Miksei Suomen valtio laske polttoaineveroa?
Suuri osa polttoaineiden hinnoista on vain veroja eli öljyn hinnan nousua voisi helposti kompensoida vaikka tämän vuoden ajan.
Kommentit (45)
Ma tutus on kallista, suomalainen maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi laskisi? Tämä maahan on kusessa jo nytkin verotulojen aleneman vuoksi.
Tässä maassa kerätään veroja nytkin aivan liikaa,verorahojen holtiton käyttö ja jäätäväksi paisunut julkinen sektori syö rahat,eikä SOTEuudistus auttanut asiaa,päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Tätä voisi vieläkin laskea...jos ei olisi hallitus vaihtunut niin tuo lähentelisi kolmeakymmentä prosenttia, oli jo päätetty.
"Orpon hallitus on laskenut liikennepolttoaineiden jakeluvelvoitetta maltillistaakseen polttoaineiden hinnan nousua. Vuoden 2024 jakeluvelvoitetaso on 13,5 %, ja se nousee asteittain (esim. 16,5 % vuonna 2025). Tämä on muutos aiempiin suunnitelmiin, ja hallitusohjelman mukaan korkean ILUC-riskin polttoaineiden osuus lasketaan nollaan"
Sipilän hallitus persujen kanssa aloitti ilmastostrategian, johon kuului bensan jakeluvelvoitteen nosto.
"Strategian mukaan liikenteen biopolttoaineiden energiasisällön fyysinen osuus kaikesta tieliikenteeseen myydystä polttoaineesta nostetaan 30 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Myös ajoneuvokannan uusiutumista nopeutetaan huomattavasti."
https://tem.fi/-/strategia-linjaa-energia-ja-ilmastotoimet-vuoteen-2030…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perutaan rikkaiden ja yritysten veronalennukset
Suomen kokoisessa valtiossa ei edes rikkaat ole rikkaita. Suomen rikkaimman prosentin keskimääräinen varallisuus on 1,7 miljoonaa, Ruotsissa se on 6,6 miljoonaa. USA:n vastaavaksi luvuksi n. 10 miljoonaa euroa. Miljonäärejä puolestaan viime vuoden raportin mukaan Suomessa oli 2,4 prosenttia, Ruotsissa 4,8 prosenttia ja USA:ssa 7,6 prosenttia. Suurin osuus ansiotuloveroista tässä maassa tulee niiltä, joiden vuositulot ovat 40000 - 59000 euroa. Minä kuulun tuohon porukkaan ja meidän veroprosentti on naurettavan matala, 21,5. Jos veroprosenttini nousisi kolmella ja puolella prosenttiyksiköllä. Palkasta lähtisi siis 25 prosenttia, neljäsosa. En tiedä huomaisinko muutosta elämässäni. Joutavimmat asiat jäisivät ehkä ostamatta, turhin kulutus kuluttamatta. Valtion verokertymässä vaikkapa yli 40 000 euroa ansaitseville tehdyn korotuksen, enemmän ansaitseville enemmän, vaikutus olisi huima. Miljardien luokkaa vuodessa, hihasta ravistettuna. Laskekoon tarkat luvut joku kevyesti verotettu ekonomi. Ehkä korkeamman palkkaverotuksen Suomessa voitaisiin periä vähän matalampaa tasaveroa, eli arvonlisäveroa. Velkaantuneen osaamattoman talouspolitiikan rampauttaman valtion ei kannattaisi jättää tällaisia kortteja kääntämättä. Silloin ei olisi pakko yrittää värkätä velkajarrun kaltaisia hellyttävän lapsellisia vempeleitä.
Minä kuulun myös tuohon samaan tuloluokkaan, yläpäähän haitaria toki. Veroprosentti on melkein tuo 25 prosenttia ja sen lisäksi multa menee eläkevakuutusmaksua ja työttömyysvakuutusmaksua (=käytännössä veroja) yhteensä 8.19% päälle.
Todellinen veroprosentti on siis vähän vajaa 33% eli kolmannes.
Eikä pidä unohtaa, että sen lisäksi työnantaja maksaa vielä mun palkasta eläkemaksua suunnilleen 18% (tästä ei ollut tarkkaa tietoa saatavana)
Eli käytännössä siitä rahasta minkä työnantaja joutuu maksamaan pitääkseen mut töissä, häviää jo melkein puolet ennen kuin raha saapuu mun tilille.
Siihen firman kulut ja pieni siivu voittoa päälle ja ollaan tilanteessa, missä mä pystyisin ostamaan omaa työtäni alle 2 tuntia päivän nettopalkalla.
Ei tarvitse ihmetellä, miksi me keskiluokkaisetkin tehdään kaikki mitä osataan ja ehditään itse, eikä osteta palvelua ulkopuolelta.
Suottapa sitä laskemaan. Mitä kurjempaa on polttomoottoriautoiljan elämä, sitä nopeammin päästään käryttimistä kokonaan eroon. Ja tämä tietty pätee kyllä laajemminkin - tällainen jenkkien Iran-sekoilu sataa vahvasti vihreän siirtymän laariin. Siksihän ne ei öljyvaltiotkaan tuosta tykkää vaikka lyhyellä tähtäimellä voittoja tahkoavatkin - sen maan alla vielä olevan omaisuuden arvo kun laskee sitä mukaa kun fossiilisista siirrytään muihin energiamuotohoin.