Lisääntynyt ADHD johtuu internetistä. Sosiaalisista alustoista, keskustelupalstoista, jatkuvasta uutisvirrasta
Tämä on ihan selvä asia. Ed. mainituista tulee niin kova kuormitus että ei kykene tekemään tavallisiakaan juttuja, jotka aiemmin hoituivat ihan helposti.
Tämä on minun mielipiteeni. Perustuu omaan kokemukseen. Lähtisinkö hakemaan itselleni nyt sitten ADHD diagnoosia? En todellakaan, koska tiedän tuon todellisen syyn.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu juu. Mun ADHD:n aiheutti varmaan akuankkojen lukeminen ja telkkarin katsominen.
Ei ehkä sinulla, mutta se ei tarkoita etteikö monien nykyajan lasten keskittymiskyky olisi mädäntynyt siitä tiktokista, joka on muuten täysin eri asia kun jotkut akuankat tai telkkari.
Tiktok on muuten paha. Nykyään lapset ja nuoret pitävät jotakin viiden minuutin YouTUbe-videoitakin liian pitkinä eivätkä jaksa keskittyä, kun ovat tottuneet TikTokin viiden sekunnin pätkiin.
Tuo on tosi mielenkiintoista. Mulla on ADHD ja olen nelikymppinen. Mulle tuollaiset lyhyet videot olisivat tukalaa katsottavaa. Katson paljon mieluummin rauhallisemmin etenevää, yhdestä asiasta kertovaa pitkää videota. Joudun toki monesti keskeyttämään sen, kun haluan ajatella jonkin mieleeni pulpahtaneen ajatuksen välissä loppuun, mutta nuo pitkät yhtenäiset videot sopivat minun aivoilleni paremmin.
Ehkä tiedän kokemuksesta, että sinne tänne pomppiminen tekee vain pahan olon. Sitäkin on tullut tehtyä. Tai sitten syy on migreeni, joka minulla on nykyään krooninen. Se saattaa olla suurempikin syy kuin ADHD. Aivot kuormittuvat helposti ja siksi joudun jättämään asioita väliin.
Vierailija kirjoitti:
No miksi sitten muutkin nepsy-diagnoosit ovat lisääntyneet, esim. autismin kirjo?
Niitä ei vain aiemmin tunnistettu. Lisäksi nykyään autismin kirjoon luetaan sellaisiakin henkilöitä, joita aiemmin pidettiin vain huonotapaisina tai omituisina. Nyt ymmärretään, että heidän aivonsa toimivat vähän eri tavalla kuin ns. neurotyypillisten ja siksi käytöskin on vähän erilaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ADHD lapsilla johtuu siitä ettei enää kasvateta ja lapset ei nuku. Riittämätön uni tekee ihmisestä levottoman ja häiritsee aivojen kehitystä. Onneksi Suomessa on yksi kaupunki jossa tutkimuksiin ei oteta ennen kuin kaikki muu on kunnossa ja jos vielä oireilee pääsee tutkimuksiin. Lapsia ei ole opetettu edes rauhoittumaan, vaan saavat hillua miten tahtoo. Vaikka ADHD:ta oli ennenkin, lapsia kasvatettiin ja esim koulussa sitten riekkuivat välitunnilla
Niin, paitsi, että se ADHD vaikuttaa nyt vaikka siihen nukkumiseen negatiivisesti. Mun ADHD-siskolla on ollut uniongelmia ihan lapsesta asti, eikä meidän lapsuudessa mitään tietokoneita ja kännyköitä ollut. Itselläkin on aina ollut viivästynyt vuorokausirytmi, joka on ADHD-oire.
Mun sisko on sellainen, jota olisi aiemmin kutsuttu huolimattomaksi unohtelijaksi ja minä puolestani sellainen, jota olisi kutsuttu haaveilijaksi ja omiin ajatuksiini uppoutujaksi. Kumpikaan meistä ei ole ollut erityisen ylivilkas käytökseltään, eikä kumpikaan koskaan ole saanut palautetta häiriköinnistä esimerkiksi koulussa.
Mulla oli sama. Ylivilkkaus oli pään sisällä eikä se siksi näkynyt ulospäin muuten kuin hajamielisyytenä ja myöhästelynä.
Vierailija kirjoitti:
Kurin puutteesta se johtuu. Ennen piiskattiin aakkosdiagnoosit pois lapsesta.
Mulla on kaksi aakkosdiagnoosia, vaikka sain selkääni lapsena.
Osa sekos koronasta, osan sen jälkeen, tuo on vanha juttu! Teinit ei osaa erottaa asioita kun tulee liikaa ruutuaikaa ja e-juomia sekä sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi sitten muutkin nepsy-diagnoosit ovat lisääntyneet, esim. autismin kirjo?
Niitä ei vain aiemmin tunnistettu. Lisäksi nykyään autismin kirjoon luetaan sellaisiakin henkilöitä, joita aiemmin pidettiin vain huonotapaisina tai omituisina. Nyt ymmärretään, että heidän aivonsa toimivat vähän eri tavalla kuin ns. neurotyypillisten ja siksi käytöskin on vähän erilaista.
Jos "neurotyypilliset" alkaa olla vähemmistönä, niin kuka tässä sitten on se erilainen ja diagnoosia tarvitseva? Itse ainakin tunnen paljon vähemmän näitä "neurotyypillisen" muottiin istuvia.
Keskittymishäiriöt voi mielestäni selittyä suurelta osin huonon lapsuusajan ravinnon kautta. Kun ei syödä punaista lihaa ja saada eläinrasvaa ja rautaa, niin aivojen kehitys jää puolitiehen. Älylaitteet vaikuttaa tietenkin myös, sitähän on ihan aivokuvilla tutkittukin. Päiväkoti- ja kouluruuatkin on nykyään ravintoköyhää einestä.
Niin tai sitten ADHD on lääkeyritysten kehittävä keinotekoinen diagnoosi.