Milloin Espoossa ensi kerran neuvolaan?
Sisareni on raskaana ; 10rv menossa. Kyselin, että koska ultra ja millaista neuvolassa oli...Eka neuvola aika kuulema vasta rv12 eikä ultrasta vielä tietoa. Pitääkö tuo todella paikkansa, että noin myöhään vasta ekassa raskaudessa neuvolaan...Johan siinä saa hepulin esikoistaan odottava!!!!!!!
Itse olen kaikissa kolmessa raskaudessa täällä Helsingissä ollut ekassa neuvolassa suunnilleen heti rv 6-8 ja eka lääkärikin oli jo rv10. Ovatko käynnit siis todella noin harventuneet vai onko vain Espoossa näin? (omista raskauksistani ei nyt kuitenkaan ole niin kauan; kaikki 5v sisällä)
Entä tuo ultra; lähettääkö neuvola sitten tiedot Jorviin vain puhelin keskustelun nojalla vai miten? Johan tuo ultran aikakin on jo tuosta 12rv alkaen ja miten nuo lääkärissä käynnit?
Tässä siis kyselen ihmeissäni; sisko kun oli vaan tyynesti hyväksynyt tuon 12rv ensikäynnin eikä kysellyt sen enempiä.(kun ei muustakaan ole tietoa!
Kiitos jo etukäteen asiasta tietäville vastaajille!
Kommentit (2)
Neuvolalääkäri oli esikoisesta 14+6 viikolla ja tästä toisesta ihan samana päivänä. Noista ohjeellisistas käynneistä on muuten jossain netissä myös taulukko, ensisynnyttäjillä neuvolakäyntejä on muutama enemmän, lähinnä kyllä siinä 30 vkon maissa. Mietin itse että pitääkö siellä ravata yhtä usein kuin esikoisesta kun ei tässä toisen odottamisessa nyt enää niin mitään tiedonjanoa ole :)
Taulukon otsikko on raskauden seurantakäynnit neuvolassa, sivua valitettavasti ei ole lappuun tulostunut mutta eiköhän tuolla löydy.
t: Typykkä vielä kerran
Ei näy muut vielä kommentoineen. Eli meille on tulossa toinen lapsi, viikot nyt 20+. Esikoinen on vuosimallia 2004.
Neuvolassa kävin ensimmäistä kertaa esikoisesta 10+0 ja tästä toisesta 9+4 viikolla. Jorvissa niskapoimu-ultra oli esikoisesta 13+5 ja tästä toisesta 12+2. Vähän siis riippuu miten ruuhkaa ko. neuvolassa on. Minä ainakin varasin molemmilla kerroilla itse tuon ekan ultran Jorvista ja ekalla kerralla sitten sain suoraan sen rakenneultra-ajan. Mielestäni tuo itse varaaminen myös luki lapuissa jotka neuvolasta lähettivät etukäteen (esitietolomake joka pitää täyttää) ja muita asiaan liittyviä juttuja tuli postitse.
Olen käynyt molemmista lapsista yksityisesti ultrassa jo joskus 7-8 viikolla, sillä ihan ensimmäinen raskaus meillä oli tuulimuna ja siitä jäi vähän skeptinen fiilis.
Mutta ihan normaalia tuo aikataulu siis on, hirmuisen paljon noita raskauksia kuitenkin menee vielä kesken ennen 9-10 viikkoa ja tämä on ihan yleinen käytäntö Espoossa.
Jos sisaresi ei ole saanut postitse noita lappuja, niin kehoita soittamaan neuvolaan uudestaan. Ja netistä löytyy Jorvin sivuilta yhteystiedot, siitä mistä numerosta se ultra-aika pitää varata. Se ensimmäinen siis tehdään 12-13 viikoilla joten on siinä vielä muutama viikko aikaa neuvolankin jälkeen.
t: Typykkä