Miks mun rintamaito on kuin vettä vain?
Mun oli eilen pakko pumpata pitkästä aikaa kun rinta oli niin täynnä ja olin ihan ihmeissani, kun sieltä tuli niin laihaa tavaraa että... voiko sillä vauva edes kasvaa kunnolla. Pumppasin pois 40 ml ja koko määrä oli sellaista tosi laihaa litkua. Kuuluuko sen ollakin sellaista? Oliskohan tullut rasvaisempaa maitoa, jos olisin pumpannut enemmän?
Kommentit (5)
Ole huoleti, vauva saa kyllä kaiken tarvitsemansa :)
mulla tulee aivan hirveästi maitoa muutenkin, vauva jo 5kk. rinnat on täynnä useamman kerran päivässä. olen yrittänyt imettää ainakin pari-kolme kertaa samasta rinnasta, kun näin mulle neuvottiin, mutta sitten toinen rinta ehtii täyttyä liikaa.
Luovutin maitoa imetysaikana ja joskus kun rinta oli ihan täynnä ja lapsi nukkumassa, oli rinta tyhjennettävä kokonaan. Aluksi pumppasin 100ml sellaista laihaa litkua ja sitten toiseen tuttipulloon samasta tissistä vielä 50ml. Jääkaappiin pulloja laittaessa huomasi miten ne maidot todella erosivat toisistaan. Toinen oli ihan vetisen väristäkin ja toinen oli paljon paksumpaa ja kermaisemman väristä. Ihan eri tavaraa.
Vierailija:
Mun oli eilen pakko pumpata pitkästä aikaa kun rinta oli niin täynnä ja olin ihan ihmeissani, kun sieltä tuli niin laihaa tavaraa että... voiko sillä vauva edes kasvaa kunnolla. Pumppasin pois 40 ml ja koko määrä oli sellaista tosi laihaa litkua. Kuuluuko sen ollakin sellaista? Oliskohan tullut rasvaisempaa maitoa, jos olisin pumpannut enemmän?
Tarkemmin sanottuna taitaa hinta olla 17¿/litra verotonta tuloa. Paikkakunnasta riippuen maito haetaan kotioveltasi tai voit toimittaa sen muutoin synnytyssairaalaasi.
Vierailija:
mulla tulee aivan hirveästi maitoa muutenkin, vauva jo 5kk. rinnat on täynnä useamman kerran päivässä. olen yrittänyt imettää ainakin pari-kolme kertaa samasta rinnasta, kun näin mulle neuvottiin, mutta sitten toinen rinta ehtii täyttyä liikaa.
Ja tosiaan on niin, että aluksi tulee " janon sammuttavaa" maitoa ja lopuksi rasvaisempaa. Ja lypsämällä ei voi sillä lailla vaikuttaa maidon eritykseen kuin vauva imemällä.