Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

Saadaan maskipakko takaisin đŸ˜đŸ˜· Supertarttuva meningiitti uhkaa myps Suomea?

Vierailija
19.03.2026 |

Britanniassa on maaliskuussa levinnyt meningokokki B -bakteerin aiheuttama aivokalvontulehdus. Kaksi nuorta on jo menehtynyt meningokokki B -bakteerin aiheuttamaan tulehdukseen, kertoo BBC.

Tauti voi saavuttaa myös Suomen henkeÀ uhkaavana muunnoksena.

NÀin voisi tapahtua, jos joku meningokokki B -bakteeria nielussaan kantavista tuo sen Suomeen. TiedÀmme, ettÀ se edustaa sellaista muotoa, jollaista Suomessa ei ole vielÀ tavattu, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ylilÀÀkÀri, professori Hanna Nohynek kertoo.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/d2f7f864-4745-40c9-8bd0-6bfa6332f9a2

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
20.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pk-seudulla nÀkyy jo maskipellejÀ :DDD

ÄlĂ€ kĂ€ytĂ€ maskia, jos et halua. Ja anna muiden kĂ€yttÀÀ rauhassa.

Vierailija
62/87 |
20.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Nuorille ei voi laittaa mitÀÀn rajoituksia kun nuppi ei kestÀ , tÀmÀkin tartunta lÀhti liikkeelle suuresta joukosta nuoria joista osa on matkustanut kotimaahansa eli on jo lÀhtenyt kÀsistÀ . Mutta onneksi ei taaskaan koske Suomea ......MeillÀhÀn ei ole myöskÀÀn varaa antibioottikuureihin.

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
20.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmĂ€rrĂ€, mikĂ€ maskin pitĂ€misessĂ€ on vaikeaa, jos kyseessĂ€ on pandemia tai pahin influenssakausi. Ihan normaali asia. 

Jos pÀÀ ei kestÀ tilapÀistÀ maskin kÀyttÀmistÀ, miten se kestÀisi pitkÀaikaisempaa pahempaa kriisiÀ kuten sotaa ohjusiskuineen?

En ymmÀrrÀ, miksi sinÀ et ymmÀrrÀ. Jonkun maskiuskovaisuus ei velvoita muita kÀyttÀytymÀÀn samalla tavalla. Miten sinÀ pÀrjÀÀt sodassa, jos jokainen uusi sairaus saa sut huutamaan maskien perÀÀn. Tuskin sota-aikana mitÀÀn maskeja jaetaan ihan ekana priona.

Iiiigorit tunnistaa myös siitÀ, ettÀ puhuvat sodasta koko ajan.

Vierailija
64/87 |
20.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Kuinkas pitkÀ aika siitÀ on, ettÀ ensimmÀisestÀ Suomessa todetusta koronatapauksesta uutisoitiin? Ettei olisi hieman pÀÀlle kuusi vuotta. Mutta joidenkin maailma jÀrkkyi muun muassa muiden kÀyttÀmistÀ hengityssuojaimista niin paljon, ettÀ ulista pitÀÀ vielÀ vuonna 2056. Muiden maiden kÀytÀnteisiin pohjautuvat toimet ulotetaan ksokemaan myös Suomea ja puhutaan esimerkiksi ulkonaliikkumiskiellosta. Noin kolme viikkoa voimassa ollut Uudenmaan sulku rajoitti kaikkien suomalaisten elÀmÀÀ niin, ettÀ vielÀkin pitÀÀ itkeÀ. Baariinkaan ei pÀÀssyt vapaasti ja jÀi kumppani löytymÀttÀ.

Olen saanut perussairauden vuoksi useamman koronarokotuksen. Kummallisen terve olen muuten ollut, mitÀ nyt nivelrikko vÀlillÀ kipuilee. Yli 90-vuotiaat vanhempanikin mennÀ porskuttavat toinen rollaattorin ja toinen kÀvelysauvan tukemana. Tuskin lonkkaleikkaus rokotteista johtui, toiselle se tehtiin jo 2000-luvun alussa.

Kansallinen rokotusohjelma ei maassamme ole samanlainen kuin esimerkiksi Yhdysvalloissa ja siellĂ€kin vaihtelua on osavaltioittain. TĂ€rkein ero on se, ettĂ€ meillĂ€ rokotusten ottaminen on vapaaehtoista eikĂ€ pĂ€ivĂ€hoitoon, kouluun tai yliopistoon pÀÀsy edellytĂ€  rokotusten ottamista. 

Mutta kÀÀntÀkÀÀ nyt sillÀ kÀÀnnösohjelmalla juttuja vaikka Timbuktusta.

Vierailija
65/87 |
20.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pk-seudulla nÀkyy jo maskipellejÀ :DDD

Johtuu kyllÀ katupölystÀ, kun lumet sulaneet niin pihoja, katuja, pyörÀteitÀ jne. aletaan "siivoamaan", tosin se haitallisin eli hieno pöly/paska on ilmassa.

Auto kun seisoo parkkipaikalla puoli vuorokautta niin tuulilasista nÀkee tÀmÀn paskan laskeutunen.

Vierailija
66/87 |
20.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin hesarissa haastatellut asiantuntijat eivÀt olleet huolissaan. Tautiin on rokote, ja lisÀksi altistuneille aloitettu antibioottihoito estÀÀ sairastumisen.

Mutta, luulen ettÀ aloituksessa ei ole kyse siitÀ ollenkaan.

Vaan palstalla on ihmisiÀ, jotka TOIVOVAT ettÀ tulisi maskipakko tai rokotepakko, ettÀ pÀÀsisivÀt sitten KIUKUTTELEMAAN siitÀ ja UHOAMAAN kuinka eivÀt itse ainakaan moiseen mÀÀrÀilyyn suostu. :D

Ja toinen ryhmÀ niitÀ jotka haukkuvat kaikki maskittomat. Jotkut vaan haluavat kylvÀÀ eripuraa. Yksi ryhmÀ olisi iloinen kun saisi peittÀÀ "ruman" naamansa, tai nÀin olen joskus tÀÀltÀkin lukenut. MeitÀ on moneen junaan

Vierailija
67/87 |
20.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai miksi jotkut triggeröityy edelleen kotona-ajan maskipakotuksesta?? Siksi, koska maskittomia kohdeltiin kuin spitaalisia. ÄlkÀÀ yrittĂ€kö vĂ€ittÀÀ muuta. Itse en sairauden vuoksi voi kĂ€yttÀÀ maskia. Maskittomuuden vuoksi terveyskeskuksen lÀÀkĂ€ri ei suostunut ottamaan minua vastaanotolle ja sanoi ettĂ€ nĂ€in se nyt on - ei maskia, ei vastaanottoa. RepikÀÀ siitĂ€!

*korona-ajan 

Vierailija
68/87 |
20.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai miksi jotkut triggeröityy edelleen kotona-ajan maskipakotuksesta?? Siksi, koska maskittomia kohdeltiin kuin spitaalisia. ÄlkÀÀ yrittĂ€kö vĂ€ittÀÀ muuta. Itse en sairauden vuoksi voi kĂ€yttÀÀ maskia. Maskittomuuden vuoksi terveyskeskuksen lÀÀkĂ€ri ei suostunut ottamaan minua vastaanotolle ja sanoi ettĂ€ nĂ€in se nyt on - ei maskia, ei vastaanottoa. RepikÀÀ siitĂ€!

Oletpa typerĂ€ 😄

EttÀkö et kestÀ 5 minuuttia maskia? Kukaan ei usko.

Vierailija
69/87 |
20.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ap, miksi sinulla on maskipakkomielle?

Vierailija
70/87 |
20.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Maskipakko sopii minulle hyvin. Koska tÀmÀ maskipakko tulee voimaan??

Vierailija
71/87 |
20.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

JÀnnÀ, miten tÀysin jÀrkevÀ suojautumistoimenpide saa jotkut triggeröitymÀÀn. Osaisivatkohan psykologit selittÀÀ asiaa, mikÀ niissÀ maskeissa joitakuita noin kovasti kuohuttaa? Sekö, ettÀ joku "kehtaa" suojata itseÀ ja toisia, kun itse ei kehdata tai vÀlitetÀ tehdÀ niin ja kuitenkin takaraivossa on pelko siitÀ, ettÀ mitÀ jos nyt saankin sen tartunnan ja tuo maskia kÀyttÀvÀ ei saa?

Vierailija
72/87 |
20.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maskipakko sopii minulle hyvin. Koska tÀmÀ maskipakko tulee voimaan??

Ei tÀllÀ hallituskaudella. TÀmÀ hallitus ei nostanut sormeakaan syksyllÀ 2023, kun Suomessa kuolleisuus kohosi Euroopan korkeimmaksi.

Vierailija
73/87 |
20.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Mua huvittaa nÀmÀ ihmiset, jotka edelleen jaksaa vouhottaa koronasta, piikkiproteiineista, maskeista jne. YleensÀ he ovat samaa sakkia, joiden mielestÀ kemikaalivanamyrkytykset ovat totta, maapallo on litteÀ ja ties mitÀ muuta.

SitĂ€ mĂ€ vaan ihmettelen, ettĂ€ ihanko oikeasti joku kuvittelee, ettĂ€ kaikki ihmiselle vaaralliset virukset ja bakteerit on jo löydetty? Toisaalta olen sitten sitĂ€ mieltĂ€, ettĂ€ se on luonnonvalinta, jos meillĂ€ joskus leviÀÀ jokin oikeasti vaarallinen tauti ja nÀÀ öyhöt luottaa johonkin muinaisajan parannuskeinoihin. 

