutuu siihen. En itse ainakaan kokisi sitä siten, että kun olen Pohjois-Pohjanmaalta ja jos joku tekee sen alueelle ominaisia töitä, että hän jotenkin omisi sitä kulttuuria, mutta olisi ehkä outoa jos alakaisi sitä myymään jossain Helsingissä ilman, että on mitään yhteyttä vaikka saamelaisiin esim. ystävyyden tms. kautta, asumisen jne että voi kertoa samalla jonkin sitä kulttuuria kunnioittavan taustan siihen. Mulla se raja menisi siinä, että jotain isompaa juttua varten kysyisin ensin mitä he itse ovat mieltä, mutta tuskin jokin maalausten maalaaminen ketään loukkaa. 

Vierailija
2/3 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekivät Aake Kalliala ja PP Peteliuskin saamelaistaidetta esittäessään nunnuka-nunnuka-nunnuka-lailaa -sketsejään, ja hyvin lappalaisia esittivätkin. Parempaa kuin mikään, mitä sieltä pohjoisen hevonvittulasta on tullut. Rahaa vain vaativat, ja erioikeuksia.

Eivät ole sen enempää alkuperäisasukkaita kuin suomalaisetkaan, sillä Suomen alueella tuhansia vuosia sitten asunut alkuperäiskansa katosi tai sulautui kun tänne tuli väkeä eri ilmansuunnista: lappalaisia pohjoisemmasta, idästä ryzzänsukuisia ties mistä Uralilta ja varsinaisia suomalaisia P-Euroopasta ja Skandinaviasta, Varsinais-Suomeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit tehdä taidetta, joka näyttää tyyliltään kenties saamelaiselta mutta ei se siitä saamelaistaidetta tee eikä sitä siksi pidä saamelaistaiteeksi kutsua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä