Keraaminen liesi naarmut
Eli meillä on keraaminen liesi. Olen vähän laiska kunnolla puhdistamaan. Toki pyyhin pesuaineella ja rätillä kevyesti joka päivä mutta harvoin teen sen kummempaa. Mitä puhdistusainetta/ tapaa suosittelisit? Liedessä on myös aika paljon pieniä naarmuja, vaikka ei ole puhdistettu millään hankaavalla. Haittaako nuo pienet naarmut käyttöä?
Kommentit (15)
Minulla on n. 20 vuotta vanha keraaminen liesi siihen tuli n. 4 vuotta sitten kolme naarmua samalle "levylle". Muita naarmuja ei ole.
Ei selvinnyt mistä nuo naarmuttuli mutta epäiltiin erään teräskattilan pohjaa ja laitettiin se pois.
Paistoastioita ei saa vetää liedellä, vaan aina nostaa pois. Myöskään hiekkaa ei saa päästä jyvääkään tason päälle. Hiekkaa voi tulla mistä tahansa, ainakin jos on viherpeukalo ja kasvattaa itse jotain.
Olen nähnyt miten jotkut tekee popcornia kattilassa ja hinkkaa sitä kattilaa sillä levyllä. Varma tuho.
"Paistoastioita ei saa vetää liedellä" :D Kyllähän ne siinä liikkuu väkisin.
Mausteissa ja suolassa voi olla mukana hiekkaa, huonepölyssäkin. Sinne lieden ja kattilan väliin kun sitä päätyy niin naarmuja voi tulla.
En ole kokeillut, mutta eiköhän naarmut saa pois jollakin kiillotusaineella. Kysy jostain Motonetistä vaikka. Nämä siis ovat erittäin hienojakoista hiomajauhetta sisältävää vahaa/nestettä, joilla lasin pintaa voi hioa sileäksi. Autoilijoilla tulee esim. ajovalojen koteloihin ja tuulilasiin naarmuja ja näillä aineilla ne voi hioa sileäksi.
Siemensin keraaminen liesi, 25 vuotta vanha. Puhdistus keraamisella liedelle tarkoitetulla puhdistusaineella ja/tai sellaisella terävällä keraamisen lieden puhdistusraapalla.
Se on sitten heti maanantaina häätö ja piironkisi löytyy kadunvarresta. t. vuokranantaja
Itse olen käyttänyt ns parempaan puhdistukseen grillin pesu vaahtoa, sitä vaan ja noin tunniksi päälle vielä kelmua, lähtee kaikki. Edellisen asunnon keraaminen liesi oli niin huono, että naarmuja tuli pari, nykyisessä ei ole yhtään. Ja ihan samat kattilat ja pannut käytössä ja samanlailla siivoan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on n. 20 vuotta vanha keraaminen liesi siihen tuli n. 4 vuotta sitten kolme naarmua samalle "levylle". Muita naarmuja ei ole.
Ei selvinnyt mistä nuo naarmuttuli mutta epäiltiin erään teräskattilan pohjaa ja laitettiin se pois.
Paistoastioita ei saa vetää liedellä, vaan aina nostaa pois. Myöskään hiekkaa ei saa päästä jyvääkään tason päälle. Hiekkaa voi tulla mistä tahansa, ainakin jos on viherpeukalo ja kasvattaa itse jotain.
Olen nähnyt miten jotkut tekee popcornia kattilassa ja hinkkaa sitä kattilaa sillä levyllä. Varma tuho.
Hiekka juureksia käsitellessä on se myrkky. Ja se, jos kolhii tasoa. Olen kuullut joidenkin onnistuneen pitämään tason naarmuttomana. Meillä se naarmuuntui sangen nopeasti
Vierailija kirjoitti:
"Paistoastioita ei saa vetää liedellä" :D Kyllähän ne siinä liikkuu väkisin.
Mausteissa ja suolassa voi olla mukana hiekkaa, huonepölyssäkin. Sinne lieden ja kattilan väliin kun sitä päätyy niin naarmuja voi tulla.
En ole kokeillut, mutta eiköhän naarmut saa pois jollakin kiillotusaineella. Kysy jostain Motonetistä vaikka. Nämä siis ovat erittäin hienojakoista hiomajauhetta sisältävää vahaa/nestettä, joilla lasin pintaa voi hioa sileäksi. Autoilijoilla tulee esim. ajovalojen koteloihin ja tuulilasiin naarmuja ja näillä aineilla ne voi hioa sileäksi.
Naarmuja ei saa millään pois. Jos tulee naarmu niin siinä on ja pysyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiekka juureksia käsitellessä on se myrkky. Ja se, jos kolhii tasoa. Olen kuullut joidenkin onnistuneen pitämään tason naarmuttomana. Meillä se naarmuuntui sangen nopeasti
Taso kuulemma halkeaa helposti, jos sille putoaa jotain. Ei omaa kokemusta.
Naarmut saa tasan tarkkaan pois sopivilla hioma-aineilla, jos ei ole kauhean syviä. Jopa timantteja voi kiillottaa, ja se sentään on maailman (toiseksi) kovin materiaali.
Jotkut tasot on varmasti myös huonompaa materiaalia, siis pehmeämpää, ja siksi naarmuuntuvat helpommin.
Sen keraamisen tason voi myös vaihtaa liesiin, ja niitä voi löytyä huoltoliikkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vidun väliä.
Ihanan älykäs kommentti. Hienoa keskustelukulttuuria edustava kommentoija.
Karhunkieli on värkki mikä pitäisi jättää kauppaan. En tiedä mitään mitä sillä voisi puhdistaa. Ehkä palanutta teräskattilaa.
Vierailija kirjoitti:
Naarmut saa tasan tarkkaan pois sopivilla hioma-aineilla, jos ei ole kauhean syviä. Jopa timantteja voi kiillottaa, ja se sentään on maailman (toiseksi) kovin materiaali.
Jotkut tasot on varmasti myös huonompaa materiaalia, siis pehmeämpää, ja siksi naarmuuntuvat helpommin.
Sen keraamisen tason voi myös vaihtaa liesiin, ja niitä voi löytyä huoltoliikkeistä.
Ei todellakaan voi hioa keraamisen lieden pinnasta naarmuja pois, niin että pinta tulisi kuntoon ja ei hiominen näkyisi.
Kiinnostaisi tietää myös että onko joku onnistunut pitämään liesitaso täysin naarmuttomama ja miten ihmeessä?