Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meneekö vaatteet päiväkodissa " hirveään kuntoon" ?

04.05.2007 |

Meillä lapset lähtevät syksyllä hoitoon ja itse palaan töihin.Kokemuksia meillä on kyllä kerhoista yms. mutta nyt on edessä päiväkotiarki.Yksi askarruttava asia on se, että menevätkö vaatteet päiväkodissa ns. pilalle?Siis tiedän ja ymmärrän että vaatteet kyllä likaantuvat eikä siellä vaihdeta välttämättä paitaa muutaman ruokatahran vuoksi kuten kotona voi tehdä mutta....

Vierailimme nimittäin yhdessä päiväkodissa ja siellä lapset oli puettu ns. tarhavaatteisiin mikä tarkoitti tosi kulahtaneita ja nuhruisia vaatteita.Kyllä minä ainakin haluaisin pukea lapseni kauniisti joten onko siis turha odottaa että voisi edes ajatella pukevansa lapsensa hoitoon edes suht siististi?Selvennykseksi vielä ettei itseäni haittaa että vaatteet kuluvat sillä käytettäväksihän ne on tarkoitettu mutta ei nyt ehkä ihan viitsisi koko vaatekaappia laittaa riekaleiksi jos hoidossa niin käy.

Kylläpäs tämäkin oli taas hassu aloitus mutta kaikkea sitä kotiäiti miettii näin töihinlähdön kynnyksellä;)

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisälle tuloa ja pienestäkin tahrasta vaihdetaan paita ja pestään, eikä anneta koko päivän sotkun kuivaa paidassa, jolloin se ei irtoa sitten enää tahranpoistoaineellakaan eli meilläkin on ns. arkivaatteet ja tarhakengät. Ja yllä ne ihan uusia, kauniita vaatteita ovat, mutta yritän valikoida sopivia materiaaleja ja tummempia/kirkkaita värejä, jotka kestävät tuota tarhatouhua paremmin. Meillä on muutama vaalea neule ja paita mennyt piloille, kun tahrat ei lähteneet kokonaan pesussa. Mutta ei se maailmaa kaada, en en silti suostu mitään nukkavierua pukemaan! nim. esteetikko :-)

Vierailija
2/12 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja täytyy heti aluksi tunnustaa että meidän tyttö on ollut pk:ssa vain puolipäiväisesti, eli minun kokemukseni on varmaan vain puoliksi oikea:-)

Mutta meillä vaatteet eivät ole kuluneet pk:ssa sen enempää kuin kotona/kerhossa ollessakaan; ei ole enempää tahroja eivätkä ole mitenkään erikoisen paljon kuluneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kokemusta 4 ja 2 vuotiaiden lasten kanssa. Isompi on hoidossa yhtä siisti mitä kotonakin, joten vaatteet pysyvät ihan siisteinä.

Pienempi tietysti syödessään sotkee enemmän, mutta ei meillä vaatteet mitenkään piloille ole menneet.

Muutamat trikoopaidat olen pitänyt ns. parempina, joita en hoitoon laita, mutta en pidä kotonakaan niitä arkena.

Vierailija
4/12 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitkään vaatteet hirveään kuntoon päiväkodissa. Toki vaatteet on kulutusta kestäviä oltava - ulkona ollaan pari kertaa päivässä ja touhua riittää ja tehdä saa ja pitää ;-). Mutta ei ne juuri sen kummemmin kulu kuin kotonakaan, kun vie sopivat vaatteet mukana ja pitää huolen, että vaihtovaatteet on sopivat ja niitä on riittävästi + kaikki vaatteet paikan päällä kelien mukaiset, niin hyvin toimii mielestäni.

Sisäaskarteluissa jne. meillä on suojaessut kovimmissa töissä, joten siinäkään ei vaatteet turhaan likaannu. Toki päivän aikana vaihtavat vaatteet vain tosi tarpeeseen, ei joka likatahran jälkeen. Mutta tosi harvoin on ollut likaiset vaatteet päällä - joskus on jotain sormiväritahraa tms. vaatteissa ollut, mutta sitähän tulee kotonakin.

Omat tytöt käyttää tarhassa sisävaatteina mekkoja ja kaikkea kaunista, mitä itse haluavat pukea. Toki meillä on kierrätysvaatteita paljon, mutta yhtä hyvin ihan uutta. En nyt laita pyhävaatteita tarhaan, mutta muuten kauniita ja kivoja. Ulkovaatteissa olen siirtynyt kyllä astetta halvempiin vaatteisiin tarhan myötä, sillä meillä tarhan piha on hyvin hiekka-sorapohjainen ja siksi tädit esim.kosteilla keleillä laittaa helposti kuravaatteet päälle, mikä on reimateceja kestävämpi ratkaisu ollut mielestäni. Mutta tämä näkyy olevan makukysymys. Mutta kun ne kurikset on pakko olla, niin en ole sit viitsinyt ostaa enää reimatecejä ihkauutena. Ainoa laatuheikonnus meillä tarhan myötä mielestäni vaatteille.

Vierailija
5/12 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen meni aikoinaan 11kk ikäisenä päivä kotiin ja kertaankaan ei ole ollut tahroja vaatteissa.Enemmän niitä kotona tulee.

Vierailija
6/12 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietysti niin miten lapsi on saanut kotona leikkiä? Jos kaikki on kiellettyä, ettei vaatteet vaan mene miksikään, niin ehkä hoidossa vaatteet sitten pikkuisen kärsivät.

Meillä vaatteet on elämistä varten ja juhlavaatteissakin saa normaalisti leikkiä ja syödä ilman paniikkia. Vaatteet sotkujen takia ovat kärsineet kotona enemmän kuin tarhassa. Tarhassa kun suojelevat ja vaihtavat varavaatteista huonommat päälle, jos tätien mielestä vaatteet on liian hienot leikkiin tai pihalle. Mikä minusta on aika hilpeätä. Olen yrittänyt selittää, että kaikki vaatteet mitä lapsella on päällä on elämistä varten! Ehdoin tahdoin mitään ei tietysti liata tai pilata, mutta eläminen vaatii veronsa :)

Vierailija
7/12 |
05.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole ainakaan mennyt pilalle sisävaatteet. Ulkovaatteet joutuu kyllä selvästi kovemmalle koetukselle kuin kotiulkoilussa. Eniten tuhoutuu kuriksia.

Mulla oli tapana aikaisemmin pukea poika kivasti aina perjantaisin eli käytännössä oli jopa jotain vähän epäkäytännöllisempää, kuten vaikka kauluspaita tai lappuhaalarit päiväkodissa. Saapa nähdä että toteutanko samaa pikkuveljen kanssa. Kivat ja siistit vaatteet on kyllä ollut aina, mut perjantait tosiaan tuommoiset erikoispäivät vielä. Pikkuisen kyllä katsoin lukujärjestyksestäkin ettei osunut tuo kauluspaitapäivä sitten askartelupäiväksi.

Vierailija
8/12 |
05.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittelen tahrat aina iltaisin vedellä ja sappisaippualla ennen pyykkikoriin heittämistä, ja kaikki marjatahroja myöten on tähän mennessä lähtenyt. Olen hankkinut käytettyjä, hyvälaatuisia siistejä vaatteita, niitä voi surutta käyttää tarhassakin.

Vierailija
9/12 |
05.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla lailla lapset kotonakin sotkee jos ovat sotkeakseen.

Vierailija
10/12 |
05.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikemmin meillä tsemppaan että olisi puhtaat ja hyvät aina päällä PK:ssa

Enkä ole niitä äitejä muutenkaan, jotka vaihtaa kotona heti eka tahrasta.

PKssa tosin ovat enempi huolissaan jos laitan liian hienot heidän mielestään. Eli jostain syystä kaksiosainen kalliimpi puku päiväkodin pihaulkoiluun on liian hieno, mutta joku halpishaalari on hyvä. Vaikka molemmat on käyttöön ostettu ja todellakin ei väliksi, viakka tahroja ja reikiä tulisikin. Kauppavaatetus ja juhlavaatetus kun on vielä erikseen, ja näitä tietenkään ei pueta koskaan päiväkotiin, eikä kotonakaan pidetä turhan päiten.

Vierailija
11/12 |
06.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä meillä ole sotkeentunut reilun puolen vuoden aikana kuin yksi mekko johonkin maaliin (akryyli?) ja se ei ole lähtenyt pesussa pois. Onneksi mekko oli sellaista ohutta trikoota ja pompautettiin se jatkossa yökäyttöön. Jostain syystä lapselle ei oltu puettu tarhaan toimitettua isoa t-paitaa maalauksien ajaksi suojaksi. Yhden unohduksen kyllä ymmärtää hyvin ja kyllä se kotonakin yksi mekko aina silloin tällöin sotkeutuu pysyvästi. Milloin on saranoista mustaa töhnää tai löytynyt jostain isin kätköistä permanent-tussi.

Päällysvaatteista vain kurakintaat ja kurahousut on kuluneet reilummin. Tottahan toki kun tarhan pihalla ei paljon nurmikolla leikitä.

Ei ole näkynyt muillakaan tarhalaisilla " rymyvaatteita" päällä hoidossa, eli jatkossakin meillä saa tyttö valita aamulla päälleen vaikka sen parhaan mekon ja pitsisukkikset. :)

Vierailija
12/12 |
06.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin kun eivät enään 4-vuotiaalla käytä ruokalappua niin päivän ruokalista kyllä usein on puserossa. Pesussa kuitenkin kaik tahrat on lähteneet pois.

Puen neidin tarhaan nästisti ja ulkovaatteina Reimatec yms.

Tädit aina ihastelevat kun tytöllä on aina muka niin hienot vaatteet.

Omasta mielestäni ihan tavalliset,mutta tietysti puhtaat ja ehjät.

Juhlavaatteet on meillä sitten aivan erikseen.

Askarteluun on tarhassa olemassa vanhoja isoja paitapuseroita, joita sitten pitävät vaatteiden suojana kun maalailevat.

Ennemmin kotona käytän huonompia vaatteita kuin tarhassa. Mekkojakin olen tarhassa pitänyt.