Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Istukka matalalla, perätila ja ulkokäännös?

05.05.2007 |

Minulla nyt rv 35+6 ja vauva edelleen perätilassa.

Todettu matalalla oleva istukka, joka oli ensin etinen ja sitten siirtyi muutaman sentin kohdunsuusta. Mutta siis on edelleen hyvin matalalla.

Itse olen pienikokoinen nainen (159cm) enkä mitenkään leveälantioinen. Istukka vienee aika lailla tilaa ala-aukeamasta.

Vauva on ollut jo todella pitkään samassa asennossa: pää on oikean kylkikaaren alapuolella ja pylly vasemman reiden yläpuolella. Eli osittain poikittain, mutta selvästi pylly alhaalla. Pylly ei ole laskeutunut ala-aukeamaan.

Lapsivettä on runsaasti, joten vauvalla olisi kyllä tilaa kääntyillä massussa vielä ja pyllykään ei siis ole kiinni missään. Mutta eipä kääntyile. Pari viikkoa sitten vielä tuntui yrittävän, mutta nyt ei enää edes yritä kääntyä. Epäilen vahvasti (ja samoin neuvolantäti), että istukka vie niin paljon tilaa ala-aukemasta, että edes vauvan pylly ei sinne mahdu, saatika sitten pää.

Ensi viikolla pitäisi mennä synnytystapa-arvioon asian suhteen ja samalla tehdään ulkokäännösyritys, jos annan luvan siihen. Ongelma onkin nyt se, että miulla on vahva tunne siitä, että se on turhaa ja että vauvalla on syynsä olla tuossa asennossa. Jos kääntyisikin, niin enpä usko hänen pysyvän siinä asennossa. Ja jotenkin miusta tuntuu luonnottomalta käännellä vauvaa massussa. Koska hänellä on kaikki edellytykset kääntyä itsekin, muttei ole sitä tehnyt, niin miksi mennä kääntämään pakolla?

En ole sektiopelkoinen (eka lapsi syntyi kiirellisellä sektiolla sydänäänten laskun vuoksi). Pelkään vaan, että jos kieltäydyn ulkokäännöksestä " vaiston varassa" , niin sairaalassa ei ymmärretä tunteitani. Haluaisin kokea normaalin synnytyksen, mutta en näe sitä mitenkään pakollisena asiana.

Onko jollakulla kokemusta matalalla olevasta istukasta ja perätilasta? Onnistuiko käännös ja tuliko istukasta ongelmia synnytyksessä?

Marjo rv 35+6

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
05.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin aluksi korjannut hieman käsitystäsi ala-aukeaman sijainnista. Ala-aukeama meinaan on vasta alin kolmesta lantion osasta ja vasta pitkällä synnytyksessä vauvan pää tai peppu tulee ala-aukeamaan. Ylä-aukema on taas alue lantion luiden yläreunassa, ikäänkuin rengas lantiossa häpyluun yläreunan kohdalla. Neuvolassa kun koitetaan vauvan pään kiinnittymistä, niin sanotaan että pää (tai peppu) joko on tai ei ole kiinnittynyt yläaukeamaan. Uudelleensynnyttäjillähän tarjoutuva osa ei välttämättä kiinnity kuin vasta synnytyksen aikana, joten sinulla kiinnittymättömyys voi johtua myös siitä.

Tietenkin istukan sijainti matalalla varmasti vie hieman tilaa, mutta uskoisin itse, että se ja kohtu joustavat kuitenkin synnytyksen edetessä. Minä antaisin sellaisen neuvon, että luota vaan vaistoihisi. Kannattaa tietenkin kuunnella, mitä synnytystapa-arviossa todetaan, mutta jos vielä sittenkin tuntuu siltä, että käännösyritystä et halua, niin sano vaan rohkeasti! Ja sitäpaitsi, voihan se olla niinkin, että vauva on itse kääntynyt siihen mennessä.. :) Tsemppiä sinulle!

Vierailija
2/2 |
05.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile seuraavaa: Mene polvillesi lattialle ja heiluttele Rauhallisesti masuasi puolelta toiselle. Kuulemma rentouttaa ja voi auttaa kääntymisessä.

Mulla tehtiin ulkokäännös ihan viimehetkillä,kun en osannut sanoa ei ja sitten synnytyksessä tulikin kiire kun sydänäänet laski ja napanuora olikin jalkojen ympärillä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla