Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten kuorruttaminen aurinkorasvalla

Vierailija
22.03.2026 |

Haluaisin saada puolueetonta (eli ei aurinkorasvafirmojen rahoittamia) tutkimusta aurinkorasvojen vaikutuksesta. Paljon löytyy tutkimuksia vastaan ja myös niiden puolesta. Uskon, että rasvat varmasti estävät palamisen, sehän on päivänselvää. Mutta kun rasvaan itseäni, tulee rasvasta inhottava olo. Jo rasvan haju, vaikka se olisi ns tuoksuton, tekee olosta niin kemikaalisen.

Työskentelen päiväkodissa ja nyt jo osalla lapsista on aurinkorasvattu kasvot päiväkotiin tullessa. Haju on pistävä ja lapsen kasvot ovat valkoiset ja tahmaiset. Rasvaa menee taatusti myös suuhun päivän mittaan. Kesäisin lapset rasvataan myös iltapäivä ulkoiluun. Kasvot, jalat, kädet, kaula....

Itse on rasvaa lapsiani kuin ensimmäisinä t-paita keleinä ettei iho pala. Tämän lisäksi jos olemme pidemmän aikaan uimarannalla, futisturnauksissa yms. Mutta normaalisti kesäpäivinä en rasvaa lapsia lainkaan. Eivät ole koskaan palaneet onneksi, mutta toki loppukesästä ovat päivettyneitä. Itseäni rasvaan samalla tavalla kuin lapsiani.

Miten sinä toimit itsesi tai lastesi kanssa? 

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uv indeksin ylittäessä ne on pakko rasvata jos ei halua ihosyöpää heille.

Uv säteily on nykyään kivaa

Ulkomailla aurinkorasva pilaa korallit

Vierailija
2/7 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että tässäkin asiassa on menty jotenkin yli. On aivan älytöntä että ihmisiä kannustetaan aurinkorasvaamaan kasvot vuoden ympäri suomessa, jossa aurinko ei syys-talviaikana juuri näyttäydy. Miksi tällaista meille tuputetaan ja pelotellaan ihosyövällä naistenlehdissä? Saati sitten että lapsi aletaan rasvaamaan maaliskuussa. Ihan älytöntä. Suomessa uv indeksi on yli 3 vain keskikesällä, eikä edes silloin joka päivä. Ja tuolloinkin aamu-ulkoilussa tai illalla viiden jälkeen rasvaa ei tarvita. Kannattaa kyllä rasvaaminen pitää ihan vihoviimeisenä vaihtoehtona (vaatteet, päähineet, ulkoiluaika, auringon altistumisaika).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksy-talvi-kevät lapset kuorrutetaan kuravaatteisiin ja muu aika vuodesta aurinkorasvaan.

Vierailija
4/7 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisella rasvaaminen tai rasvatta oleminen on oma valinta, mutta lapset tulee suojata auringon valolta, koska nimenomaan lapsena ihon palaminen altistaa eniten ihosyövälle myöhemmin. 

On myös ihan miellyttävän keveän tuntuisia aurinkosuojatuotteita, joita voi sumuttaa pullosta ja osassa aurinkosuojatuotteita on jo merkintä, että tuote ei vahingoita koralleja. Voi myös suojata osan lapsen ihosta vaatteilla, joissa on aurinkosuoja. 

Itselläni paloi lapsena iho ja äitini muisteli ylpeänä vielä tällä vuosituhannella, kuinka olin lapsena "ruskea kuin kahvipapu." Nyt sitten saan pelätä milloin tulee ihosyöpä, vaikka en aikuisena ole polttanut ihoani koskaan. 

Vierailija
5/7 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli on menty. Itselleni ei ole lapsena koskaan rasvaa laitettu. Itse olen laittanut lapsille rasvaa vain uimarannalla. 

Olen todella vaalea ja olen elämäni aikana palanut kolme kertaa ja vain aikuisena. Sekin vain punoitusta ja olin auringon paahteessa yli neljä tuntia ilman aurinkorasvaa. Päiväkodissa ei olla ulkona edes kahta tuntia. 

Vierailija
6/7 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on erittäin vaaleaihoiset lapset, joilla myös punapigmenttiä (punertavat hiukset). Heillä on ollut erittäin ohkaisia pitkälahkeisia ja -hihaisia vaatteita ulkoiluun aina. Esimerkiksi Reimalla uv ja xylitol vaatteita tai ohutta pellavaa. Tai valkoinen oikein ohut pitkähihainen (sotkut eivät haitanneet) ja ohuet esim urheilulököhousut. Lippalakeissakin oli pienenä aina uv-lakki, joka suojeli myös niskaa.

Toki kasvojakin rasvataan, mutta päiväkotiin piti kaikilla tuoda oma rasva ja siellä sitten rasvailivat. Roll-on on helppo levittää.

Vierailija
7/7 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti rasvaan. En halua lapsilleni ihosyöpää. Suomessa ihan samalla tavalla kuin vaikkapa etelässä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän