Ponit kesän ajaksi!
Moikka kaikki, mulla olis tämmöinen pieni suunnitelma korvan takana.
Eli olisin ajatelut, että ottaisimme 2 shetlanninponia kesän ajaksi, ja kokemusta siihen minulta riittääkin, koska olen 13v ja olen ratsastanut ja ollut hevosten parissa pienestä pitäen,ja vanhempani ovat molemmat olleet koko elämänsä hevosten parissa. Mutta mulla on kuitenkin pari kysymystä!
-Eli voiko shetlanninponit olla lampaiden kanssa pihatossa. Tiedän, että kysymys on aika oleellinen, mutta siihen ei löydy vain mistään vastausta! Ja toki ponien kivennäiset annetaan aina erikseen!!!
-Sitten, että mitä niiden kanssa voi tehdä, tai siis kuvitellaan, että ponit olisi 100-110cm ja minä olen n. 155cm ja painan 35kg ja siskoni joka auttaisi myös liikutuksessa on 160cm ja painaa n. 42kg. Niin, että voidaanko me niillä enään ratsastaa, kun olen käynyt monilla eri ratsastus talleilla ja osissa niissä meidät laitetaan 90cm poneille ja joissain ei missään nimessä käy. Ja muutenkin, että millaista liikutusta niille voisi viikoittain antaa.
-Sitten, että jos nyt sanotaan, että ponit tulisivat ehkä 2 kuukaudeksi jolloin meillä olisi hyvin aikaa, koska on kesäloma niin paljonko menisi kuluja ja paljonko pitäisi olla säästössä. Meillä on hyviä lenkkejä eri suuntiin pihasta, mutta jokaiseen niistä pitää mennä pienen asfaltti pätkän kautta, mutta se aika toki taluttaisimme joten on kuitenkin oleellista, että ponit vuollaan ja kengitetään!
-Vielä tälläisiä kysymyksiä, että voivatko ponit ja lampaat laiduntaa samaan aikaan. Lampaita meiltä löytyy 9 ja kaikki on uuhia ponien tulisi olla tammoja tai ruunia. Meillä löytyy kyllä laidun ja kyllä uskon, että se käy ja riittää hyvin pariksi kuukaudeksi, mutta kuitenkin millainen sen pitäisi olla kooltaan jotta voin varmistaa, että riittääkö se?
Olisin tosi kiitollinen jos tulisi kannustavia ja auttavia kommentteja!
Kiitos!