Asumisoikeus parempi kuin omistusasunto?
Asumisoikeudessa maksat vain pienen summan, omistusasunnossa koko asunnon hinnan ja velat saa niskaan. Asumisoikeudessa maksat pientä vuokraa mikä menisi omistusasunnossa vastikkeisiin. Mitä järkeä on omistusasunnossa? Hyviä ja huonoja puolia molemmista. Asumisoikeus kuulostaa hyvältä, jos ei rahaa omistusasuntoon.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Maksat joku 30 tonnia kynnysrahaa ja sen jälkeen yli tonnin kuussa vastiketta ja tän pitäis olla hyvä diili?
Ja on todella törkeää että tähän saa asumistukea. Sehän on suoraa tulonsiirtoa gryndereille ja Ay-liikkeelle.
2010 ostin 95 neliöisen. Maksoin noin 31000. Nyt jos irtisanoisin, olisi hinta korotettu rakennuskustannusindeksillä reiluun 40000. Eikä tarvitse myydä vuositolkulla. Ei huono kauppa.
Paska diili. Liian kallis vastike.
Vierailija kirjoitti:
Omaa kokemusta ei ole, mutta olen muilta kuullut paljon kritiikkiä. Vastike voi olla melkein yhtä suuri kuin vuokrakämpässä. Kuitenkaan kämppä ei ole sillä tavalla oma, että sitä saisi esimerkiksi remontoida ja fiksailla niin kuin oikeaa omistusasuntoa voisi ja saisi.
Kyllä saa remontoida, sinulla on virheellistä tietoa. Ei muuten tarvitse olla huolissaan asumisoikeusasukkaiden rahavaroista, kyllä meillä on varallisuutta ja olemme arvioineet tämän asumismuodon itsellemme sopivaksi. Voitte siis olla rauhassa, jokainen saa elää miten parhaaksi näkee.
Olen miettinyt vakavasti aso asuntoa. Olen eläkkeellä, asun yksin 79m2 kolmiossa. Linjasaneeraus häämöttää parin vuoden sisällä.
Tavallinen vuokra-asunto arveluttaa, koska omistaja voi yhtäkkiä myydä kämpän alta tai taloon tulee remontti.
Voisin ostaa tietysti kaksion, mutta tosiaan nykyään naapurit ovat mitä sattuu. Jouduin vuoden sietämään narkkipariskuntaa yläpuolellani ja se oli karmeaa aikaa.
Mulla on tästä asunnosta vähän velkaa jäljellä, mutta saisin varmasti tarvittavan kynnysrahan, joka olisi sitten tallessa, jos tilanne taas muuttuisi. Parin tonnin nettoeläkkeellä maksaisin vastiketta, joka olisi vähemmän kuin nykyinen vastikkeeni + lainanlyhennys. Eikä tarvitsisi enää stressata kalliita remontteja ja evakkoon lähtöä.
Talo, josta olen kämppää katsellut, on vasta rakenteilla, joten tuliterään asuntoon pääsisi muuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan omakotitalossakin vastike.
Ap
Itselleni aso-asuminen on oikein loistava vaihtoehto. Vielä on vuokra pienempi kuin vastaavassa näin tilavassa vuokra-asunnossa. Aso-käsirahan saa muuttaessa itselle (jos taloyhtiö ei mene konkkaan). Rauhalliset naapurit. Huolto toimii hyvin.
Ei tarvitse miettiä myyntiä. Jos muuttaa pois niin se käy heti. Ei ole tarvis jämähtää johonkin yhteen paikkaan tai omistaa jotain. Elämä on liian lyhyt sellaiseen ja olen liian köyhä olemaan velkaa tämän ikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Maksat joku 30 tonnia kynnysrahaa ja sen jälkeen yli tonnin kuussa vastiketta ja tän pitäis olla hyvä diili?
Kynnysrahat saa takaisin jos muuttaa pois ja jos kuolee perilliset perivät ne. Mun sisko asuu aso talossa, saa täysrempan syksyllä. Eikä ole tonnin vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan omakotitalossakin vastike.
Ap
Alapa tietopankki luetella, mitä okt:n vastikkeeseen kuuluu. Aika moni varmaan haluaisi tietää sen.
Kohtapa opit. Asuntorahastotkin lopettaneet maksut.