Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Biojäteastiat ovat hirveä virhe

Vierailija
09.03.2026 |

Rottapopulaatiot suorastaan räjähtäneet käsiin monessa eri kaupungissa. 

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011867623.html

Kommentit (147)

Vierailija
141/147 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisäkissat ovat mulle kirosana, sillä kissa kaipaa ulkoilua, liikuntaa, virikkeitä aisteilleen ja aktiviteettia siinä missä koirakin. Toinen kirosana on vapaasti ilman valvontaa ulkoilevat kissat. Vastuuntuntoinen omistaja ulkoiluttaa kissaansa itse ja parhaiten se tapahtuu kun kissalla turvalliset valjaat ja omistajan kädessä on esim. flexi. Verkoitettu parveke ja ulkotarha tukee valjastelua, mutta ne yksin ei riitä. Kissa ei ole sisäeläin, mutta ei myöskään eläin joka saa ulkoilla omin päin. Ihmisen kesyistä/puolikesyistä eläimistä ainoastaan porot saavat liikkua vapaasti ilman valvontaa, tosin monin paikoin niidenkin liikkumista rajoitetaan mm. aidoin. 

Ei meidän tallikissat saa hiiriä kiinni jossain flexissä 😂 Ne on vapaana.

Vierailija
142/147 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bioastiat ovat iso virhe! Yksin asuvalla ei synny oikeastaan mitään biojätettä, koen tuon piiloverona, luokkaa 120 euroa/vuosi täysin tyhjästä. Ymmärrän tuon keräyksen kerrostaloissa etc. mutta en omakoti taloissa, en heitä ruokaa roskiin vaan tänäänkin eilisten jämien kylkeen teen vähän lisää ja kaikki tulee hyödynnettyä. Pienestä eläkkeestä kun ei paljon laskujen jälkeen jää ruokaan rahaa niin tuo summa on suuri...käytännössä yhden kuukauden ruokaraha.

Minäkin maksan yleveroa ja terveydenhoitoveroa vaikka en todellakaan käytä kumpaakaan palvelua.

Nii i, ja näyttää ottavan pattiin ku täällä tiedotat...Jos ei harmittais niin et sanois mittään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/147 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bioastiat ovat iso virhe! Yksin asuvalla ei synny oikeastaan mitään biojätettä, koen tuon piiloverona, luokkaa 120 euroa/vuosi täysin tyhjästä. Ymmärrän tuon keräyksen kerrostaloissa etc. mutta en omakoti taloissa, en heitä ruokaa roskiin vaan tänäänkin eilisten jämien kylkeen teen vähän lisää ja kaikki tulee hyödynnettyä. Pienestä eläkkeestä kun ei paljon laskujen jälkeen jää ruokaan rahaa niin tuo summa on suuri...käytännössä yhden kuukauden ruokaraha.

Sulla ei tule perunoiden kuoria, hedelmien kuoria, esim. banaaneista, ei kananmunankuoria, kahvinporoja, talouspaperia jne. Syöt kaikki kuoretkin?

Kun syö vain valmiseineksiä, kuten minä, niin biojätettä ei tule paljon mitään. Kaiken mitä tulee, voi polttaa hellassa kunnon hiilloksen päällä.

Oletkohan meidän naapuri... Olen vuosikaudet ihmetellyt, että mitä se polttaa, kun niin kammottavan kitkerää savua tuuppaa lähitienoon täyteen. :( 

Vierailija
144/147 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kompostointi villitys on rotta ongelman takana. Kunnallinen jätehuolto hävitti rottakannat melkein kokonaan. Sitten tuli vihreiden suosima kompostointi villitys. Laiskimmat ja veltoimmat vihreät tekivät kompostistansa tunkiot.

Kauppojen ja elintarviketeollisuuden biojätteet menevät muoveineen kompostoitavaksi ja muovit vielä rouhitaan pieneksi mikromuoviksi. (Mikromuovi ei ole mikroskooppisen pientä.)

Vierailija
145/147 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, miten se eroaa siitä vanhasta systeemistä, kun ruuan jämät kärysi sekajätteessä?

Siellä ne olivat tiivisti suljetu  muovipussin sisällä. 

Niin ovat nytkin täällä, missä biojätteen saa laittaa muovipussiin.

Vierailija
146/147 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pihalla kannellinen roskapönttö, lämpöeristetty kompostori ja lisänä puutarhajätekompostori. Ruokajäte ja syötävä puutarhajäte menevät ainoastaan tuohon lämpöeristettyyn kompostoriin. Mitään avokompostointia ei ole. Eikä rottia.

Vierailija
147/147 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, miten se eroaa siitä vanhasta systeemistä, kun ruuan jämät kärysi sekajätteessä?

Siellä ne olivat tiivisti suljetu  muovipussin sisällä. 

Niin ovat nytkin täällä, missä biojätteen saa laittaa muovipussiin.

Meillä päin saa laittaa vaan paperipussiin eikä mulla oo, eikä mulle tuu sanomalehtiä mistä askarrella...en siis kierrätä bio paskaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi