Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Empatian väheneminen

Vierailija
08.03.2026 |

Kärsin pitkään ristiriidasta omien tunteiden ja ympäristön odotusten välillä. Jotenkin omissa ympyröissä oletus oli, että kaikista tulee pitää huolta ja aina vaan pitää ymmärtää ja ymmärtää niitä, jotka pilaa omat asiansa omilla valinnoillaan tai valitsematta jättämisillään. Kunnes ihan oikeasti totesin, että on ihan tervettä odottaa aikuisen ihmisen kantavan vastuun itsestään. Ei mulla ole ollut helppo elämä. Itseasiassa hyvinkin haastava lapsuus ja lopulta vanhemmat heitti kadulle tyhjän päälle. Oli pakko selvitä. Tehdä töitä, opiskella ja rakentaa omaa elämää tyhjästä. Ja että on välillä ollut vaikeaa, mutta vaihtoehtoa ei ollut. Mutta kun on tämän tien kulkenut ja katselee omia lapsia, kotia, parisuhdetta, niin sitä on todella ylpeä saavutuksistaan. Ja tämä oma tausta tekee päivä päivältä vaikeammaksi ymmärtää niitä, jotka valitsevat nurisemisen ja toisten syyttelyn sen sijaan, että olisivat kiitollisia siitä mitä saavat ja pyrkisivät parempaan, jos haluavat jotakin muuta. 

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän riippuu tapauskohtaisesti, mutta noin periaatteessa on ihan oikein odottaa ihmisen ottavan itsestään vastuun silloin kun se on mahdollista.

Vierailija
2/6 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman. Olen tehnyt kovan duunin päästäkseni tähän missä nyt olen. Ja olen ihan h***ksen ylpeä siitä. Saan allergiaa, kun porukka valittaa että rikkaat eivät anna omastaan tarpeeksi. Kyllä antavat, ruhtinaallisesti, kiitos verotuksen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tässä puhutaan? Empatia on tunne, ei sitä voi valita. Se joko on, tai ei ole.

Jos et tuntenut mitään, oli kyse vain omien ja ympäristösi odotusten ristiriidasta.

Vierailija
4/6 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse hyvin vaikeista oloista ponnistanut. Mutta siinä missä minä pärjäsin, sisareni murtui ja teki itsemurhan. En ajattele että olen parempi ihminnen vaan että olen niin onnekas että sain geenilotossa jääräpäisen tahtoihmisen luonteen, hän ei.

Emme ole kaikki samasta puusta.

Vierailija
5/6 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tässä puhutaan? Empatia on tunne, ei sitä voi valita. Se joko on, tai ei ole.

Jos et tuntenut mitään, oli kyse vain omien ja ympäristösi odotusten ristiriidasta.

Empatia on kyky asettua toisen asemaan.

Vierailija
6/6 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan ok nauttia omasta menestyksestään kun työ tuottaa tulosta. Eikä tarvitse surkutella niiden puolesta, jotka jäävät marisemaan. Hyvä sinä! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän