Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä siinä amerikanenglannin R-kirjaimen ääntämisessä on suomalaisille niin vaikeaa?

Vierailija
14.03.2026 |

Aar.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opeta meitä.

Vierailija
2/18 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opeta meitä.

aar

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

aar

Vierailija
4/18 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äääss!

Vierailija
5/18 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olen suomenkielinen, minulle luonnollisin r:n ääntämistapa on juuri amerikkalainen. Ala-asteella kävin siitä joskus erityisopettajallakin, mutta ilmeisesti koska r:ni oli kuitenkin Suomessakin ihan r:ksi tunnistettavissa, vaikkei se ollutkaan pärisevä suomalainen r, siihen ei sen enempää puututtu. Vasta aikuisena, kun aloin itse miettiä asiaa enemmän, netistä löytämieni harjoitusten avulla opettelemalla opettelin suomalaisen r:n, mutta ei se minulta vieläkään aina ihan automaattisesti tule. Suomi on itse asiassa r:n ääntämisen suhteen aika joustamaton kieli, kun oikeana pidettyjä r:n ääntämistapoja on vain yksi. Esimerkiksi (Ruotsin) ruotsissakin niitä on useita.

Vierailija
6/18 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin joskus alakouluikäisenä, että antaa olla ton ärrävian, ei aiheuta isompaa haitta. Periytyi sitten vika pojalle (lienee kyse kielijänteestä), joka kävi ärräkoulua. Muutaman viikon koulutuksen jälkeen hän havaitsi, että sorautathan sinäkin. Vastasin, että opit sinäkin hyvin sitten ranskaa.

Kumpikin meistä rutisee nykyään ajoittain. Riippuu varmaan sanasta. Itseltäni esimerkiksi p....kele lähtee aina korisevasti.

Vierailija
7/18 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihmettelen ennen kaikkea, että miten englannin kielen opettajat ei tuohon tyyppivikaan koulussa puutu. Sitä pitäisi takoa päähän niin kauan, että jokainen tajuaa. Muistuttaa uudestaan ja uudestaan.

Vierailija
8/18 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan samasta syystä, kuin monelle ei-suomenkieliselle on vaikea ääntää suomen r-äännettä oikein.

Vierailija
9/18 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä suomalaisen r-kirjaimen ääntämisessä on englanninkielisille niin vaikeaa? 

Vierailija
10/18 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi meidän pitäisi puhua amerikanenglantia? Eivät aksentit ole pahasta.

Vierailija
11/18 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trollihan tämäkin taas on.

Vierailija
12/18 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sp tekeekö kipeää olla noin  tyh mä?

Vierailija
13/18 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikassa on todella monenlaista r-äänteen ääntämistä, erilaisia murteita ja aksentteja. 

Vierailija
14/18 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
15/18 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on Ruikku älllällä!

Vierailija
16/18 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi hitto,  kuka haluaisi puhua amerikanenglantia?

Onneksi opin jo lapsena kunnollista RP-englantia.

Vierailija
17/18 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa valtava mysteeri, että ihmiselle voi olla vaikeaa tuottaa äänteitä, joita hänen omassa kielessään ei ole.

Vierailija
18/18 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ihmettelen ennen kaikkea, että miten englannin kielen opettajat ei tuohon tyyppivikaan koulussa puutu. Sitä pitäisi takoa päähän niin kauan, että jokainen tajuaa. Muistuttaa uudestaan ja uudestaan.

Mielellään jollain astalolla. Mutta ette te nykynuoret tiedä senkään sanan merkitystä koska ette osaa lukea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme