Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini on ollut jo kuudessa kesätyöhaastattelussa mutta yhdessäkään ei valinta osunut häneen

Vierailija
14.03.2026 |

Ryhmähaastattelut on aika karuja, kun saa tietää että se vieressä istunut valittiin ja sitten sitä miettii että mikä se tekijä on että toinen valittiin, häntä ei. Etenkin jos paperilla olivat aivan tasavertaiset taustaltaan, sama ikä, kokemus jne. 

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päässyt yhteenkään kesätyöhastatteluun tänä vuonna, mutta 2 työhaastattelua on ollut. Olen aikuisopiskelija.

Vierailija
42/63 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

teinit on aina outoja, kun eivät osaa vielä mitään, turha niiltä on mitään erityistä osaamista haastattelussakaan odottaa, tosin sieltä kyllä erottuu aina jotkut urheilijatyypit, jotka ovat tottuneet aikatauluihin ja tavoitteisiin. veikkaan että nämä menee loppusuoralla ohi.

Meidän nuori on harrastanut teatteria, musiikkia ja urheilua. Hänellä ei ole koskaan ollut haasteita saada töitä. Ja sai myös haluamansa opiskelupaikan. Sillä lapsuudelle on ihan valtava merkitys myöhemmässä elämässä. 

Oletatko että sun lapsi on harrastuksineen jotenkin poikkeuksellinen? Nykypäivänä on harvinaista ennemmin se ettei ole monipuolista harrastustaustaa. 

On myös tavattoman monia jotka eivät ole harrastaneet yhtään mitään ja se näkyy esim ylipainona. Nuorten ylipaino on

merkittävä kansanterveydellinen haaste Suomessa.

Missä näitä on? Maaseudulla? Asutaan isossa kaupungissa ja kaikki luokkakaverit harrastaa jotain. Ei välttämättä urheilua mutta esimerkiksi partio, musiikki jne. 

Älä jaksa olla lapsellinen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

teinit on aina outoja, kun eivät osaa vielä mitään, turha niiltä on mitään erityistä osaamista haastattelussakaan odottaa, tosin sieltä kyllä erottuu aina jotkut urheilijatyypit, jotka ovat tottuneet aikatauluihin ja tavoitteisiin. veikkaan että nämä menee loppusuoralla ohi.

Meidän nuori on harrastanut teatteria, musiikkia ja urheilua. Hänellä ei ole koskaan ollut haasteita saada töitä. Ja sai myös haluamansa opiskelupaikan. Sillä lapsuudelle on ihan valtava merkitys myöhemmässä elämässä. 

Oletatko että sun lapsi on harrastuksineen jotenkin poikkeuksellinen? Nykypäivänä on harvinaista ennemmin se ettei ole monipuolista harrastustaustaa. 

On myös tavattoman monia jotka eivät ole harrastaneet yhtään mitään ja se näkyy esim ylipainona. Nuorten ylipaino on

Missä näitä on? Maaseudulla? Asutaan isossa kaupungissa ja kaikki luokkakaverit harrastaa jotain. Ei välttämättä urheilua mutta esimerkiksi partio, musiikki jne. 

Heh, harvase päivä saa lukea miten harrastaminen on nykyään niin kallista ettei monille ole siihen varaa ja nyt kaikki harrastaakin.😂

Vierailija
44/63 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, harvase päivä saa lukea miten harrastaminen on nykyään niin kallista ettei monille ole siihen varaa ja nyt kaikki harrastaakin.😂

Tottakai harrastaminen on kallista jos on kilpatasolla mutta ei kukaan ole väittänyt että kaikki harrastaminen on kallista. Nythän on tämäkin 

https://harrastamisensuomenmalli.fi/

Vierailija
45/63 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

JO kuudessa!

Mä olen päässyt vasta kolmeen, hakenut töitä kaksi vuotta, AMK ja yliopistoakin tekniseltä puolelta takana, työkokemusta alalta 20v, edellisen kerran olin työpaikkaa vaihtamassa 2006 ja heti perään nyt voisi vaihtaa taas.

Ei kelpaa kelleen tällainen vanha 43v

Ei kelpaa, ei. Kannattaa asennoitua niin, että olet nyt viimeisessä työpaikassasi. Mä täytin 45 pari vuotta sitten ja sen jälkeen ei hakemuksiin vastata enää edes kiitos mutta ei kiitos. Pelkkää kaskaiden siritystä. Onneksi on töitä, toivottavasti näitä pystyy tekemään vielä pitkään.

Jokaisella meistä on niin paikkaansa pitäviä kuin pitämättömiäkin uskomuksia. Nykyisin työhakemuksiin ei laiteta ikää, eikä myöskään jokaista kesätyötä, yms. 
- + 50 työllistynyt

Sähköisissä hakulomakkeissa ei pääse eteenpäin ilman syntymäaikaa, se on pakollinen tieto. Mutta jokaisella meistä  on niin paikkansa pitäviä kuin pitämättömiäkin uskomuksia.

Et ole silti velvoitettu ilmoittamaan syntymäaikaasi tai ikääsi.

Miten olet kiertänyt pakollisen tiedon, valehtelemallako? Vai jätätkö hakemuksen kesken ja lähettämättä?

Vierailija
46/63 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohjois-Savo, Kainuu, Itä-Suomi. Etelän isoissa kaupungeissa tilanne on paljon parempi. 

Vierailija
47/63 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nuori pääsi ensimmäiseen työhaastatteluunsa ja sai kesätyön. On fiksu, sosiaalinen ja kaunis.

Vierailija
48/63 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalisesti taitavin voittaa aina. Vaikka työ ei sosiaalisuutta vaatisi niin esihenkilöt tykkää näistä helposti lähestyttävistä kivoista tyypeistä joiden kanssa mukava jutella. 

Usko tai älä, sosiaalisia taitojakin voi kehittää. Jos huomaa ettei siinä lajissa pärjää, kannattaa treenata eikä vaipua siihen ajatukseen että tätä se on sitten loppuelämä.

Vierailija
49/63 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

JO kuudessa!

Mä olen päässyt vasta kolmeen, hakenut töitä kaksi vuotta, AMK ja yliopistoakin tekniseltä puolelta takana, työkokemusta alalta 20v, edellisen kerran olin työpaikkaa vaihtamassa 2006 ja heti perään nyt voisi vaihtaa taas.

Ei kelpaa, ei. Kannattaa asennoitua niin, että olet nyt viimeisessä työpaikassasi. Mä täytin 45 pari vuotta sitten ja sen jälkeen ei hakemuksiin vastata enää edes kiitos mutta ei kiitos. Pelkkää kaskaiden siritystä. Onneksi on töitä, toivottavasti näitä pystyy tekemään vielä pitkään.

Jokaisella meistä on niin paikkaansa pitäviä kuin pitämättömiäkin uskomuksia. Nykyisin työhakemuksiin ei laiteta ikää, eikä myöskään jokaista kesätyötä, yms. 
- + 50 työllistynyt

Sähköisissä hakulomakkeissa ei pääse eteenpäin ilman syntymäaikaa, se on pakollinen tieto. Mutta jokaisella meistä  on niin paikkansa pitäviä kuin pitämättömiäkin uskomuksia.

Eli pitäisi valehdella ikänsä? Koska sitten jää vain se vaihto, että hakulomaketta ei voi lähettää.

-eri

Vierailija
50/63 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se ole kyllä ulkoisesta hapituksesta kiinni jos ei tässä maailman tilanteessa töitä saa! Meillä teini kävi kyselemässä 19 paikasta työharjoittelupaikkaa ennen kuin sen sai! Kun nykyään ei oteta edes ilmaiseksi tekijäksi töihin.. kun niillä jotka ovat työn onnistuneet saamaan ei ole resursseja ohjata harjoittelijoita. 

Vierailija
51/63 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsevarmuus, käytöstavat, puhuminen selkeää. Luotettavuus. 

Näitä ei kyllä pysty näyttelemään, siksi ne kertovatkin kaiken riittävän.

Vierailija
52/63 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalisesti taitavin voittaa aina. Vaikka työ ei sosiaalisuutta vaatisi niin esihenkilöt tykkää näistä helposti lähestyttävistä kivoista tyypeistä joiden kanssa mukava jutella. 

Sitten ne ihmettelee kun nuoret on pois työstä eikä jaksa mitään. Ne jotka on tottunut kielellään saamaan kaiken niin eivät ole yhtä kiitollisia kuin se 2-4 sijalle päätynyt joka osaisi arvostaa työtään ja on enemmän tekemiseen orjentoitunut kuin seurakoira tyyppinen. Pätee muuten aikuisiinki.

Vierailija
53/63 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkonäkö ratkaisee tytöillä ja sukupuoli on etu pojilla. Poikia pidetään jostain syystä parempina kauppoihin ja aspatehtäviin. Meillä on ongelma, ettei opiskelijatyttö pääse edes haastatteluihin, kun työttömiä on niin paljon täällä hakemassa kesätöitäkin. Valmistuu ensi vuonna työttömäksi?! Suhteita ei ole erityisesti kaupungin tiettyihin piireihin ja tilanne on erittäin hankala. Tämä Etelä-Karjalassa. 

Vierailija
54/63 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuvuoden aikana 45 kesätyöhakemusta, saldo 1 haastattelu, lopputulosta ei vielä tiedetä.

Vierailija
55/63 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

JO kuudessa!

- + 50 työllistynyt

Miten olet kiertänyt pakollisen tiedon, valehtelemallako? Vai jätätkö hakemuksen kesken ja lähettämättä?

Hän nyt vaan pätee täällä vaikka ei tiedä nykyajan työnhausta paskaakaan. Varmaakin töissä joihin on päässyt antamalla valheellista tietoa itsestään mm. Joustava ja ystävällinen. Oikeasti on jankkaava jääräpää.

Vierailija
56/63 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusi haastattelua on todella paljon! Meillä nuori pääsi kahteen, joista toinen videohaastattelu. Kummastakin tuli hylky. Live haastattelu oli mennyt hyvin, ja nuori oli todella toiveikas paikan suhteen. Ei silti onnistanut. 

Vierailija
57/63 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

JO kuudessa!

- + 50 työllistynyt

Hän nyt vaan pätee täällä vaikka ei tiedä nykyajan työnhausta paskaakaan. Varmaakin töissä joihin on päässyt antamalla valheellista tietoa itsestään mm. Joustava ja ystävällinen. Oikeasti on jankkaava jääräpää.

Tuskin edes töissä. 

Vierailija
58/63 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun nuori pääsi ensimmäiseen työhaastatteluunsa ja sai kesätyön. On fiksu, sosiaalinen ja kaunis.

Moni on mutta ei pääse. Mihin pääsi?

Vierailija
59/63 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole. 

Vierailija
60/63 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä veikkaan suhteilla työllistyneeksi tai vaan valehtelijaksi. Ei kukaan viimeisten 15 vuoden aikana työllistynyt edes kirjoita mitään itsestäänselvyyksiä kesätöiden pois jättämisestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä