Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sektio ja uusi raskaus?

04.05.2007 |

Sektiosta aikaa 3kk, esikoislapsi kyseessä. Mietin vain, milloin on turvallista/mahdollista suunnitella uutta raskautta? Jälkitarkastuksessa kysyin tätä lääkäriltä ja tämä sanoi ettei ole mitään haittaa vaikka tulisi heti raskaaksi! :O Pitääkö paikkansa?

Toinen lapsi ei ole ihan vielä suunnitteilla, mutta olisi silti hyvä tietää, koska turvallista edes ajatella uutta raskautta.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
20.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että puolen vuoden päästä aikaisintaan kannattaa raskautua sektion jälkeen (ja juuri sen 6kk sitten odotimme). Ja sanoja oli äitipolin ylilääkäri (tms. mikä se virallinen titteli onkaan). Hän kertoi että jotkut lääkärit suosittelee 6kk toiset 12kk, ja hänen mielestään ei ole eroa komplikaatioiden määrässä tms. Ja kummankin suosittelijoita on kuulemman yhtä paljon.

T: 2sektiota takana ja kolmas tulossa.

Vierailija
2/9 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni sektioiden välillä oli 2v5kk. En muista kummankaan jälkeen, että olisi sanottu mitään aikaa joka olisi hyvä odotella ennen uutta raskautta.

Itse olen miettynyt, suurperheestä, kun haaveilen, että sanotaanko nykyään mitään " ylärajaa" sektioille? Muistissa kummittelee, että jostain olisin joskus kuullut, että kolme olisi maksimi, mutta onko se vanhaa tietoa. Toki suosituksiahan ne tietysti vain ovat...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kuusi lasta ja kaikki sektiolla syntyneet. Jos kohtu kestää niin nykyisin voi saada suurenkin perheen :)

Mandi ja kuuden katras 92,94,99,02,04,06

Vierailija
4/9 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se 1v. mutta mulle sanottiin että 2v.. joka kyllä tuntu hurjalta enkä oo kuullu et muille ois sanottu.

Vierailija
5/9 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...sanoa etteikö olisi haittaa vaikka heti tulee raskaaksi, kun yleisin lääkäreiden antama suositus on VUOSI taukoa ennen uutta raskautta! Monesti olen kuullut myös puolen vuoden palautumisajasta jopa alateitse synnyttäneillä.

Minulle suositeltiin vuoden taukoa, " pystyimme" odottamaan 10 kk ja tulinkin heti raskaaksi. Raskaus sujui ongelmitta sectiohaavan suhteen ja synnytys pystyttiin jopa käynnistämään, vaikka sitä usein varotaan kun on vanha arpi kohdussa.

Vierailija
6/9 |
05.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta itselleni suositeltiin minimi vuosi, ja mieluummin pari kolme vuotta ongelmista johtuen. Hurjalta kuulostaa, että heti. Mutta tiedän erään jolla syntyi ensimmäinen sektiolla ja raskautui 1kk synnytyksestä, lapsettomuushoidot taustalla eikä osannut varoa...

Vierailija
7/9 |
05.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kyllä saanut käsityksen että mielellään joku vuosi saisi olla välissä sektion jälkeen, ennenkuin tulee uudelleen raskaaksi. Olen kyllä vähän hämmennyksissä siitä, mitä lääkäri sanoi. Pitää varmaan kysyä toisen lääkärin mielipidettä. Turhia riskejä ei huvita ottaa.

Vierailija
8/9 |
13.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kättärillä, että on vaikea määritellä aikarajaa, kun se on niin yksilöllistä. Jos kohtu ei ole pahemmin ohentunut eikä ole muitakaan fyysisiä haittoja, voisi kai aika piankin raskautua uudelleen.

Neuvolan terkka taasen sanoi, että vuosi olisi hyvä aika odottaa -- mutta hänkin perusteli sitä osin lastenhoidollisilla syillä. Missään mulle ei olla sanottu, että olisi joku ehdoton minimiaika. Mutta kyllähän sitä maalaisjärjellä arvelisi, että ainakin puolisen vuotta olisi hyvä odotella...

Vierailija
9/9 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä vaa vaikka heti jos itsestä siltä tuntuu. Uusi raskaus alkoi sitten esikoisen ollessa 6kk ja meni itseasiassa paljon paremmin mitä ensimmäinen. Sektioon päädyttiin tälläkin kertaa, moninaisista syistä.

Luulisin että nuo odotusohjeet on aika yksilöllisiä. Minulla ainakin oli sektiossa kaikki mennyt niin hyvin kuin mhdollista ja lääkäri oli sitä mieltä ettei mitään turva-aikoja tarvi odotella. Ehkä ohjeet olisivat olleet erilaisia jos ongelmia olisi ollut?