Nainen joka tienaa enemmän kuin mies on aina ongelma - kokemukseni 8-vuotisesta avioliitosta
Olen miettinyt tätä asiaa todella pitkään ja syvällisesti, ja vasta nyt 8 vuoden avioliiton jälkeen uskallan sanoa sen ääneen: nainen joka tienaa enemmän kuin miehensä, tuhoaa väistämättä parisuhteen. Ei ehkä heti, ei ehkä näkyvästi, mutta hiljalleen ja armottomasti. Ja kyllä, puhun omasta kokemuksestani.
Tapasimme 2015. Minä olin tuore ekonomisti, juuri valmistunut, ja hän rakennustyömies. Aluksi se oli ihanaa: hän oli ylpeä "älykkäästä vaimostaan", minä ihailin hänen fyysisyyttään ja maanläheisyyttään. Sitten urani räjähti. 30-vuotiaana tienasin jo 6500 €/kk, hän jäi 3200 €:oon. Ensimmäiset halkeamat näkyivät pienissä asioissa: hän ei enää halunnut kertoa kavereilleen mitä teen töissä ("liian monimutkaista"), hän alkoi kommentoida minun "ylellisiä" vaatteitani ja "turhia" lounaita. Sängyssä intohimoni sammui hänen silmissään. Hänestä tuntui, että olen "liian vahva", että minä hallitsen kaiken. Hänestä tuli hiljainen, ärtyisä, ja lopulta hän alkoi viettää iltoja kavereiden kanssa, jotka "ymmärtävät miestä".
Yritin kaikkea. "Tasa-arvoa" ja "modernia roolia". Puhuin terapiassa, luin kirjoja, yritin "antaa tilaa hänen maskuliinisuudelleen". Mutta totuus on karu: biologia ja evoluutio eivät muutu some-kampanjoilla. Mies, joka tuntee olevansa perheen elättäjä, on rauhallinen ja ylpeä. Mies, jonka vaimo tuo leivän pöytään, alkaa pikkuhiljaa vihata itseään ja lopulta sinua. Se ei ole hänen vikansa, se ei ole sinun vikasi. Se on luonto.
Nyt olemme eronneet. Hän löysi uuden naisen, joka tienaa vähemmän ja "antaa hänen olla mies". Minä olen yksin, menestynyt, mutta yksinäisempi kuin koskaan. Katson ympärilleni ja näen saman tarinan toistuvan: ystäväpiirissäni lähes jokainen "vahva nainen" on joko eronnut tai avioliitossa, jossa ei ole intohimoa, ei kunnioitusta, ei oikeaa yhteyttä.
Tämä ei ole vihaa miehiä kohtaan. Tämä on vihdoin rehellinen reflektointi itselleni ja kaikille teille, jotka luulette että "raha ei määritä suhdetta". Se määrittää. Aina. Naiset, jotka ansaitsevat enemmän: oletteko valmiita maksamaan hinnan? Miehet, joiden vaimo tienaa enemmän: myönnättekö koskaan että se nakertaa teitä sisältäpäin?
Kertokaa omat kokemuksenne. Haluan kuulla, onko kukaan löytänyt oikeasti toimivan mallin, vai onko tämä vaan se karu totuus, jota kukaan ei uskalla sanoa ääneen.
(Olen 38-vuotias, kaksi lasta, ja kirjoitan tätä kyyneleet silmissä koska haluan että joku muu välttyisi samalta.)
Kommentit (15)
Tarkoitat varmaan, että exäsi ei kestänyt sitä. Miehistä yleisesti se ei kerro mitään ja on älyllisesti rajoittunutta heijastaa yhden ihmisen luonteenpiirteet koskemaan kaikkia, joilla on sama killutin jalkovälissä. Naisen etenkin pitäisi ymmärtää, miltä se tuntuu.
Mä voin työttömänä miehenä tulla puolisoksesi, mun tuista ja sinun palkasta 50% samaan pottiin josta kumpikin saa puolet käytettäväkseen, se on palstan mukaan tasa-arvoa. Kyllä mulle maittaa.
Voin kuvitella, että tällainen suhteen kehityskulku on monilla mahdollinen silloin, jos miehen itsetunto riippuu ulkoisista tekijöistä ja "menestysmittareista". Haaste onkin löytää mies, joka on sinut itsensä kanssa ja joka ei tarvitse ulkoista pönkitystä.
Puolisoni ja minä olimme juuri opiskelut aloittaneet, kun päädyimme yhteen. Nyt 20 v takana ja palkkani on n. Nelinkertainen hänen palkkaansa verrattuna. Yhteytemme on säilynyt hyvänä, vuodet vain hioneet paremmin yhteen. Ikinä raha ei ole ollut ongelma eikä yhdenkään riidan aihe. Ehkä koska kummallekaan se ei ole millään lailla tärkeää. Taloutemme on pääsääntöisesti yhteinen, ja joka tapauksessa kaikki taloon tuleva raha sataa loppujen lopuksi yhteiseen pottiin ja hyödyttää koko perhettä.
Melkein meni läpi apn kirjoitus, mutta ei ihan. Teit muutamia uskottavuutta heikentäviä virheitä.
Persumies, joka haikailee "perinteisten roolimallien" perään, veikkaan. Ei parisuhteessa.
Sä nyt ulkoistat vastuun parisuhteesta ulkoisille tekijöille, varmaan jotta voit välttää oman vastuusi suhteen kariutumisesta. Mä olen kovapalkkainen ekonomisti, mieheni on-off työtön muusikko ja ei olla ikinä riidelty rahasta tai eletty kahta elintasoa. Ehkä se onkin että raha ei ole meille iso asia, kiva tietysti ettei sitä tarvitse joka senttiä laskea mutta muuten arvokkaat asiat elämässä on ihan toisaalla.
Epäuskottavin kohta oli toi:
"ystäväpiirissäni lähes jokainen "vahva nainen" on joko eronnut tai avioliitossa, jossa ei ole intohimoa, ei kunnioitusta, ei oikeaa yhteyttä."
Jep, jep. Tällainen ystäväpiiri toki löytyy
Käytitkö AI:tä tämän kirjoitelman tekoon vai oliko tehtävänä luovan kirjoittamisen kurssilla?
Minä tienaan enemmän. Mulla lisistä riippuen voi jäädä enemmän käteen, ku miehen brutto ~3000€. Mieheni sanoi tässä menneellä viikolla, että ois kiva tienata kuten minä. Minä siihen, että hyvin pärjätään reilu 5000€ netolla. Yli 20 vuotta yhdessä, naimisissa 20 vuotta. Lapset aikuisia, omillaan. Lapsenlapsikin on. Ei se raha, vaan rakkaus ja kunnioitus.
Haluatko suhteeseen taloudellisesti riippumattoman akateemisen miehen kanssa, jonka lapset ovat jo aikuisia.
Aloitus on fiktiota. Kirjoitan tätä kyyneleet silmissä. LOL.
Olihan siinä hommaa ja meni aikaa löytää mies, jolla itsetunto on kohdallaan. Mun vika oli miesvaltaisella alalla opiskelu.
Tavattiin, 26 vuotta sitten, kun aloittelin työelämää, vielä menee ihan kivasti. Taidan tällähetkellä bruttona tienata tuplat, mutta verotus tasoittaa aikalailla.
Niin. Halutaan tasa-arvoa mutta kuinka moni mies onkaan joutunutbkokemaan eron, koska ei pysty mshdollistamasn ja toteuttamaan, jossa mies tuo leivän pöytään javjän boi keskittyänolemasn kotona ja hoitamaan lapsia? - Kuinka monta juttua muistatte, jossa mievolisi kertonutnkirkkain silmin etsivänsämprovaiden naista?
Tai nainen odottaa, miehen, ainakin maksaavi sommannosan menoista. Tai, että miesvon häntä on naisensa kanssa vähintöön yhtä koulutettu tai yhtä pitkä. Kyllä se tasa-arvo parasta kun siitä voi ottaa parhsst palat ja osat. - ja joscero tulee niin syy on tietysti miehessä ei siinä, että nainen olisi odottanut liian paljon.
"Sängyssä intohimoni sammui hänen silmissään." Eli miten päin tuo meni, Pertti? Sen "miehen" silmissä "nainen" ei ollut enää intohimoinen? Miksi se nainen itse sanoisi noin? Lol, opettele kirjoittamaan normaalisti ennen kuin yrität esittää naista.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Halutaan tasa-arvoa mutta kuinka moni mies onkaan joutunutbkokemaan eron, koska ei pysty mshdollistamasn ja toteuttamaan, jossa mies tuo leivän pöytään javjän boi keskittyänolemasn kotona ja hoitamaan lapsia? - Kuinka monta juttua muistatte, jossa mievolisi kertonutnkirkkain silmin etsivänsämprovaiden naista?
Tai nainen odottaa, miehen, ainakin maksaavi sommannosan menoista. Tai, että miesvon häntä on naisensa kanssa vähintöön yhtä koulutettu tai yhtä pitkä. Kyllä se tasa-arvo parasta kun siitä voi ottaa parhsst palat ja osat. - ja joscero tulee niin syy on tietysti miehessä ei siinä, että nainen olisi odottanut liian paljon.
Et sitten yhtäkään lausetta saanut normaalisti kirjoitettua?
Taitaa olla mukana muitakin syitä kuin raha.
Kun tapasin mieheni tienasin enemmän kuin hän. Muutimme yhteen. Neuvoin miestäni miten hän voi lisätä tulojaan. Tienaan edelleen enemmän kuin hän, mutta olemme olleet yhdessä yli 30 vuotta ja emme ole eroamassa. Parisuhde on paljon muutakin kuin raha ja ulkokuori. Kyse on samoista arvoista, kunnioituksesta toista kohtaan ja halusta mennä yhdessä samaan suuntaan.