Itse jouduin toissa jouluna koronan vuoksi sairaalaan, joten ihan omakohtainen kokemus on siitÀ, ettÀ se voi olla vaarallinen. Ja mulla ei edes ole mitÀÀn perussairauksia

Vierailija
74/87 |
20.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Naapurini 90 v kun tuli korona ja hoiti itse kauppa ym asiansa ensin sanoi ettei voi millÀÀn pitÀÀ maskia kun tuo sydÀn. Sitten kuitenkin kaupan ovella aina laittoi ja buoden pÀÀstÀ kehui kaikille etteihÀn se maski mitÀÀn haittaa vaikka lehdissÀ kirjoitellaan. Eli ilma kulki ja hengitys sujui.

Astmaatikot pitivÀt maskia pakkasilla ja kevÀtpölyssÀ ja siitepölyssÀ kunnes sitten 2020 keksivÀt etteivÀt voi "terveydellisistÀ syistÀ pitÀÀ."

Vierailija
75/87 |
20.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmĂ€rrĂ€, mikĂ€ maskin pitĂ€misessĂ€ on vaikeaa, jos kyseessĂ€ on pandemia tai pahin influenssakausi. Ihan normaali asia. 

Jos pÀÀ ei kestÀ tilapÀistÀ maskin kÀyttÀmistÀ, miten se kestÀisi pitkÀaikaisempaa pahempaa kriisiÀ kuten sotaa ohjusiskuineen?

En ymmÀrrÀ, miksi sinÀ et ymmÀrrÀ. Jonkun maskiuskovaisuus ei velvoita muita kÀyttÀytymÀÀn samalla tavalla. Miten sinÀ pÀrjÀÀt sodassa, jos jokainen uusi sairaus saa sut huutamaan maskien perÀÀn. Tuskin sota-aikana mitÀÀn maskeja jaetaan ihan ekana priona.

Iiiigorit tunnistaa myös siitÀ, ettÀ puhuvat sodasta koko ajan.

Ja sinut tunnistaa siitÀ, ettÀ peukutat omia viestejÀsi. Ja pelkÀÀt sotaa.

Jos pelkÀisin sotaa, puhuisin siitÀ koko ajan.

Mutta sodasta puhuu tÀÀllÀ trollit, koska siitÀ ne saa palkan.

Vierailija
76/87 |
20.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

JÀnnÀ, miten tÀysin jÀrkevÀ suojautumistoimenpide saa jotkut triggeröitymÀÀn. Osaisivatkohan psykologit selittÀÀ asiaa, mikÀ niissÀ maskeissa joitakuita noin kovasti kuohuttaa? Sekö, ettÀ joku "kehtaa" suojata itseÀ ja toisia, kun itse ei kehdata tai vÀlitetÀ tehdÀ niin ja kuitenkin takaraivossa on pelko siitÀ, ettÀ mitÀ jos nyt saankin sen tartunnan ja tuo maskia kÀyttÀvÀ ei saa?

Kukahan tÀssÀ psykologia tarvitsee

Perustelusi puuttuvat.

-eri

Vierailija
77/87 |
20.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

EipÀ kiinnosta.

Vierailija
78/87 |
20.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Rok vastaiset riehuu jo tĂ€yttĂ€ pÀÀtĂ€, vĂ€heksyvĂ€t aivokalvontulehdusta  ja rokotuksia.  Mahtaisko hymy hyytyĂ€ jos vaikka lapsensa saisi armeijassa tĂ€mĂ€n mitĂ€ttömĂ€n taudin.

Viruksiahan he rivĂ€t usko olevan olemassakaan kun kukaan ei ole nĂ€hnyt.  EivĂ€tkĂ€ tiedĂ€ mutĂ€ eroa on virusaivokalvontulehduksella ja bakteeriperĂ€isellĂ€.

Amisopettaja nĂ€ytti kirjoittavan tĂ€llĂ€ viikolla ettĂ€ k o r johtui. Viisgeen kĂ€yttöönotosta.  Saako tĂ€mmönen opettaa teinejĂ€?

Vierailija
79/87 |
20.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Kas kas, kohta on taas irtisanotuille tai lomautetuille hoitajille kysyntÀÀ!

Vierailija
80/87 |
20.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viekö Riikka Purra seuraavaksi maskit köyhÀltÀ?

HyvÀ idea hei, nyt kunnon maskivero kÀyttöön niin ettÀ vaan rikkailla on varaa maskeihin!

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: seitsemÀn viisi neljÀ