Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia hormonikierukasta

Vierailija
09.03.2026 |

Olen varannut ajan Mirenan ottoon. Syynä runsaat ja kipeät kuukautiset. Nyt olen alkanut kuitenkin epäröimään.. Meneekö kropassa kaikki sekaisin...? Kertokaa kokemuksianne, kiitos. :)

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ei mene. Mulla meni. Rinnat oli kivikovat, kuumat ja valtavan kipeät. Aina vain sanottiin, että kyllä se menee ohi. Olin älyttömän tyhmä, kun en heti poistattanut kierukkaa. Olis kannattanut jättää hormonilisien otto vasta vaihdevuosiin. Kokeile kierukkaa, jos tulee oireita, poistata se. Ja vinkki: ota kipulääke kaksi tuntia ennen operaatiota. Mulla se laitto ei sattunut ollenkaan, joillakin sattuu. 

Vierailija
2/9 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ei mene. Mulla meni. Rinnat oli kivikovat, kuumat ja valtavan kipeät. Aina vain sanottiin, että kyllä se menee ohi. Olin älyttömän tyhmä, kun en heti poistattanut kierukkaa. Olis kannattanut jättää hormonilisien otto vasta vaihdevuosiin. Kokeile kierukkaa, jos tulee oireita, poistata se. Ja vinkki: ota kipulääke kaksi tuntia ennen operaatiota. Mulla se laitto ei sattunut ollenkaan, joillakin sattuu. 

Jatkan vielä. Jos nyt voisin valita uudelleen, ottaisin vähähormonisemman kuin Mirena. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sopi hyvin. Muutaman kk tiputtelun jälkeen ei ole ollut mitään vuotoja, kipuja tms. Nyt 3. kierukka menossa.

Vierailija
4/9 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut Kyleena pian puoli vuotta ja auttanut todella hyvin runsaisiin kuukautisiin. En ole huomannut muita haittavaikutuksia kuin hiusten nopeamman rasvoittumisen ja finnejä tulee vähän helpommin, mutta gynekologin mukaan noidenkin pitäisi rauhoittua ajan kanssa.

Vierailija
5/9 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista! Saa laittaa lisääkin.

Vierailija
6/9 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sopii hyvin. Toinen Mirena käytössä ja aion ottaa vielä kolmannenkin, ikää nyt 45v. Alussa oli tiputtelua, ja jonkin verran asennuksen jälkeisiä kramppeja. Sen kun kesti niin autuus koitti, ei vuotoja! Rintoja ei ole särkenyt eikä mitään muutakaan kurjaa. Kun vaihdoin toiseen, ei mitään kramppeja.

Vierailija
7/9 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kauan sitten koekaniinia hormonikierukkakokeilussa ja sain monta kierukkaa ilmaiseksi vuosien mittaan. Menkat loppui heti ja mitään haittavaikutuksia ei ollut. 

50 v sain hormonikorvaushoidon ihogeelinä ja nämä yhdessä pitivät minut loistokunnossa.

Ikävä kyllä sairastuin rintasyöpään ja jouduin 60 v luopumaan tuosta kombosta.

Syöpä oli estrogeeni pos.

Vasihdevuosioireet oli kovat tuon jälkeen. Olen kuitenkin ilm  terve ja nyt jo 76 v.

En muuttaisi valintaani .

😍

Vierailija
8/9 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi vain, että vaihevuosissa annetaan estrogeenikorvausta ja hormonikierukka sisältää vain progesteronia. Asiat eivät ole vertailukelpoisia. T. Sh

Vierailija
9/9 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin ensimmäisen Mirenan 49-vuotiaana kun kuukautiset olivat muuttuneet niin runsaiksi että elämänlaatu kärsi, raudanpuute vei kaikki voimat jne. 

Pelkäsin kovasti sen laittoa mutta eihän se ollut papa-koetta kummempi.  Kuukautiset niukkenivat heti ja harvenivat, nyt jääneet jo kokonaan pois( reilu vuosi laitosta).

Joo paino on noussut,  mutta nousussa se oli jo ennen Mirenaa...