Hain opiskelemaan vaikka mulla ei ole opintotukikuukausia kokonaiseen tutkintoon
Niin epätoivoinen olen tän pitkittyneen työttömyyden kanssa, että haluan edes hetkeksi jotain muuta. Joudunko ongelmiin, kun mulla ei ole edes teoriassa mahdollisuutta suorittaa tutkintoa loppuun?
Kommentit (32)
Voitjan yrittää saada työtä oheen. Voit myös aloittaa toisen asteen opinnot, kun korkeakoulutuki loppuu, sillä toisen asteen opintotukea eli amiksen tutkikuukausia ei ole rajoitettu. Joudut vain kaksia opintoja sitten tekemään.
Minä tein toisen tutkinnon ilman tukia.
Vierailija kirjoitti:
Voitjan yrittää saada työtä oheen. Voit myös aloittaa toisen asteen opinnot, kun korkeakoulutuki loppuu, sillä toisen asteen opintotukea eli amiksen tutkikuukausia ei ole rajoitettu. Joudut vain kaksia opintoja sitten tekemään.
Tätä vaihtoehtoa en tiennytkään. Ammattikoulu on kai niin helppoa nykyään, että kaksi tutkintoa samaan aikaan voisi jopa onnistua. Kiitos.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Millä rahalla?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä rahalla?
Ap
Aviomiehen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin meiltä katosi ajatus siitä, että jokaisen tulisi itse elättää itsensä? En voi opiskella, jos minulle ei makseta siitä - ihanko oikeasti? Ja samaan aikaan EK haluaa meille vuosittain kymmeniä tuhansia uusia eläkeläisiä, joilla ei olisi yhtäkään työsuhdetta ennen eläkettään.
Kuka tämän kaiken ihan oikeasti maksaa?
Tiesitkö, että Suomessa on todella vaikeaa elää ilman rahaa? Ei ole niin yksinkertaista rahoittaa opiskelujaan itse varsinkin, kun taustalla on pitkä työttömyys. Enhän mä edes hakisi kouluun, jos mulla olisi työpaikka.
Ap
Mutta eihän siinä ole mitään järkeä hakea kouluun jos et sitä pysty suorittamaan loppuun! Haaskaat vielä enemmän yhteiskunnan resursseja.
Jos ala on yhtään järkevästi valittu, sen pitäisi parantaa työn saamisen mahdollisuuksia jo ensimmäisen vuoden jälkeen. Siis hakee tämän uuden koulutuksen mukaisia harkkapaikkoja ja kesätöitä ja osa-aikatöitä tietenkin.
"Olen koko ajan hakenut töitä..."
Niin, työttömänä. Ikävä fakta on että työttömän aikuisen ihmisen on hankalampi sääda jotain työtä kuin aikuisen opiskelijan. Opiskelijat ovat se joita moni työpaikka mielellään ottaa juuri osa-aikaisiin ja määräaikaisiin työsuhteisiin ja töihin jotka eivät vaadi sen suurempaa koulutusta.
On ihan mahdollista että opiskelijana saat helpommin sitä työtä.
Vierailija kirjoitti:
"Olen koko ajan hakenut töitä..."
Niin, työttömänä. Ikävä fakta on että työttömän aikuisen ihmisen on hankalampi sääda jotain työtä kuin aikuisen opiskelijan. Opiskelijat ovat se joita moni työpaikka mielellään ottaa juuri osa-aikaisiin ja määräaikaisiin työsuhteisiin ja töihin jotka eivät vaadi sen suurempaa koulutusta.
On ihan mahdollista että opiskelijana saat helpommin sitä työtä.
Käytännössä kuitenkin jos työnantajalla on valittana reilu parikymppinen ensimmäistä tutkintoa tekevä opiskelija, ja 20 vuotta vanhempi opiskelija, niin valinta menee aina nuoremman hyväksi.
Amk vai yliopisto? Monen tutkinnon suorittaa tavoiteaikaa nopeammin. Minä keskityin lähinnä sekoilemaan opintojen alussa, ja sitten tein lopulta käytännössä koko tutkinnon 2,5 vuodessa. Samalla olin osa-aikatöissä ja lapsikin siihen oli ehtinyt putkahtaa... Kovasti sai kyllä tehdä töitä, mutta ajatus lapsensa elättämisestä motivoi.
Vierailija kirjoitti:
Amk vai yliopisto? Monen tutkinnon suorittaa tavoiteaikaa nopeammin. Minä keskityin lähinnä sekoilemaan opintojen alussa, ja sitten tein lopulta käytännössä koko tutkinnon 2,5 vuodessa. Samalla olin osa-aikatöissä ja lapsikin siihen oli ehtinyt putkahtaa... Kovasti sai kyllä tehdä töitä, mutta ajatus lapsensa elättämisestä motivoi.
Amk. Ja varmaan saan jotain hyväksilukujakin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amk. Ja varmaan saan jotain hyväksilukujakin.
Ap
Kyllä sinä sen saat tehtyä. Aina opiskelu on myös parempi kuin työttömänä odotella, että ihme tapahtuu. Valjasta AI avuksi, ei tietenkään koulutehtäviä tekemään, mutta muuten.
Ei tällä hetkellä ole mitään töitä, joten on ihan turha pelätä tulorajojen ylittämistä.