Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huolestuttava AI-kehitys Facebookissa

Vierailija
25.03.2026 |

Facebook on nykyään täynnä näitä AI:n sepustamia tarinoita AI-kuvilla höystettynä. Esimerkkinä joku lemmikkiaiheinen sivu, jonne tuutataan näitä täysin kuviteltuja juttuja tykkäyksien ja kommenttien toivossa. 

Tällaisilla saattaa olla tuhansia tykkäyksiä ja satoja kommentteja (toki ei kaikki ns. aitoja). Ihmiset ihastelee miten kaunis koira kuvassa ja miten ihana tarina. Sitten jos joku erehtyy kommenteissa kertomaan, että hei haloo tää on AI-kuraa, niin jotkut vetää siitä herneen nenään ja alkaa puolustamaan sitä tyyliin "No mutta tarina on kuitenkin herttainen niin mitä väliä" tai "Älkää tuoko negatiivisuutta tähän positiiviseen postaukseen".

Siis ihanko oikeasti ihmiset tieten tahtoen haluaa lukea ja kommentoida tällaista keksittyä roskaa???? Ja sitten vielä laittavat omia aitoja kuviaan sinne kommentteihin. Minä en ainakaan halua käyttää aikaani tekoälyn tuotosten lukemiseen ja kommentoimiseen. Minusta tämä kehitys on todella huolestuttavaa, jos ihmiset ei enää välitä siitä onko tarinat aitoja vai ei.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottavaa miten tekoälyllä luotua shaipaa tungetaan joka tuutista. Youtubessakin suuri osa eläinaiheisia videoita on tehty tekoälyllä ja ihmiset vollottavat kuorossa miten ikkupikkuinen lutukka ötökkä olen pelastettu suurelta hädältä ja kadotukselta. Eikä kukaan edes huomaa miten videossa olevan elukan väri, rotu ja koko vaihtuu useamman kerran!

Vierailija
22/29 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin lopettanut facebookin käytön jatkuvien feikki mainosten takia. Facebookia nämä ei tunnu kiinnostavan kunhan saavat rahat mainoksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huijaukset on usein ihan tökeröitä ja selviä huijauksia ihan tarkoituksella. Sillä halutaan karsia pois fiksut ihmiset, joihin ei kannata haaskata aikaa. Se yksinkertaisempi uhri sitten erottuu joukosta, kun ei tajua eikä näe huijausta. 

Vierailija
24/29 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestuttavaa on se, miten (varsinkin vanhemmat ihmiset) uskovat AIn suoltamiin vastauksiin ilman minkäänlaista kritiikkiä. Tämä näkyy facessa esim. harrastusryhmissä, joissa kysymykseen vastataan nopeasti: "Keskustelin aiheesta AIn kanssa ja.." sitten suolletaan siihen ihan jotain soopaa, jota on tuskin itse edes luettu läpi. Toivon, että nuoremmilla on edes jonkinlainen suodatin tässä asiassa.

Vierailija
25/29 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoista. Kyllä itse edelleen arvostan ihmisen tekemiä asioita kaikissa muodoissa enemmän. En välitä AI:n tuotannosta, en jaksa niitä katsella tai lukea. Ellei kyseessä ole Google AI tiivistelmä, kun haen jotain tietoa. Ehkä jotkut sitten tykkäävät keksityistä lemmikeistä. 

Osa videoista on kyllä niin aidon näköisiä että huomaa vasta muutaman sekunnin katselun jälkeen että AI sontaa tämäkin.  Iso pettymys huomata aina. Erityisesti eläinaiheiset ja käsityöaiheiset pettymykset jää mieleen. Ja miten helppoa on tekoälyllä laittaa mitä tahansa sanoja toisten suuhun. Todella huolestuttavaa.

Vierailija
26/29 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt muutamassa koiraryhmässä, miksi ihmiset haluavat sinne julkaista AI-kuvia. Esim. jos omalla koiralla on synttärit, niin sinne julkaistaan tekoälyllä tehty kuva, jossa on sen oman koiran näköinen koira ja synttärikakku ym. Mä en vaan ymmärrä!

Vierailija
27/29 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän sitä keskustellaan Leppäsen Preetistä ja Laurilan Elmasta kovinkin laaja-alaisesti, vaikka he ovat kuvitteellisia henkilöitä. Ei se aina niin erikoista ole.

Vierailija
28/29 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalevi- ja Irmeli-ikäiset lankeaa näihin AI-sloppeihin. Generoivat mainostuloja slopintuottajille kun klikkailevat innoissaan elleivät lahjoita suoraan rahojaan.

Vierailija
29/29 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän sitä keskustellaan Leppäsen Preetistä ja Laurilan Elmasta kovinkin laaja-alaisesti, vaikka he ovat kuvitteellisia henkilöitä. Ei se aina niin erikoista ole.

Sulla ja monella muullakin näyttää menevän aloituksen pointti ohi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme