Iäkkään isäni talviurheilu
Isäni on jo päälle yhdeksänkymmenen, mutta lenkkeilee ja urheilee silti aktiivisesti. Hiukan olen kuitenkin huolissaan, ettei näin liukkaina keleinä loukkaa itseään. Niin monia surutarinoita olen kuullut jossa tapaturma romahduttaa kunnon vanhemmiten. Varsinkin tässä kevään loppupuolella on paha kun välillä ilman lämmetessä lumet sulaa ja taas yön aikana vesimassat jäätyy. Isäni itse vain naurahti kun hänelle huolta sanoin, mutta olen oikeasti vähän huolissani. Pitäisikö vain luottaa että hän pärjää?
Kommentit (9)
Pitää luottaa. Isompi ongelma jos lopettaa liikkumisen.
Vierailija kirjoitti:
Pitää luottaa. Isompi ongelma jos lopettaa liikkumisen.
talvisin menee meillä lähinnä sohvalla makoiluksi ja välillä jotain joogaa
Ulkona kannattaa ehdottomasti käyttää liukkailla joko nastakenkiä tai liukuesteitä. Nuoremmatkin kaatuilevat, ja kun vanhus kaatuu niin toipumisen aikana kunto romahtaa niin ettei entiselleen enää pääse.
Vierailija kirjoitti:
Ulkona kannattaa ehdottomasti käyttää liukkailla joko nastakenkiä tai liukuesteitä. Nuoremmatkin kaatuilevat, ja kun vanhus kaatuu niin toipumisen aikana kunto romahtaa niin ettei entiselleen enää pääse.
Fysioterapia on olemassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fysioterapia on olemassa
On toki, mutta ei se välttämättä auta. On tullut nähtyä parikin tapausta missä aktiivisella ja hyväkuntoisella vanhuksella on kaatumisen takia murtunut lonkka, eikä elämä palautunut enää entiselleen. Toinen kulki loppuelämänsä rollaattorin kanssa, toinen passivoitui sairaalassa eikä tilanne parantunut kotonakaan.
Liukkaalla kelillä kaatumisriski lisääntyy kaikilla, ja on yksinkertaisesti typerää ottaa vielä ylimääräisiä riskejä vaikka ei ole pakko.
kitkakengät ja sisälle jarrusukat